مقایسه فیدلیتی با KMC K7

1 10,567

تب خودروهای شاسی بلند شهری از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی در بازار ایران، تقریباً هم‌زمان با دیگر بازارها، رونق گرفت. ورود کراس‌اوورهای شهری کره‌ای مانند توسان، اسپورتیج و بعدها سانتافه و وراکروز (بعدها ix55) به سرعت سلیقه خودرویی مصرف‌کنندگان را تغییر داد. ورود خودروهای چینی و رونق بازار این تولیدکنندگان میان مصرف‌کنندگان ایرانی باعث شده است تا تصمیم بگیریم دو خودروی معروف و محبوب بازار را بررسی کنیم: خودروی فیدلیتی از گروه خودروسازی بهمن و K7 از کرمان خودرو. برای مقایسه فیدلیتی با KMC K7 با ما همراه باشید.

بررسی مشخصات فنی فیدلیتی

طراحی خارجی

خودروی فیدلیتی به لحاظ طراحی بیرون بیشتر معرف خودرویی پخته و جا افتاده است. دماغه این خودرو و به ویژه طراحی جلوپنجره آن، ابعاد متناسبی دارد و با چراغ‌ها و سپر هماهنگی خوبی ایجاد کرده است.

بالای جلوپنجره و لبه درب موتور این خودرو، نواری کرومی تعبیه شده که تا قسمت داخلی چراغ‌های جلو امتداد یافته است و این عامل به بهبود کیفیت بصری آن کمک می‌کند.

پایین چراغ‌های اصلی خودرو، چراغ مه‌شکن قرار گرفته است که در همان نگاه اول چراغ‌های مه‌شکن اسپورتیج را به ذهن متبادر می‌کند. به طور کلی می‌توان تأثیر محصولات کیا را در قسمت دماغه و به ویژه جلوپنجره فیدلیتی دید.

طراحی فیدلیتیالبته باید اشاره کنیم که این خودروساز چینی دیگر مانند سال‌های قبل از خودروهای شاخص شرق آسیا کپی‌برداری نمی‌کند و همین مسئله نشان‌دهنده پیشرفت در طراحی این خودروسازان است. بدون شک فیدلیتی از سانتافه، یکی از پرفروش‌ترین خودروهای شاسی بلند شرق آسیا الگوبرداری کرده است و در هر قسمت این خودرو می‌توانید رگه‌هایی از این الهام‌گیری را مشاهده کنید. کناره‌ها و مخصوصا قسمت بالای درب و شیشه کاملا این خودرو را به ذهن متبادر می‌کنند.

در مجموع طراحی جلوپنجره و چراغ‌های فیدلیتی خوب و باکیفیت است که در گذر زمان شما را دلزده نخواهد کرد.

سایز چرخ‌های فیدلیتی ۲۰اینج و K7 18اینچ اعلام شده است. هر دو سایز کاملا با طراحی بدنه متناسب به‌نظر می‌رسند.

چرخ‌های ۲۰ اینچی فیدلتی کاملاً حفره زیر گلگیر را پر کرده و به خوبی خودنمایی می‌کند و هم چرخ‌های ۱۸ اینچی K7  با ظاهر بدنه هماهنگ است. البته بسیاری از کاربران نمونه ۲۰ اینچی را ترجیح می‌دهند.

فیدلیتی مانند مدل‌های قدیمی اسپورتیج از دو چراغ مجزا برای قسمت عقب استفاده کرده و با انتخاب ابعاد کم برای شیشه عقب، درب عقب را بزرگتر نشان داده است.

طراحی داخلی

به‌روز بودن طراحی و کیفیت قابل قبول سطوح روی در و داشبورد، مهم‌ترین نکته‌ایست که در فیدلیتی به چشم می‌آید. می‌توان نشانه‌هایی از خودروهای آلمانی را در طراحی فیدلیتی دید که البته باید دلیل آن را وجود طراحان اروپایی در طراحی این خودروها دانست.

در طراحی داخلی فیدلیتی تلاش شده تا حد امکان تعداد دکمه‌ها کاهش یابد یا به صفحه نمایش بالای داشبورد منتقل شوند و به صورت لمسی دربیایند.

فرمان این خودرو به صورت D-Cut طراحی شده است و به صورت برقی به محور جلو متصل می‌شود. صفحه کیلومتر هم به صورت دیجیتالی و از نوع TFT است که اطلاعات سفری را هم در آن گنجانده‌اند.

صندلی هم به صورت برقی و با روکش چرم هستند که به لحاظ ارگونومیک به خوبی طراحی شده‌ است و در مسافت‌های طولانی موجب ناراحتی و خستگی نمی‌شوند.

کابین فیدلیتیفضای صندلی عقب فیدلیتی به‌صورت مناسبی طراحی شده است و می‌توان آن‌ها را جادار به‌حساب آورد؛ به طوری که حتی افراد با قد دومتر هم می‌توانند به سادگی و با راحتی روی صندلی عقب بنشینند؛ البته به شرطی که راننده یا سرنشین کنار آن، چنین جثه‌ای نداشته باشند.

فیدلیتی در نسخه پرایم یا هفت نفره هم ارائه می‌شود که به صندلی‌های ردیف سوم مجهز است و می‌توان خردسالان یا حداکثر نوجوانان را در آن جا داد.

سانروف، که در بازار ایران یکی از محبوب‌ترین آپشن‌ها به حساب می‌آید یکی از آپشن‌های فیدلیتی محسوب می‌شود.

حالت دوگانه سانروف این خودروها باعث تابش حداکثری نور به داخل خودرو می‌شود. دو خروجی برق یکی در کابین و دیگری در صندوق عقب وجود دارد و همینطور سرنشینان عقب می‌توانند از طریق خروجی USB تعبیه شده زیر ورودی هوا، تلفن همراه یا تبلت خود را شارژ کنند.

حتما بخوانید: نکاتی که درباره خرید خودروی چینی باید بدانید

قدرت موتور

فیدلیتی از پیشرانه توربوشارژر با کد E4T15C استفاده می‌کند که همان مدل استفاده شده آریزو و تیگو از خانواده چری است.

مدیران گروه بهمن ادعا می‌کنند که حدودا ۲۰درصد از پیشرانه فیدلیتی در داخل کشور بومی‌سازی شده که در صورت صحت این خبر، باید آن را قدم روبه‌جلویی در صنایع خودرویی کشور به حساب آورد.

حجم این پیشرانه مانند اکثر خودروهای چینی این روزهای بازار، ۱.۵ لیتر با ۱۵۵ اسب‌بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌متر گشتاور است.

گیربکس فیدلتی هم از نوع دوکلاچه ۶سرعته است که تفاوتی با K7 ندارد.

شاید موتور فیدلیتی برای این بدنه ۱.۵ تنی، مخصوصاً درصورت تکمیل ظرفیت و در جاده‌های کوهستانی قدری ضعیف به نظر برسد، اما باید توجه داشته باشیم که گشتاور این خودرو عدد قابل قبول ۲۳۰ نیوتن‌متر است.

بهمن موتور فیدلیتیاز طرفی باید توجه داشت که برای سنجش توانایی شاسی بلند شهری باید قدرت گشتاور آن را مدنظر قرار داد. ضمن اینکه پس از مدتی کار با گیربکس دوکلاچه و اصطلاحاً یاد گرفتن قلق آن، بهتر می‌توانید از آن استفاده کنید.

البته تأخیر توربو ایرادی است که عموما به هر دو خودرو وارد می‌کنند. کیفیت سواری فیدلیتی مانند تمام هم رده‌های خود خشک و همراه با کوبش توصیف می‌شود.

سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با هایما یا جک اس ۵ نرم‌تر احساس می‌شود، اما در مجموع خشک به‌حساب می‌آید که می‌توان وجود چرخ‌های ۲۰ اینچی را در این تجربه دخیل دانست.

مزایای فیدلیتی

  • آپسن‌های قابل قبول
  • امکان انتخاب ظرفیت ۵ یا ۷ نفره
  • ارزش خرید مناسب
  • امنیت بالا
  • مصرف سوخت قابل قبول

معایب فیدلیتی

  • سختی نگهداری از موتور توربو شارژ در بلندمدت
  • وجود جعبه دنده دوکلاچه و افزایش استهلاک در سربالایی

بررسی مشخصات فنی KMC K7

طراحی خارجی

می‌توان به کی سون لقب متفاوت‌ترین خودروی بازار از لحاظ طراحی جلو پنجره عطا کرد. طراحی این خودرو در شعبه تورین شرکت جک انجام شده و به همین دلیل رگه‌هایی از المان‌های طراحی روز اروپا در آن قابل مشاهده است.

مهمترین شاخصه طراحی این خودرو، شکل دوگانه چراغ‌های جلو و جلوپنجره اغراق شده آن است. چراغ‌های دوگانه علی‌رغم انتقادات بسیار به نوعی به ترند تبدیل شده‌اند و می‌توان آن‌ها را در تمام خودروهای روز دنیا، حتی بی ام و (X7 و i7) هم دید.

KMC K7 برای چراغ روشنایی در روز و راهنما، از نوار باریک LED در بالای قسمت دماغه و نزدیک به لبه درب موتور استفاده کرده است.

طراحان این خودرو ترجیح داده‌اند که چراغ‌های اصلی و مه‌شکن را در قسمت پایین و داخل سپر جاگذاری کنند. این روش علاوه بر بخشیدن ظاهری عجیب به این خودرو، باعث آسیب‌پذیری چراغ‌های اصلی شده است و کوچک‌ترین ضربه می‌توان به آن آسیب وارد کند.

کرمان موتور K7جلوپنجره کرمان موتور K7 از دهان کوسه الگوبرداری شده است و وسط آن به سمت موتور زاویه دارد. در مقایسه فیدلیتی با KMC K7  در طراحی بخش کناری خودرو می‌توان گفت که هر دو خودرو تلاش کرده‌اند تا با طراحی و خطوط روی بدنه و به‌کارگیری گسترده کروم و پلاستیک جلب نظر کنند و از این لحاظ کاملا شبیه به هم هستند.

طراحان KMC K7 تلاش کرده‌اند تا در طراحی دماغه خودرو بیشتر به سمت مد روز طراحی بروند و از چراغ‌های به هم پیوسته استفاده کرده‌اند. K7 هم مانند فیدلیتی در سپر عقب از دو سر اگزوز دوتایی استفاده بهره برده است که البته کاملاً جنبه تزئینی دارد و درنهایت صرفا از یک لوله اگزوز استفاده می‌شود.

گنجایش فضای داخلی صندوق عقب در کی سون ۹۶۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌ها به ۱۳۵۸ لیتر هم می‌رسد.

طراحی داخلی

قسمت داخلی کی سون هم مانند فیدلیتی کاملا متحول به نظر می‌رسد و نشان‌‌دهنده پیشرفت طراحان چینی نسبت به نسل‌های قدیمی است. طراحی مینیمال و کاهش قابل توجه دکمه‌های فیزیکی از مشخصه‌های اصلی K7 است. این دکمه‌ها بیشتر به صورت لمسی در آمده‌اند.

فرمان K7 هم به صورت D-Cut طراحی شده است و به صورت برقی به محور جلو متصل می‌شوند. صفحه کیلومتر هم دقیقا مانند فیدلیتی است. این خودرو هم مانند قدیلیتی از زبان فارسی پیشتیبانی می‌کند.KMC K7 سیستم تهویه در K7 به صورت دوگانه طراحی شده است و روکش صندلی‌های آن چرم هستند. طراحی صندلی K7 قابل قبول است و با نشستن روی آن احساس راحتی خواهید کرد.

این صندلی‌ها به قابلیت سرد و گرم شدن و همین‌طور ماساژور مجهز هستند که از آپشن‌های خوب این خودرو محسوب می‌شود. کی سون هم مانند فیدلیتی کابین جاداری دارد و از این لحاظ نمره قابل قبولی دریافت می‌کند. این خودرو هم به سانروف مجهز است و پنج درگاه USB برای حل مشکل شارژ در آن تعبیه کرده‌اند.

حتما بخوانید: نادرترین خودروهای دنیا که شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند

قدرت موتور

پیشرانه K7 هم که در بازار چین به نام X7 شناخته می‌شود، از نوع ۱.۵ لیتری توربوشارژر  است.

این موتور هم مانند موتور فیدلیتی به جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه مجهز شده است. توان این پیشرانه ۱۷۱ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۱ نیوتن‌متر گشتاور تخمین زده می‌شود که می‌توان آن را قدرتمندترین پیشرانه ۱.۵ لیتر بازار ایران دانست.

این پیشرانه در دورهای پایین و میانی کشش خوبی دارد؛ البته فراموش نکنید که این موتور هم با مشکل تأخیر توربو روبه‌رو است.

KMC K7گیربکس این خودرو به صورت پیشفرض طوری برنامه‌ریزی شده است تا مصرف سوخت پایینی داشته باشد و به همین دلیل معمولا دور موتور زیر ۲.۵ نگه داشته می‌شود. این ممکن است این ویژگی به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیاید.

البته می‌توان با فعال کردن مود اسپرت، واکنش پدال گاز را افزایش داد و از این طریق شتاب بهتری را تجربه کرد.

مزایای K7

  • طراحی قابل قبول و ایده‌آل در قسمت‌های داخلی و خارجی
  • قدرت بالای موتور
  • گیربکس ۶ دنده و کلاچ دوگانه
  • آپشن‌های خوب
  • ایمنی قابل قبول

معایب K7

  • دردسرهای نگهداری از موتور توربو شارژ
  • قیمت بالا
  • تک دیفرانسیل بودن سیستم ماشین
promotion banner

مقایسه فیدلیتی و K7؛ کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟

خودروهای فیدلیتی پرایم و KMC K7 به نوعی تازه وارد بازار خودرویی محسوب می‌شوند و نتوانسته‌اند پاسخگوی تقاضایی که در بازار برای آنها به وجود آمده باشند. بنابراین، قیمت بازار آزاد آنها تا قیمت کارخانه، فاصله معناداری دارد؛ به طوری که قیمت اعلامی گروه بهمن برای فیدلیتی در زمان نگارش مطلب، ۸۵۹میلیون تومان است، اما نمونه ۱۴۰۱ صفرکیلومتر آن در بازار تا ۱میلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

همین موضوع برای K7 هم صدق می‌کند و قیمت بازار آزاد آن تا ۱ میلیارد و ۳۶۰ میلیون تومان برای نمونه ۱۴۰۱، اعلام می‌شود.

بنابراین باید بدانید که با خودروهایی ارزان قیمت روبه‌رو نیستید و با همین محدوده قیمت می‌توانید نمونه کارکرده کره‌ای و یا ژاپنی بخرید. اما از آنجایی که بسیاری از افراد دوست دارند خودروی صفر کیلومتر سوار شوند، می‌توانید از میان گزینه‌های موجود، این دو خودرو را انتخاب کنید.

درمجموع مقایسه فیدلیتی با KMC K7 می‌توان گفت که هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند و سلیقه یا سطح کاربری و توقعات کاربران مهم‌ترین ملاک برای انتخاب یکی از این دو خواهد بود.

شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر و مقایسه نقاط ضعف و قوت هر دو خودرو، نگاهی به جدول زیر بیندازید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

  فیدلیتی پرایم KMC K7
ترتیب پیشرانه ۱.۵لیتر،۴سیلندر، ۶ دنده اتوماتیک دوکلاچه، توربوشارژر، دیفرانسیل جلو ۱.۵لیتر،۴سیلندر، ۶ دنده اتوماتیک دوکلاچه، توربوشارژر، دیفرانسیل جلو
قدرت و گشتاور ۱۵۵*۲۳۰ ۱۷۱*۲۵۱
مصرف سوخت ۸.۱ ۸.۶
کروز کنترل
کنترل ایستایی در سربالایی
کنترل سرعت در سرازیری
کنترل کشش
کنترل پایداری
اتوپارک
حالت رانندگی دو گانه (اکو/اسپرت)
سنسور جلو و عقب
سنسور باران
سنسور باد لاستیک
رادار نقطه کور
رادار تغییر خط
توزیع ترمز
ترمز کمکی
ترمز پارک برقی
اتوهلد
گرم‌کن سرد کن صندلی فقط گرم‌کن هر دو
ماساژور
روکش چرم
حافظه صندلی دو حافظه صندلی راننده
مانیتور ۱۰.۲۵اینچی ۱۲.۳ اینچی
سیستم صوتی ۸ اسپیکر ۱۰ اسپیکر اینفینیتی
دوربین ۳۶۰
ایربگ ۴ ۴

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

و در آخر

حالا نوبت شماست؛ اگر قرار بود بین فیدلیتی و K7 یک گزینه را انتخاب کنید، انتخابتان کدام خودرو بود؟ به نظرتان کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد و می‌توان برای خرید آن را انتخاب کرد؟ از اینکه نظرات خود را با ما و خوانندگان کارنامه به اشتراک می‌گذارید از شما ممنونیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. داریوش
    داریوش می گوید

    قطعا K7 از همه لحاظ بهتر از فیدیلیتی هست و البته قیمت k7 هم بالاتر از فیدیلیتی

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.