عرضه محصولات جدید ایران‌خودرو و ساپیا با قیمتی نجومی

0 1,085

محصولات جدیدی که ایران‌خودرو و سایپا به بازار عرضه کرده‌اند با وجود عرضه محدود از قیمت کارخانه‌ای بالایی برخوردار هستند. در حال حاضر ایران‌خودرو تارا را با قیمت کارخانه‌ای ۲۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و سایپا شاهین را با قیمت کارخانه‌ای ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان فاکتور می‌کنند.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که ارقام فوق تنها قیمت خودروهای تارا و شاهین را مشخص کرده و هزینه‌هایی مانند بیمه، مالیات بر فروش و …. باعث می‌شود تا حول‌وحوش ۱۳ درصد به قیمت‌های یاد شده اضافه شود.

چنین ارقامی سبب شده که مشتریان به قیمت کارخانه‌ای تارا و شاهین اعتراض کرده و آن را بالا تلقی کنند. این در حالی است که تیراژ این محصولات نوبرانه بسیار اندک است.

از طرف دیگر این نکته را نیز باید در نظر گرفت که قیمت‌های فوق مخصوص کارخانه بوده و دارندگان این خودروها در بازار دست بالا را در قیمت‌گذاری در اختیار دارند.

شورای رقابت مدعی است که برای قیمت‌گذاری تمامی محصولات داخلی خودروسازان سه قیمت یعنی قیمت حداکثری، حداقلی و منصفانه‌ای را در نظر گرفته و بر اساس نظر خبرگان، یک قیمت نهایی را تعیین می‌کند. این سازوکار گویا قرار است که سبب ساماندهی بازار خودرو و تعیین قیمت منصفانه برای خودروها شود. قیمتی که در نهایت هم سبب رضایت تولیدکننده شود و هم مصرف‌کننده را راضی نگه‌دارد.

با این وجود نارضایتی کلی نسبت به قیمت‌‌گذاری خودروها وجود دارد و حتی تعدادی از مشتریان خودروسازان شکایات خود را به شورای رقابت برده‌اند. خودروهای تارا و شاهین بارزترین مصداق عدم کارایی سازوکار فوق بوده چراکه قیمت کارخانه‌ای این خودروها بالا بوده و تعداد شکایات ارائه شده از مشتریان این خودروها به شورای رقابت قابل‌توجه است.

چه تعداد تارا و شاهین تاکنون تولید شده است؟

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس ایران‌‌خودرو تا پایان سال گذشته در مجموع ۱۵۳ دستگاه تارا تولید کرده و ۵۴ دستگاه از این خودرو را به‌فروش رسانده است.

سایپا نیز تا پایان سال ۹۹ در مجموع هزار و ۷۲۸ دستگاه شاهین تولید و از این تعداد ۴۶۲ دستگاه را به خریداران تحویل داده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.