اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بررسی هوندا وزل وارداتی معین خودرو؛ از آپشن‌های ایمنی و رفاهی تا قیمت

دسته کراس‌اوورهای کامپکت را می‌توان پررقابت‌ترین دسته‌بندی بازار خودرو در تمام دنیا دانست. همین موضوع سبب شده تا مونتاژکنندگان و واردکنندگان ایرانی هم بیشتر تمرکز خود را به این دسته معطوف کنند. هوندا وزل (Honda Vezel) یکی از ژاپنی‌های این دسته است که معین خودرو آن را به سامانه یکپارچه آورده تا به‌واسطه نام هوندا بتواند سهم مناسبی از این بازار جذاب به دست آورد. در این مطلب از کارنامه هوندا وزل وارداتی را بررسی می‌کنیم تا ببینیم چقدر شانس رسیدن به اهدافش را دارد. با ما همراه باشید.

معرفی هوندا وزل

هوندا وزل وارداتی به ایران، سومین نسل کراس اوور هوندا وزل است که از سال ۱۹۹۸ در بازارهای جهانی با نام هوندا HR-V حضور دارد. هوندا با معرفی نسخه ۲۰۲۱ وزل توجه همگان را به این کراس‌اوور جلب کرد که البته همه آن‌ها مثبت نبودند! طراحی آینده‌نگر نمای جلو، یکی از موضوعاتی بود که زیاد به آن پرداخته شد و ما هم در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم. «معین خودرو» متولی واردات وزل به بازار ایران است و آن را به‌عنوان یک کراس‌اوور کوچک، کارآمد و مدرن معرفی می‌کند. در ادامه مطلب قرار است این خودرو را بررسی کنیم تا ببینیم این ادعا تا چه حد درست است!

مشخصات ظاهری هوندا وزل (Vezel)

طراحی هوندا وزل ممکن است از دید برخی جذاب و از دید برخی عجیب و از دید برخی هم هر دو باشد! اما قبل از پرداختن به جزئیات بیایید نگاهی به ابعاد این محصول ژاپنی داشته باشیم. طول وزل برابر با ۴۳۸ سانتی‌متر و عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۱۷۹ سانتی‌متر و ۱۵۹ سانتی‌متر است. با توجه به این اعداد، می‌توان گفت که وزل در دسته کراس‌اوورهای کوچک قرار می‌گیرد و از لحاظ ابعاد، شباهت‌های زیادی به تویوتا CHR دارد.

مشخصات ظاهری
طول ۴,۳۸۰ میلی‌متر
عرض ۱,۷۹۰ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۵۹۰ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۶۱۰ میلی‌متر
وزن ۱,۲۹۶ کیلوگرم

بررسی طراحی هوندا وزل وارداتی از نمای جلو

همان‌طور که قبلا گفتیم، طراحی وزل کمی عجیب است. زمانی که هوندا خودروی وزل را معرفی کرد، طرفداران آن شوکه شدند و مهم‌ترین دلیل آن هم طراحی نمای جلوی خودرو بود. جلوپنجره بدون قاب وزل، نوارهایی افقی دارد که می‌خواهند با بقیه قسمت‌های خودرو ادغام شوند، اما چندان موفق نبوده‌اند! البته، طراحی این قسمت در رنگ‌های تیره خودرو بهتر از آب درآمده و خوب به نظر می‌رسد.

موضوع بعدی، شباهت زیاد طراحی کلی نمای جلو و به‌خصوص چراغ‌های وزل با هیوندای توسان است. نوار کرومی معروف و قطور محصولات هوندا، حالا جای خود را به یک نوار کرومی باریک داده است که دو چراغ اصلی را به هم متصل می‌کند.

طراحی نمای جلوی هوندا وزل مدرن است و تا حدودی تهاجمی به نظر می‌رسد که با احتمال بسیار بالا موردپسند بازار ایران خواهد بود.

بررسی طراحی هوندا وزل وارداتی از نمای کناری

در نمای جانبی، یک کراس‌اوور کوپه را می‌بینید که با حجم‌پردازی مناسب و دقیق، سعی می‌کند باپرستیژ به نظر برسد که واقعا هم موفق شده است. اگر از نظر شما فونیکس FX یا گک GS3 طراحی خیلی شلوغی دارند، پس احتمالا وزل را دوست داشته باشید. رینگ‌های ۱۷ اینچی هوندا وزل هم به نوبه خود طراحی جالبی دارند اما به نظر شما، آیا به‌اندازه رینگ‌های ۱۸ اینچی فونیکس FX یا گک GS3 جذاب هستند؟

یک نکته جالب در نمای جانبی هوندا وزل، یکپارچه شدن دستگیره درهای عقب با پنجره‌هاست که قبلا هم نمونه آن را در کراس‌اووری مانند تویوتا CHR دیده بودیم.

بررسی طراحی هوندا وزل وارداتی از نمای عقب

نمای عقب هوندا وزل هرکسی را به‌شدت یاد مازراتی لوانته می‌اندازد! فرم چراغ‌های خطر، نوار کرومی که چراغ‌ها را به هم متصل می‌کند و حتی فرم و نحوه جاگیری چراغ‌های شب‌رنگ تا حد زیادی شبیه لوانته است. البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد؛ مثلا گرافیک چراغ‌ها مدرن‌تر و جذاب‌تر از لوانته است و چراغ‌ها به‌هم‌پیوسته طراحی شده‌اند تا از ترندهای روز جا نمانند.

نمای عقب هوندا وزل دوست‌داشتنی‌تر از نمای جلوی آن است و یکی از دلایل آن هم مشخص بودن حجم‌پردازی‌های روی گلگیرها در این نماست.
جلوپنجره وزل در رنگ سفید، آدم را یاد کولرهای سفید قدیمی می‌اندازد!

مشخصات فنی وزل ۲۰۲۱

هوندا وزل یک کراس‌اوور اقتصادی است و قسمت مشخصات فنی جایی است که به‌خوبی می‌توانید این موضوع را ببینید. هوندا وزل زیر کاپوت خود یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی دارد که حدود ۱۲۴ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همان‌طور که از یک کراس‌اوور اقتصادی انتظار می‌رود، وزل هم به گیربکس CVT مجهز شده که نیرو را به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

مشخصات فنی
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی
گیربکس CVT
حجم موتور ۱.۵ لیتر
قدرت ۱۲۴ اسب بخار
گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱.۵ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف ترکیبی ۶.۳ لیتر در صد کیلومتر

 

با اینکه مشخصات فنی هوندا وزل در سطح متوسطی است، اما در سیستم قوای محرکه فناوری‌های جالبی دارد. مثلا فناوری I-VTEC هوندا وزل زمان‌بندی و عملکرد سوپاپ ها را بهتر می‌کند در کنار آن سیستم کمکی پیشرفته Eco-Drive را داریم که نقطه ایده‌آلی بین قدرت و کارایی ارائه می‌دهد. گیربکس CVT وزل هم کاملا با پیشرانه هماهنگ است و چه در هنگام شروع حرکت و چه در هنگام شتاب‌گیری، بهترین استفاده را از گشتاور ارائه می‌دهد. با این همه، از وزل انتظار چالاکی چشم‌گیری نداشته باشید. شتاب ۰ تا ۱۰۰ این کراس‌اوور حدود ۱۱.۵ ثانیه است که عددی متداول و کاملا متوسط در این دسته‌بندی محسوب می‌شود.

فکر می‌کنید سواری هوندا وزل چطور است؟

سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع نیمه‌مستقل تورشن‌بیم است. با اینکه سیستم تعلیق پیشرفته‌ای در این کراس‌اوور کوچک دیده نمی‌شود، اما در اکثر مواقع سواری واقعا نرم است؛ حتی نرم‌تر از برخی از کراس‌اوورهای چینی با سیستم تعلیق مولتی‌لینک! هوندا وزل بیشتر از اینکه این نرمی را مدیون سیستم تعلیق خود باشد، مدیون صندلی‌های جادویی (Magic Seats) خود است که به نرمی و راحتی معروف هستند. مصرف سوخت خودرو هم خوب است و براساس اعلام هوندا، در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۳ لیتر مصرف می‌کند. البته این عدد، میزان مصرف بهینه در جاده است و مصرف سوخت در جاده‌های شهری به‌طور محسوسی بیشتر است.

در مجموع، هوندا وزل چه از لحاظ عملکرد و چه از لحاظ کیفیت سواری، کاملا راضی‌کننده است؛ هرچند که نمی‌تواند شما را به «ایول» گفتن وادار کند!

امکانات کابین و طراحی داخلی

طراحی نمای داخلی وزل وارداتی، از سبک مینیمالیستی ژاپنی الهام گرفته شده است. داشبورد خطوط ساده‌ای دارد و شلوغ نیست. در بالای داشبورد، صفحه نمایش لمسی ۹ اینچی به سبک محصولات مزدا و بی‌ام‌و قرار دارد که خوشبختانه از Android Auto و Apple CarPlay پشتیبانی می‌کند. کمی آن‌طرف‌تر، فرمان سه‌شاخه قرار دارد که پشت آن یک کلاستر دیجیتال ۷اینچی با کیفیت و کنتراست خوب دیده می‌شود. نگاهی به دریچه‌های هوا بیندازید که چقدر هوشمندانه طراحی شده است! به‌جای اینکه فقط بتوانید آن‌ها را باز و بسته کنید، یک اهرم چرخشی هم در کنارشان تعبیه شده که به شما امکان می‌دهد میزان و جهت خروج هوا را هم کنترل کنید.

به نظرتان کیفیت کابین هوندا وزل چطور است؟ در حقیقت لازم نیست برای مدت طولانی در وزل بنشینید تا متوجه شوید که «کیفیت» یکی از نقاط قوت این خودرو است. تا زمانی که به داشبورد دست نزنید، متوجه پلاستیکی بودن آن نمی‌شوید. حتی زمانی هم که به این موضوع پی می‌برید، حس بدی به شما منتقل نمی‌شود. کیفیت مواد سازنده در رودری‌ها، تکیه‌گاه دست میانی و درها حتی از داشبورد هم بهتر است؛ چراکه در ساختشان از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم استفاده شده است.

بهترین قسمت کابین هوندا وزل، صندلی‌های جادویی آن است؛ اغراق نمی‌کنیم! هوندا واقعا آن‌ها را صندلی‌های جادویی (Magic Seats) نامیده است! با وجود اینکه کیفیت صندلی‌ها بسیار خوب است و فوق‌العاده نرم و راحت‌ هستند، اما یک نکته منفی دارند؛ در ردیف عقب صندلی‌ها دو تا هستند و در بین‌شان یک برآمدگی نسبتا حجیم وجود دارد که بخش میانی را تقریبا غیرقابل‌نشستن می‌کند.

بنابراین می‌توان گفت که وزل یک کراس‌اوور ۴ نفره است و زمانی که می‌فهمید در بخش عقب تنها ۲ کمربند ایمنی وجود دارد، به این موضوع یقین پیدا می‌کنید.

یک نکته دیگر در کابین هوندا وزل، سقف شیشه‌ای دوتکه آن است که باز نمی‌شود! عجیب‌تر اینکه کاورهای سقف عقب جداشدنی هستند و برای استفاده از سقف شیشه‌ای باید آن‌ها را کاملا جدا کنید و در صندوق عقب بگذارید. زمانی هم که نور آفتاب شدید باشد، باید کاورها را از صندوق بردارید و دوباره نصب کنید. چنین روندی اصلا رضایت‌بخش نیست و بهتر بود که از سقف پانوراما یا حداقل از شیشه فتوکرومیک مشابه ونوسیا V-Online در بخش عقب استفاده می‌شد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی هوندا وزل

هوندا وزل وارداتی با کروز کنترل هوشمند، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی، سنسورهای پارک عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، اتوهلد، ترمز پارک برقی، تهویه اتوماتیک تک‌کاناله، ترمز اضطراری، دستیار کمکی رانندگی بین خطوط، اتولایت و نور بالای اتوماتیک در ایران عرضه می‌شود. متأسفانه سقف واردات باعث شده است تنها چیزی که از صندلی‌های جادویی هوندا وزل نصیب‌مان شود، راحتی آن‌ها باشد و صندلی‌ها هیچ‌کدام از آپشن‌های گرمکن، سردکن و تنظیم برقی را نداشته باشند. به‌صورت کلی می‌توان گفت تعداد آپشن‌های هوندا وزل در مقایسه با بسیاری از وارداتی‌های دیگر وضعیت بهتری دارد و از نظر امکانات ایمنی هم یکی از بهترین‌های بازار است.

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی دارد
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب فقط عقب
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و سنسور باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور ندارد
رادار تغییر لاین دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد (ABS+EBD)
ترمز اضطراری دارد
حالت‌های رانندگی دارد (نرمال + اسپرت+اکو)
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دنده پشت فرمان ندارد
دوربین ۳۶۰ درجه دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۷ کیسه هوا ۱۱ نقطه‌ای
ورود بدون کلید دارد
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده دستی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس ندارد
سیستم تهویه مطبوع تک کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد (دوتکه)
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت هوندا وزل

وزل در بازارهای جهانی یک خودروی کاملا اقتصادی است

هوندا وزل به‌عنوان یک کراس‌اوور اقتصادی در سطح جهانی محصول جذابی است و به موفقیت‌های خوبی هم در بازار جهانی دست یافته است؛ به‌طوری‌که هوندا کیت اختصاصی شکار (HAUNT) را هم برای آن عرضه کرده است. طبق اعلام معین‌خودرو، قیمت نهایی هوندا وزل وارداتی در ایران حدود ۲ میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان است.

رقبای هوندا وزل

با توجه به اینکه سیل عظیمی از کراس‌اوورهای چینی تا دندان مسلح وارد بازار شده‌اند، هوندا وزل کار سختی پیش روی خود دارد. در این رده قیمتی، کراس‌اوورهای زیادی از چین و کره حضور دارند. اگر بخواهیم رقبایی در همین دسته‌بندی و شبیه هوندا وزل را در نظر بگیریم، باید به فونیکس FX، گک GS3 و ونوسیا V-Online اشاره کنیم. هر سه کراس‌اوور طراحی کوپه‌مانند و اسپرتی دارند و می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند.

قیمت کمتر، ابعاد بزرگ‌تر، مشخصات فنی بهتر و آپشن‌های زیاد این کراس‌اوورها می‌توانند کار را برای وزل دشوار کنند. اما نام هوندا همیشه یادآور قابلیت اطمینان و کیفیت خوب است که می‌تواند شانس موفقیت وزل وارداتی را افزایش دهد.
مدل خودرو هوندا وزل فونیکس FX گک GS3
پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی ۴ سیلندر TGDI ۴ سیلندر TGDI
حجم موتور ۱.۵ لیتر ۱.۶ لیتر ۱.۵ لیتر
گیربکس CVT ۷ سرعته دوکلاچه تر ۷ سرعته دوکلاچه تر
حداکثر قدرت ۱۲۴ ۱۹۷ ۱۷۵
حداکثر گشتاور ۱۴۵ ۲۹۰ ۲۷۰
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۱۱.۵ ۷.۸ ۷.۵

 

سخن آخر

در این مطلب با هوندا وزل وارداتی و ویژگی‌های آن آشنا شدیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، پاسخ تمام سؤالاتتان را درباره این خودرو گرفته باشید. اگر هنوز سؤالی درباره هوندا وزل دارید که بی‌جواب مانده است، حتما در بخش نظرات آن را برایمان بنویسید. کارشناسان ما در کارنامه آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید