اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

چگونه ماشین سرقتی را در زودترین زمان ممکن پیدا کنیم؟

به‌سرقت‌رفتن خودرو یا هر چیز دیگری از اموالمان اصلا و ابدا خوشایند نیست. هیچ‌کس دوست ندارد که به مالش دست‌برد زده شود، اما متأسفانه چنین چیزهایی پیش می‌آید. برای همین، می‌خواهیم در این مقاله از همان ابتدای ماجرا تا یافتن ماشین سرقتی را با هم دوره کنیم. به شما می‌گوییم که چطور به‌دنبال خودروی دزدیده‌شده خود بگردید و در واقع، از مراحل پیگیری خودروی سرقتی برایتان خواهیم گفت. امیدوارم برایتان پیش نیاید اما آگاهی از راه‌کارها و اقدام‌های لازم در این زمینه خالی از لطف نیست.

اگر ماشین به سرقت رفت چه کنیم؟

زمانی که خودرویتان را می‌دزدند، نخستین اقدامی که می‌کنید بسیار مهم است. نخستین اقدام باید چه باشد؟ برایتان خواهیم گفت. چند مرحله و راه پیش رویتان قرار دارد. هرچقدر که بیشتر با این روند آشنا باشید، در هنگام بروز حوادث، بهتر می‌دانید که باید چه کنید و تسلطتان بر خود و اوضاع هم بیشتر خواهد شد. روند پیگیری ماشین سرقتی به شرح زیر است:

  •  استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ؛
  •  پیگیری خودرو سرقتی به کمک پلیس؛
  • کمک‌گرفتن از سامانه پست‌یافته و اپلیکیشن پلیس من.

۱. استعلام خودرو سرقتی در پارکینگ چگونه است؟

ابتدا نترسید و کمی مثبت‌نگر باشید. اگر خودرویتان در محلی نیست که پارک کرده بودید، شاید پلیس راهور به سراغش رفته و به‌خاطر قرارگرفتن در محلی نامناسب، آن را به پارکینگ برده است.

زمانی که پلیس راهور خودرویتان را به پارکینگ منتقل می‌کند، معمولا پیامکی درباره این اقدام به تلفن همراهتان می‌فرستد. پس درصورتی‌که با نبود خودرویتان روبه‌رو شدید، تلفنتان را بررسی کنید و ببینید که ماجرا زیر سر پلیس است یا خیر. البته گاهی‌اوقات هم پیامکی ارسال نمی‌شود. در این مواقع، باید با پلیس ۱۱۰ تماس حاصل کنید و از وضعیت خودرو استعلام بگیرید.

در شرایط زیر است که پلیس برایتان پیامکی نمی‌فرستد:

  • شماره‌تان تغییر کرده و نیروی انتظامی نتوانسته با شما تماس بگیرد.
  • خودرویی که زیر پایتان است، به شکل قولنامه‌ای خریده شده است و در نتیجه شماره‌تان به‌عنوان مالک در سیستم پلیس ثبت نشده است.
  • به هر دلیلی، شماره‌تان در سیستم پلیس ثبت نشده است.

نکته

برای اینکه بفهمید ماشینتان به پارکینگ منتقل شده است یا خیر، راه دیگری هم وجود دارد. شما می‌توانید شماره پلاک خودرویتان را به شماره ۳۰۰۰۵۳۵۳ بفرستید.

۲. پیگیری خودرو سرقتی به کمک پلیس چگونه است؟

اگر خودرویتان در پارکینگ نباشد و پای دزدی به میان باشد، نیاز به کمک‌گرفتن از پلیس وجود خواهد داشت. فرقی نمی‌کند که لوازم و اجزای خودرویتان را دزدیده‌اند یا خود ماشین را برده‌اند، در هر حال باید با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. زمانی که موضوع سرقت را به پلیس اطلاع می‌دهید، واحدهای گشت نیروی انتظامی که به محل حادثه نزدیک‌اند به یاری‌تان خواهند آمد.

در واقع‌، واحدهای گشت محلی در محل سرقت حاضر می‌شوند و گزارشی را درباره واقعه تنظیم می‌کنند. پس از تکمیل گزارش اولیه، نسخه‌ای از آن هم به مال‌باخته داده می‌شود. حالا اقدامات و مراحل بعدی پیگیری خودرو سرقتی را مرور می‌کنیم.

همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، در ابتدا باید در همان محل سرقت با تماس با پلیس ۱۱۰، این موضوع را گزارش کنید. پس از حضور نیروهای گشتی موجود در منطقه سرقت، گزارش اولیه‌ای تنظیم می‌شود. با در دست‌داشتن این گزارش باید به نزدیک‌ترین کلانتری حوالی محل سرقت مراجعه کنید و گزارش تدوین‌شده را در اختیارشان قرار بدهید.

برای اینکه پرونده‌ای برای ماشین سرقتی تشکیل شود، لازم است که مدارک شناسایی‌تان را هم تحویل بدهید و اطلاعاتی را هم درباره سرقت در اختیار مأمور تجسس بگذارید.

نکته مهم

  • زمانی که خودرویتان را به سرقت می‌برند، خیلی زود و سریع برای پیگیری وضعیت به پلیس مراجعه کنید. اگر شما در این زمینه تعلل به خرج بدهید، امکان دارد که مشکلات ناخوشایندی برایتان پیش بیاید. چه مشکلاتی؟ در مدتی که خودرو از اختیارتان خارج شده، ممکن است که از آن سؤاستفاده‌هایی شود و خلاف‌هایی با آن صورت بگیرد که مسئولیتش به پای شما نوشته می‌شود.

چگونگی ثبت شکایت سرقت خودرو را می‌دانید؟

مراحل پیگیری ماشین سرقتی با مراجعه به پلیس این‌چنین خواهد بود:

  1. تماس با پلیس و حضور آنها در محل حادثه.
  2. دریافت برگه‌ای از گزارش سرقت تهیه‌شده از سوی نیروهای گشتی پلیس.
  3. ارائه برگه به کلانتری نزدیک محل سرقت و تشکیل پرونده.
  4. درخواست ثبت‌شدن پلاک خودرو در فهرست سیاه پلیس برای اینکه تخلفات احتمالی صورت‌گرفته با خودرویتان به نام شما ثبت نشود.
  5. ارجاع به بخش تجسس نیروی انتظامی برای ارائه اطلاعاتی به پلیس درباره سرقت و تسلیم‌کردن مدارک شناسایی‌ مالک به مأمور تجسس برای اینکه وضعیت ماشین سرقتی را پیگیری کند.
  6. مأمور کلانتری و مال‌باخته به‌همراه مدارک مربوط به سرقت به آگاهی می‌روند. ادامه مسیر به‌کمک مأموران آگاهی پیگیری می‌شود.
  7. در صورتی که خودرو از بیمه‌های مختلف بهره‌مند باشد، نیاز است که پرونده‌ای درباره سرقت در شرکت بیمه تشکیل شود.

۳. کمک‌گرفتن از اپلیکیشن و وبسایت برای یافتن ماشین سرقتی چگونه است؟

برای کشف خودرو سرقتی می‌توان از وبسایتی مخصوص این موضوع یا اپلیکیشنی موسوم به «پلیس من» هم بهره برد. در واقع، نرم‌افزار استعلام خودرو سرقتی و وبسایت در راه کشف ماشینتان به شما کمک خواهند کرد.

سامانه پست‌یافته

سامانه‌ای موسوم به «پست‌یافته» وجود دارد. با واردکردن نام مالک، نام پدر مالک، کدملی و اطلاعات خودرو در این سایت، وضعیت خودرو قابل‌پیگیری می‌شود. با مراجعه به این سایت می‌توانید فهرست خودروهای گم‌شده را مرور کنید و به‌دنبال خودرویتان بگردید. نشانی این پایگاه به شرح زیر است:

پایگاه پست‌یافته

در واقع، در این پایگاه فهرست خودروهای سرقت‌شده وجود دارد. برای اینکه بتوانید از این پایگاه استفاده کنید، لازم است که روند مرحله قبلی را طی کرده باشید؛‌ یعنی گزارشی از سرقت خودرویتان به پلیس تسلیم کرده باشید. به‌عبارت بهتر، این سامانه راهی برای پیگیری وضعیت ماشین سرقتی است. با مراجعه به آن می‌توانید متوجه شوید که خودرویتان پیدا شده است یا خیر.

اپلیکیشن پلیس من

اپلیکیشن پلیس من هم به شما کمک می‌کند که خیلی سریع، اقدام به ثبت سرقت خودرو کنید. زمانی که دزدیِ صورت‌گرفته را در این نرم‌افزار ثبت می‌کنید، به یکی از ادارات پلیس ارجاع داده می‌شوید.

در آنجا همان مسیری را طی خواهید کرد که در بخش نخست مقاله به آن اشاره کردیم. برای اینکه بتوانید از این اپلیکیشن استفاده کنید، لازم است که با شماره تلفن همراهی در آن ثبت‌نام نمایید که متعلق به خودتان است. نیاز به واردکردن شماره ملی‌تان هم وجود دارد.

ممکن است در مسیر ثبت اطلاعات در اپلیکیشن پلیس من برایتان مشکلاتی پیش بیاید. در این صورت، برای رفع خطاها می‌توانید به پلیس +۱۰ مراجعه کنید. بعد از ثبت شکایت درباره ماشین سرقتی، امکان استعلام وضعیت خودرو از طریق این اپلیکیشن وجود دارد.

کافی است که پلاک ماشین یا کد وی.آی.انِ (VIN) آن (کد ۱۷رقمی پشت کارت ماشین) و البته شماره پرونده تشکیل‌شده در کلانتری را در برنامه پلیس من وارد کنید و از وضعیت خودرو استعلام بگیرید. اگر خودرویتان پیدا شده باشد، لازم است که به پلیس آگاهی محل سرقت مراجعه کنید و خودرو را پس بگیرید.

حتما بخوانید: با بدفروش‌ترین ماشین‌های زیر ۳۰۰ میلیون آشنا شوید

مراحل ترخیص خودروی سرقتی چیست؟

مراحل ترخیص ماشین سرقتی که از سوی پلیس کشف و پیدا شده، به شرح زیر است:

  • مالک خودرو باید به مرکز پلیس مراجعه کند تا به پارکینگ و پلیس آگاهی معرفی شود.
  • در اداره آگاهی، شماره موتور و شاسی خودرو با هم تطبیق داده می‌شود. برای این بررسی، پلیس آگاهی به کانون کارشناسان رسمی دادگستری نامه می‌نویسد. اگر شماره موتور یا شاسی یا هر دو مخدوش شده باشد، آگاهی با نگارش نامه‌ای، درخواست حک مجدد این شماره‌ها را به پلیس راهور ناجا می‌فرستد.
  • اگر شماره موتور و شاسی ماشین سرقتی مخدوش نشده باشد، شماره پلاک از فهرست سیاه خارج می‌شود. پس از دریافت گواهی عدم خلافی و پرداخت‌کردن هزینه پارکینگ، مالک به واحد ترخیص معرفی می‌گردد.
  • مالک خودرو برای دریافت وسیله‌اش باید اصل سند خودرو، بیمه‌نامه و گواهینامه‌اش را به همراه داشته باشد و به پارکینگ برود و وسیله‌اش را تحویل بگیرد.

راه‌هایی که به سریع پیدا شدن خودرو کمک می‌کنند

برای اینکه مسیر یافتن ماشین سرقتی کمی سریع‌تر شود، راه‌هایی پیش رویتان وجود دارد. در ادامه از این روش‌ها برایتان گفته‌ایم. با مرور این راه‌کارها می‌توانید سریع‌تر خودروی خود را پیدا کنید.

 از دوربین‌های مداربسته حوالی وقوع سرقت کمک بگیرید

بررسی فیلم دوربین‌های مداربسته پارکینگ‌ها یا مکان‌های دیگری که حوالی وقوع سرقت نصب هستند هم راهی برای کشف سرنخ‌هایی درباره سرقت و سارق است. دوربین عابربانک‌ها، سازمان‌های دولتی یا حتی دوربین‌های مداربسته خصوصی در حوالی محل وقوع جرم می‌توانند برایتان راهگشا باشند.

 در اوراقی‌ها به‌دنبال ماشین سرقتی بگردید

بیشتر سارقان، خودروی دزدی را به اوراقی‌ها می‌برند و از قطعاتشان استفاده می‌کنند. گاهی‌اوقات هم سرزدن به اوراقی‌ها می‌تواند باعث پیداشدن ماشین سرقتی شود. مثلا زمانی که هنوز خودرو در پارکینگ اوراقی‌ها مانده و فروش نرفته یا تخریب نشده، امکان یافتن آن در این مکان‌ها وجود خواهد داشت.

 جریمه‌های ثبت‌شده برای خودرو را بررسی کنید

معمولا سارقان تعهدی به قوانین ندارند. به‌ویژه اگر در حال فرار باشند، به قوانین راهنمایی‌ورانندگی پای‌بند نخواهند ماند و احتمالا جرایمی مرتکب می‌شوند که از سوی پلیس در سیستم ثبت می‌شود. پس اگر اقدام به بررسی جریمه‌های ثبت‌شده برای ماشین سرقتی خود بکنید، احتمال دارد که بتوانید رد و نشانه‌ای از دزد بیابید.

 از سیستم‌های ردیاب استفاده کنید

سیستم‌هایی موسوم به ردیاب وجود دارند که با تهیه آنها در هنگام وقوع سرقت می‌توانید ردی از وسیله‌تان پیدا کنید. ردیاب‌ها می‌توانند اطلاعاتی درباره موقعیت خودرو در اختیارتان قرار بدهند. در نتیجه، کشف محل سارق کار سختی نخواهد بود. با وجود استفاده از سیستم‌های ردیاب و ضدسرقتی که از قبل برای خودرویتان تهیه کرده‌اید، سارق را به تله خواهید انداخت و ماشینتان را نزد خودتان بازمی‌گردانید.

سرنوشت خودروهای سرقتی که پیدا نمی‌شوند

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، سرنوشت خودروهای سرقتی که پیدا نمی‌شوند، ختم به خیر نخواهد شد. سارقان یا خودرو را می‌فروشند یا آن را اوراق می‌کنند. اگر کسی بدون اطلاع‌ از سرقت خودرو دست به خرید آن بزند، جرمی مرتکب نمی‌شود اما اگر خریدار خودروی دزدی از ماجرا باخبر باشد، مجازات خواهد شد.

سارقانی که خودرو را اوراق می‌کنند، قطعات آن را به قیمتی ارزان می‌فروشند. اگر شماره سریال قطعات خودرویتان را داشته باشید، امکان پیگیری ماجرا و یافتن رد و نشانه‌ای از سارق وجود خواهد داشت.

حتما بخوانید: جلوگیری از سرقت خودرو؛ چه خودروهایی بیشتر دزدیده می‌شوند؟

نکات ایمنی برای جلوگیری از سرقت خودرو

جلوگیری از سرقت خودرو همیشه عاقلانه است. اما چطور می‌توان چنین کاری کرد؟

  • یکی از بهترین راه‌ها این است که از سیستم‌های ضدسرقت و ردیاب کمک بگیرید. ردیاب‌ها باعث می‌شوند که موقعیت مکانی خودروی خود را بدانید و در نتیجه، رد دزد را پیگیری کنید.
  • خودروی خود را در مکان‌های امن پارک کنید. مثلا نزدیک بانک‌ها یا در مکان‌های روشنی که امکان سرقت را به دزد نمی‌دهند.
  • در پارکینگ‌ها، خودرویتان را در مکانی پارک کنید که خودروهای دیگر هم هستند. با این کار، فضای بازی در اختیار سارق برای دزدی قرار نمی‌دهید.
  • دزدگیرهای باکیفیت برای خودرو تهیه کنید. نگذارید که هزینه زیاد دزدگیر مانع از مجهزکردن وسیله‌تان به سیستم امنیتی شود. اگر خدای‌نکرده، ماشینتان سرقت شود، هزینه‌ای چندبرابر دزدگیر به شما تحمیل خواهد شد.
  • همیشه تمام درها را قفل کنید و هیچ‌وقت ریسک نکنید. به‌خیال اینکه سریع به ماشین بازخواهید گشت، در آن را باز نگذارید و بروید.
  • کلیدهای یدکی را درون خودرو نگذارید. وجود آنها باعث می‌شود که سارق بی‌دردسر کارش را پیش ببرد و با کلید یدکی ماشین را براند و برود.
  • وجود وسایل ارزشمند در خودرو هم برای سارقان تحریک‌کننده است. پس سعی کنید که چیز باارزشی را در ماشینتان نگه ندارید.

در آخر

در این مقاله به شما گفتیم که چگونه ماشین سرقتی را پیدا کنید. یادتان باشد که در این مسیر باید خونسرد بمانید و از هول‌شدن بپرهیزید. با طی‌کردن مسیرهایی که گفته شد، خودروی شما پیدا خواهد شد. فقط باید مسیر و روند را بدانید و سریع عمل کنید. آیا تجربه‌ای در این زمینه داشته‌اید؟ اگر نکته‌ای به ذهنتان می‌رسد، حتما با ما درمیان بگذارید. امیدواریم که هیچ‌گاه چنین تجربه‌ای برایتان پیش نیاید.

قوانین خودروییمراقبت از خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (2)
نظر بدهید
  • شرکت رادار جی پی اس

    ممنون از مقاله مفیدتون. اون گزینه ردیاب خودرو که بهش اشاره کردین واقعا درست بود. بخصوص که ردیاب علاوه بر جلوگیری از سرقت خودرو کلی امکانات دیگه داره که هم از سلامت ماشین مطمئن میشی هم میبینی ماشین قبلا کجاها بوده و خیلی چیزای دیگه

    • منوچهر

      درود بر شما وقت بخیر

      سپاس از دلگرمیتون لطفا ما رو همراهی کنید.