اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

چگونه یک خودرو اتوماتیک را برانیم؟

خودروهای اتوماتیک از زمانی که به بازار آمدند بیشتر در بین افرادی محبوب بودند که یا به‌دلیل کهولت سن یا نداشتن مهارت کافی در کار با دنده و کلاچ قادر به رانندگی با خودروهای دنده دستی نبودند. این در حالی است که امروزه بسیاری از افراد از خودروهای اتوماتیک استقبال می‌کنند. در این مقاله نحوه رانندگی با خودروی اتوماتیک را گام‌به‌گام به شما آموزش خواهیم داد.

اگر قبلا سوار خودروی اتوماتیک نشده باشید، ممکن است با گزینه‌های روی شیفتر یا نبودِ پدال کلاچ کمی گیج شوید. بااین‌حال بعد از کمی تمرین متوجه خواهید شد که راندن خودروی اتوماتیک بسیار آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

مفهوم علامت‌های روی دنده قبل از شروع

قبل از اینکه شروع کنیم ابتدا بهتر است مفهوم علائم روی دنده را بدانید. در خودروهای با گیربکس اتوماتیک، P به‌معنای حالت پارک، R برای دنده‌عقب، N به‌معنای دنده‌خلاص و D برای حرکت یا درایو است.

  • فقط زمانی دنده را روی P قرار می‌دهید که می‌خواهید خودرو را متوقف کرده و از ماشین خارج شوید. این کار باعث می‌شود گیربکس قفل شود و از حرکت خودرو جلوگیری می‌کند. بااین‌حال برای برداشتن فشار از روی دنده بهتر است ترمز دستی را هم هنگام پارک بکشید.
  • دنده R برای دنده عقب است و زمانی که می‌خواهید به عقب برانید آن را انتخاب می‌کنید.
  • دنده خلاص یا N هم زمانی است که موقتا خودرو را برای مدت کوتاهی، برای مثال پشت چراغ‌قرمز، متوقف کرده‌اید. اگر پشت ترافیک هستید و جاده کمی شیب دارد و حس می‌کنید خودرو به عقب می‌لغزد، بعد از خلاص‌کردن خودرو ترمز دستی را بکشید. در هنگام حرکت به‌هیچ‌وجه این گزینه را انتخاب نکنید.
  • درایو به‌شکل خودکار تمام دنده‌ها را انتخاب می‌کند و به ماشین اجازه می‌دهد به جلو حرکت کند. با افزایش سرعت تا مقدار مناسب، خودش دنده را افزایش خواهد داد و اگر سرعت را کاهش دهید دنده به‌شکل خودکار دنده را پایین خواهد آورد.
  • برخی از خودروهای اتوماتیک امکان انتخاب دنده یک یا دنده دو را به شما می‌دهند. این در شرایطی که برای مثال می‌خواهید از گیربکس برای پایین‌نگه‌داشتن سرعت استفاده کنید، مثل زمانی که در هنگام رانندگی از سرازیری یک تپه شیب‌دار هستید، به شما کمک می‌کند. همچنین می‌تواند دور موتور را پایین نگه دارد و از چرخش چرخ‌ها در شرایط خاص جلوگیری کند. برای مثال، در شرایط برفی یا یخبندان بهتر است ابتدا با دنده دو حرکت کنید که از لغزش چرخ‌ها جلوگیری به عمل آید. برخی خودروها خودشان «حالت زمستانی» اختصاصی دارند که این کار را انجام می‌دهد.

اجزای خودروی اتوماتیک

در خودروهای اتوماتیک دو پدال بیشتر وجود ندارد، گاز و ترمز. یادتان باشد چون دیگر پدال کلاچ ندارید ممکن است از سر عادت و به‌شکل غریزی مدام پایتان را روی پدال ترمز فشار دهید؛ بنابراین مراقب باشید زیرا با این کار بی‌موقع و بی‌دلیل ترمز می‌کنید.

نحوه رانندگی با ماشین اتوماتیک

۱. ابتدا پای راست خود را روی پدال سمت چپ (ترمز) قرار دهید و فشار دهید.

۲. با چرخاندن کلید یا فشاردادن دکمه استارت خودرو را روشن کنید.

۳. درحالی‌که هنوز پایتان روی ترمز است، اگر می‌خواهید به جلو حرکت کنید شیفتر را روی D و اگر می‌خواهید به عقب برانید، آن را روی R قرار دهید.

۴. حالا پای خود را از ترمز بردارید.

۵. برای افزایش سرعت پای راست خود را به آرامی روی پدال سمت راست (گاز) فشار دهید.

۶. پس از حرکت، گیربکس بسته به میزان سرعت دنده مناسب را انتخاب می‌کند و تمام کارهای سخت را برایتان انجام می‌دهد.

حتما بخوانید: بهترین ماشین‌ها برای رانندگان تازه‌کار چه خودروهایی هستند؟

نحوه متوقف‌کردن ماشین اتوماتیک

  1. با فشاردادن ترمز، سرعت کاهش می‌یابد و گیربکس به‌شکل خودکار دنده را پایین می‌آورد.
  2. ترمز را کامل بگیرید تا ماشین متوقف شود.
  3. وقتی ایستادید پای خود را روی ترمز نگه دارید و اهرم را روی P قرار دهید.
  4. ترمز دستی را بکشید یا اگر به‌شکل دکمه‌ای است دکمه‌اش را فشار دهید.
  5. حالا خودرو را خاموش کنید.

حالت S و L روی شیفتر دنده

دو حرف دیگر هم روی شیفتر وجود دارند که باید مفهوم آنها را بدانید. اولی S است که مخفف عبارت Sports Mode به‌معنای حالت اسپرت است و به شما امکان پایین‌آوردن سیستم تعلیق خودرو (به‌اصطلاح خواباندن شاسی‌ها)، افزایش قدرت و سرعت شتاب‌گیری آن می‌شود. در این حالت خودرو اغلب زمان طولانی‌تری روی یک دنده باقی می‌ماند تا سطح سرعت به حداکثر برسد.

دومی L است که مخفف عبارت Low Mode است و به شما امکان می‌دهد سطح قدرت ماشین را افزایش داده و سرعت آن را کاهش دهید. در این حالت خودرو در دنده‌های پایین‌تر باقی می‌ماند که برای یدک‌کشی یا رانندگی در شیب‌های تند مناسب است.

انواع گیربکس اتوماتیک

درست است که هر خودرویی که برای تعویض دنده نیازی به پدال کلاچ نداشته باشد اتومات در نظر گرفته می‌شود، بااین‌حال انواع مختلفی از گیربکس اتوماتیک وجود دارد.

۱. گیربکس‌های اتوماتیک معمولی

اینها از مبدل گشتاور برای انجام‌دادن کار کلاچ استفاده می‌کنند و مصرف سوخت آنها بیشتر از خودروهای با دنده دستی است.

خودروهای لوکس ازجمله رنج روور و ولوو XC90 از این دسته هستند و تقریبا ۹ دنده دارند.

۲. گیربکس‌های متغیر پیوسته (CVT)

این گیربکس‌ها بیشتر در خودروهای هیبریدی مانند تویوتا پریوس به کار می‌روند. علاوه بر کارآمدتربودن و قابلیت اطمینان بیشتر، رانندگی نرم‌تری هم برایتان به ارمغان می‌آورند زیرا خودرو بین دنده‌ها وقفه نخواهد داشت.

نقطه‌ضعف خودروهای دارای این گیربکس، شتاب کندتر آن است. همچنین ممکن است در سرعت‌های بالا صدای بلندی از موتور شنیده شود.

حتما بخوانید: انواع صدای ماشین و ۱۲ مشکلی که می‌تواند دردسرساز شود

۳. گیربکس اتوماتیک دوکلاچه

این نوع گیربکس‌ها مشابه گیربکس‌های اتوماتیک معمولی هستند ولی به‌جای مبدل گشتاور، دو کلاچ که به‌شکل خودکار کار می‌کنند در آنها تعبیه شده است. یکی از آنها با دنده‌ای که در آن قرار دارید کار می‌کند و دیگری دنده‌ای را که می‌خواهید تغییر دهید آماده می‌کند تا امکان تعویض سریع دنده‌ها فراهم شود.

اغلب خودروهای اسپرتی مانند فولکس واگن گلف و پورشه که نیاز به تعویض سریع دنده دارند از گیربکس دوکلاچه اتوماتیک استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

بسیاری از افراد رانندگی با خودروهای دارای دنده و کلاچ دستی را مهیج‌تر می‌دانند، بااین‌حال این طور نیست که خودروهای اتوماتیک هم فقط بین سالمندان یا افرادی که نمی‌توانند به‌خوبی با دنده و کلاچ کار کنند محبوبیت داشته باشند. واقعیت این است که با رانندگی با خودروهای اتوماتیک از مزایای زیادی برخوردار می‌شوید. برای مثال، مصرف سوخت آن بهینه‌تر است، رانندگی با آن آسان‌تر است و مدل‌های پیشرفته‌تر آن امکانات زیادی هم در اختیارتان قرار می‌دهند. شاید اگر قبلا با کلاچ کار کرده‌اید، حس کنید رانندگی با خودروی اتومات دشوار است؛ اما بعد از کمی تمرین درمی‌یابید که خودروی اتومات مانند نیروی کمکی به شما کمک می‌کند تمرکزتان را بیشتر روی جاده بگذارید و کمتر برای تعویض دنده و کلاچ انرژی صرف کنید.

آیا تاکنون با خودروی اتومات رانندگی کرده‌اید؟ لطفا تجربه رانندگی‌تان با خودروی اتوماتیک را در دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت درخواست کارشناسی خودرو
درخواست خود را ثبت کنید
نظرات (7)
نظر بدهید
  • بهادر

    سلام
    وقتی پشت چراغ قرمز یا ترافیک دو دقیقه ای هستیم، میتونیم دنده رو در حالت d قرار بدیم ، و ترمز دستی رو بکشیم بالا؟

    • منوچهر

      سلام بهتره که دنده رو خلاص کنید.

      • بهادر

        سلام مجدد
        منظورم این هست وفتی توقف کوتاه زیر دو دقیقه داریم و دنده روی d هست، میشه بجای ترمز پایی از ترمز دستی استفاده کرد؟

        • منوچهر

          بهتره که استفاده نشه چون روی گیربکس فشار هست و عمر گیربکس رو‌کوتاه میکنه چون دمای روغن بالا میره.
          ولی در کل در توقف های کوتاه امکانش هست بله.

          • بهادر

            خیلی ممنون
            پس طبق فرمایش شما آسیبی که از نگه داشتن ترمز پایی میرسه کمتر از آسیب ترمز دستی هست؟

  • سامان

    وقتی میخوایم توقف های کوتاه داشته باشیم، بهتره “ترمز کنیم و دنده روی همون d بمونه” یا “دنده رو از d به n تغییر بدیم و ترمز کنیم”؟!

    • کارشناس کارنامه

      سلام وقت بخیر
      بهتره دنده روی دی نباشه.
      ممنون از دیدگاه خوبتون ،امیدوارم این مطلب براتون مفید بوده باشه ،در کنار ما باشید و ما رو همراهی کنید.