بررسی فولکس واگن برقی ID.4؛ مشخصات فنی، آپشن‌ها و قیمت

0 804

آینده اینجاست و وسایل نقلیه الکتریکی کم‌کم دارند جای خود را بین مردم عادی باز می‌کنند. به همین دلیل خودروسازان اصلی در حال معرفی خودروهای برقی خود هستند و برندهای نوپای خودروهای برقی هم فعالیت‌شان را جدی‌تر دنبال می‌کنند. فولکس واگن هم  از این قاعده مستثنی نیست و با عرضه سری محصولات ID سعی می‌کند از قافله جا نماند. فولکس واگن ID.4 کراس‌اوور برقی میان‌رده و میان‌سایز این سری است که به‌زودی توسط ماموت خودرو وارد بازار این خواهد شد. در مطلب امروز، قصد داریم ID.4 را زیر ذره‌بین قرار دهیم تا نقاط قوت و ضعف آن را بررسی کنیم. با ما در کارنامه همراه باشید.

معرفی فولکس واگن ID.4

معرفی فولکس واگن ID4

فولکس واگن ID.4 یکی از اولین محصولات تمام‌الکتریکی این برند است که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد. محصولی که قرار است جای پای فولکس واگن را در بازار خودروهای برقی سفت کند. نسخه‌ای که ماموت خودرو برای بازار ایران انتخاب کرده‌است، با نام کامل فولکس واگن ID.4 Crozz شناخته می‌شود. حس می‌زنید این خودرو ساخت کجاست؟ آفرین، چین! در حقیقت همه خودروهای وارداتی به بازار ایران، نسخه ویژه‌ای از خودروهای معروف برای بازار چین هستند. البته این به معنی بد بودن خودروها نیست، ما صرفا این را گفتیم تا تعصب را کنار بگذارید و واقع‌بینانه نگاه کنید. جالب است بدانید فولکس واگن ID.4 عنوان بهترین کراس‌اوور سال ۲۰۲۱ دنیا را کسب کرده است. خب حاضرید عمیق‌تر به این کراس‌اوور تازه‌نفس نگاه کنیم؟

مشخصات ظاهری فولکس واگن ID.4

فولکس واگن ID.4 با طولی نزدیک به ۴.۶ متر در دسته کراس‌اوورهای کامپکت و تا حدی سایز متوسط قرار می‌گیرد. برای مقایسه بد نیست به محصولات حال حاضر بازار ایران مانند ونوسیا V-Online و لاماری ایما اشاره کنیم که ابعادی مشابه با ID.4 دارند. با وجود این، وزن این خودرو به‌دلیل استفاده از باتری‌های بزرگ، حدود چند صد کیلوگرم از همتایان بنزینی خود بیشتر است. اجازه دهید نگاهی به جدول مشخصات ظاهری این کراس‌اوور اروپایی ساخت چین بیندازیم:

مشخصات ظاهری
طول ۴,۵۹۲ میلی‌متر
عرض ۱,۸۵۲ میلی‌متر
ارتفاع ۱,۶۲۹ میلی‌متر
فاصله محوری ۲,۷۶۵ میلی‌متر
وزن ۱,۹۴۵ کیلوگرم

طراحی نمای جلوی فولکس واگن ID4

فولکس واگن ID.4 طراحی مدرن و آیرودینامیکی را به نمایش می‌گذارد که هم چشم‌نواز و هم کاربردی است. این گواهی بر مهندسی متفکرانه‌ای است که هم زیبایی و هم کارایی را در اولویت قرار می‌دهد. منحنی‌های ملایم و خطوط تیز در نمای جلو با همکاری یکدیگر، ویژگی‌های آیرودینامیک خودرو را افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانید در کناره‌های سپر ماشین هم ورودی‌های هوا را ببینید که تعبیه شده‌اند تا برد باتری را به حداکثر برسانند. گرافیک چراغ‌ها هم برای یک کراس‌اوور خانوادگی به‌اندازه کافی موجه و جذاب‌اند. به طراحی و حجم‌پردازی روی کاپوت نگاه کنید که چقدر هماهنگ با طراحی چراغ‌ها همراه شده‌اند. قسمت جلویی به یک نوار نور LED متمایز مجهز است که چراغ‌های جلو را به هم متصل و ظاهری آینده‌نگرانه ایجاد می‌کند.

طراحی نمای کناری فولکس واگن ID4

در نمای بغل ID.4 هم همین فلسفه طراحی مبتنی بر کارایی را خواهید دید. اگر کمی دقیق‌تر نگاه کنید، ویژگی‌های هوشمندانه‌ای پیدا خواهید کرد که خودرو را آیرودینامیک‌تر می‌کند. دستگیره‌های درها همسطح نصب شده‌اند و طراحی رینگ‌ها هم به‌گونه‌ای است که مقاومتی در برابر باد ایجاد نکند. بااین‌حال، نمای جانبی هنوز هم جذاب است، رینگ‌های ۱۹ اینچی و نوار ضخیمی که با رنگ متضاد بدنه، بالای پنجره‌ها را پوشانده است، جلوه جذابی را در نمای جانبی ID.4 ایجاد می‌کنند.

طراحی نمای عقب فولکس واگن ID4

قسمت عقب VW ID.4 از زبان طراحی تمیز و مدرنِ دیگر قسمت‌های خودرو پیروی می‌کند. ID.4 یک کراس‌اوور الکتریکی است و به همین دلیل خروجی‌های اگزوز خودرو حذف شده‌اند؛ دیگر کم‌کم باید از این المان جذاب طراحی خودروهای بنزینی خداحافظی کنیم.

روی صندوق، حجم‌پردازی و خطوط جذابی دیده می‌شود که با نواری متضاد با رنگ بدنه تکمیل شده است. اگر طراحی چراغ‌ها به نظرتان آشناست، باید بدانید که گرافیکی مشابه نسخه لوکس خودرو یعنی آئودی Q4 E-tron دارند که واقعا جذاب است.

نمای بیرونی ID.4 از شلوغی بیش‌ازحد یا خودنمایی اجتناب می‌کند؛ اما همچنان جذاب است.
promotion banner

مشخصات فنی فولکس واگن ID.4 Crozz

مشخصات فنی ID.4 Crozz

فولکس واگن ID.4 توسط یک باتری ۵۶ کیلووات ساعتی تغذیه می‌شود که روی محور عقب قرار گرفته است. البته نسخه ۴ چرخ متحرک این کراس‌اوور جذاب با ۲۹۵ اسب بخار در بازارهای جهانی عرضه شده که متأسفانه راهی به ایران پیدا نکرده است. قبل از بررسی عملکرد ID.4 در دنیای واقعی، نگاهی به جدول مشخصات فنی آن بیندازیم:

مشخصات فنی
پیشرانه الکتریکی
گیربکس تک‌سرعته برقی
قدرت ۱۶۸ اسب بخار
گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متر
شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹ ثانیه
حداکثر سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت
ظرفیت باتری ۵۶ کیلووات ساعت
مدت زمان شارژ ۱۰ ساعت
حداکثر پیمایش ۴۴۲ کیلومتر

 

همان‌طور که در جدول می‌بینید، اعداد مربوط به نسخه وارداتی این خودرو چشمگیر نیستند. با اینکه گشتاور ۳۱۰ نیوتن‌متری ID.4 در مقایسه با کراس‌اوورهای بنزینی بازار مطلوب به نظر می‌رسد، اما در بخش قدرت نمی‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد. زمانی که پای خود را روی پدال گاز بگذارید، ۱۶۸ اسب بخار موتور الکتریکی ID.4 ظرف ۹ ثانیه آن را به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند.

ظاهرا فولکس‌واگن عمدا چالاکی خودروهای الکتریکی خود را کاهش داده است تا به هنجارها هم توجه داشته باشد. شتاب خوب است، اما از همان شروع حرکت از تمام قدرت خودرو استفاده نمی‌شود تا از خطرات لغزش خودرو جلوگیری شود. سیستم تعلیق ID.4 به‌عنوان یک کراس‌اوور خانوادگی برای سواری نرم تنظیم شده است و به‌راحتی دست‌اندازها و نواقص جاده را پنهان می‌کند. سیستم تعلیق مولتی لینک با ۵ نقطه اتصال در محور عقب به‌اندازه‌ای خوب است که حتی در جاده‌های کم‌کیفیت ایران هم سواری دلپذیری را تجربه خواهید کرد. بااین‌حال، اگر به‌دنبال تجربه رانندگی اسپرت با هندلینگ هیجان‌انگیز هستید، ID.4 ممکن است جذاب‌ترین گزینه بازار نباشد.

وقتی صحبت از شارژ به میان می‌آید، فولکس‌واگن می‌گوید باتری ۵۶ کیلوواتی ID.4 می‌تواند در حدود ۳۸ دقیقه در یک ایستگاه عمومی شارژ سریع DC (شارژ ۱۲۵ کیلووات) از ۲۰ تا ۸۰ درصد شارژ شود. اگر باتری به‌صورت کامل شارژ شود، می‌تواند مسافتی حدود ۴۴۲ کیلومتر را طی کند، البته در شرایط ایده‌آل! در دنیای واقعی، می‌توانید تا ۳۵۰ کیلومتر را با یک‌بار شارژ طی کنید که عدد مطلوبی است. شارژر پرتابل یا خانگی هم که قرار است به‌عنوان شارژر اصلی ID.4 ایفای نقش کند، در کمتر از ۱۰ ساعت باتری این کراس‌اوور را شارژ خواهد کرد.

امکانات کابین و طراحی داخلی ID.4 Crozz

کابین فولکس واگن ID4

سادگی طراحی خارجی فولکس واگن ID.4 به درون هم راه پیدا کرده است. بخش مرکزی داشبورد شامل یک سیستم اطلاعات سرگرمی ۱۲ اینچی است که مطابق قانون نانوشته بسیاری از خودروهای برقی، اکثر تنظیمات و کنترل‌ها به آن منتقل شده است. سیستم اطلاعات سرگرمی ID.4 زیبا به نظر می‌رسد و ویژگی‌های زیادی هم دارد، اما به‌دلیل نداشتن دکمه‌ها و کنترل‌های فیزیکی، استفاده از سیستم می‌تواند سخت‌تر باشد. نکته جالب اما عجیب کابین این است که کلاستر به‌طور کامل حذف شده و حالا یک صفحه نمایش دیجیتال ۵.۳ اینچی خلبانی جایگزین کلاستر سنتی شده و اطلاعات ضروری رانندگی را مستقیماً در مقابل راننده ارائه می‌دهد. تنظیم حالت‌های رانندگی هم از طریق همین نمایشگر امکان‌پذیر شده است.

متأسفانه رویکردهای بیش‌ازحد مینیمالیستی، قابلیت استفاده را تحت تأثیر قرار داده است. هیچ دکمه فیزیکی‌ای وجود ندارد و کنترل‌های لمسی روی فرمان حتی به‌صورت ناخواسته و تصادفی فعال می‌شوند. درباره سیستم تهویه مطبوع هم همین موضوع وجود دارد و کنترل‌ها بسیار به لمس حساس‌اند و بدتر از آن، نور پس زمینه ندارند، بنابراین هیچ امیدی به استفاده دقیق از آن‌ها در شب نیست!

کیفیت مواد مورد استفاده در فضای داخلی ID.4 چطور است؟ در بسیاری از قسمت‌های کابین مانند روی داشبورد و رودری‌ها می‌توانید ترکیبی از پلاستیک نرم و چرم مصنوعی را ببینید. با وجود این، ID.4 هنوز هم یک کراس‌اوور اقتصادی و متوسط محسوب می‌شود و قرار نیست حس یک رنج‌روور را القا کند. صندلی‌های ID.4 وارداتی ترکیبی از چرم و پارچه‌ و کاملا راحت‌اند. به لطف فاصله محوری مناسب و نوع طراحی ستون C، فضای کاملا کافی در اختیار ۵ نفر قرار می‌گیرد، فارغ از اینکه قدشان چقدر باشد.

اگر سطح انتظارات خود را کنترل کنید، از بودن در داخل فولکس‌واگن ID.4 لذت خواهید برد. کابینی که باکیفیت و جذاب است اما چیزی بیشتر از کراس‌اوورهای چینی لوکس بازار ارائه نمی‌دهد.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی ID.4 Crozz

آپشن ها و امکانات رفاهی فولکس واگن ID4

هر چند که فولکس‌واگن ID.4 در قسمت مشخصات فنی اعجاب‌برانگیز نیست، اما در قسمت آپشن‌ها و امکانات رفاهی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. نسخه وارداتی ID.4 با صفحه نمایش لمسی ۱۲ اینچی، شارژ وایرلس، ورود و استارت بدون کلید، تهویه مطبوع اتوماتیک دو کاناله، سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، رادارهای نقطه کور و تغییر لاین ارائه می‌شود. در ادامه می‌توانید جدول کامل‌تر آپشن‌های فولکس واگن ID.4 Crozz را ببینید:

آپشن‌ها و امکانات رفاهی
کنترل پایداری دارد
کروز کنترل دارد
کروز کنترل هوشمند دارد
کنترل کشش دارد
سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی فقط سربالایی
ریموت استارتر دارد
استارت دکمه‌ای دارد
ورود بدون کلید دارد
سنسور جلو و عقب دارد
سنسور تصادف ندارد
سنسور نور و باران دارد
رادار نگه‌دارنده بین خطوط ندارد
رادار نقطه کور دارد
رادار تغییر لاین دارد
دوربین ثبت وقایع ندارد
ترمز ضدقفل دارد
ترمز اضطراری دارد
ترمز پارک برقی دارد
اتوهلد دارد
چراغ مه‌شکن جلو دارد
دی لایت دارد
اتولایت دارد
نوربالا اتوماتیک دارد
فرمان برقی دارد
دوربین ۳۶۰ دارد
دوربین جلو و عقب دارد
دوربین جانبی دارد
ایربگ ۶ کیسه هوا
سیستم تهویه اتوماتیک دارد
صندلی‌ راننده برقی
صندلی سرنشین جلو دستی
گرمکن صندلی ندارد
سردکن صندلی ندارد
ماساژور صندلی ندارد
شارژر وایرلس دارد
سیستم تهویه مطبوع دو کاناله
سانروف دارد
سقف پانوراما دارد (بدون قابلیت باز شدن)
آینه جانبی با تنظیم برقی دارد

 

قیمت و رقبای فولکس واگن ID.4 Crozz

هنوز قیمت نهایی فولکس واگن ID.4 Crozz از سوی ماموت خودرو تعیین نشده است. با وجود این، متقاضیان این خودرو باید مبلغ ۹۵۰ میلیون را به‌عنوان الی‌الحساب پرداخت کنند. پیش‌بینی می‌شود قیمت نهایی این کراس‌اوور آلمانی کمتر از ۲.۵ میلیارد تومان باشد. از آنجایی که قیمت نهایی خودرو هنوز مشخص نیست، کمی برای معرفی رقبا زود است. به‌محض مشخص شدن قیمت نهایی فولکس واگن ID.4 Crozz این مطلب به‌روزرسانی خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.