علائم خرابی سوئیچ خودرو؛ اگر سوئیچ خودرو خراب شد چه کنیم؟

4 60,819

سوئیچ خودرو یکی از اجزای مهم خودرو است که تمام دستگاه‌های الکترونیکی خودرو را تغذیه می‌کند و از تخلیه باتری در زمانی که مدتی طولانی خودرو را پارک می‌کنید جلوگیری به عمل می‌آورد. سوئیچ باتری را به استارت متصل می‌کند و به باتری امکان می‌دهد موج قدرتمندی از انرژی را به استارت بفرستد تا ماشین روشن شود. عملکرد درست سوئیچ برای عملکرد سایر اجزا ضروری است. در این مطلب ابتدا مختصری درباره نحوه عملکرد سوئیچ صحبت می‌کنیم و سپس علائم خرابی سوئیچ و شیوه‌های روشن‌کردن خودرو بدون آن را توضیح خواهیم داد.

سوئیچ خودرو چگونه باعث روشن شدن خودرو می‌شود؟

سوئیچ خودرو قطعه‌ای است که دو جزء مکانیکی و الکترونیکی دارد. قسمت مکانیکی آن بخشی استوانه‌ای است که کلید در آن قرار می‌گیرد. درون این استوانه یک‌سری پین وجود دارد که وقتی کلید را درون آن قرار می‌دهید، شیارهای روی تیغه کلید آنها را به داخل جایگاهشان فشار می‌دهند و وقتی پین‌ها در جای خود قرار گرفتند کلید می‌تواند سوئیچ را روشن کند.

بخش مکانیکی سوئیچ حاوی مدارهای الکتریکی هستند که با چرخاندن کلید در قفل به هم متصل می‌شوند. به‌عنوان مثال، وقتی سوئیچ روشن است، دو کانکتور را به هم متصل می‌کند که باعث رساندن برق به رله احتراق می‌شوند و اجزای الکترونیکی خودرو را روشن می‌کنند.

خرابی سوئیچ خودروسوئیچ به‌طور کلی دارای چهار موقعیت است: خاموش، لوازم جانبی، روشن (ON) و استارت. فقط وقتی سوئیچ را روی خاموش قرار می‌دهید می‌توانید کلید را بردارید. با یک‌بار چرخاندن، لوازم جانبی مانند رادیو روشن می‌شوند. البته برخی از لوازمی که انرژی زیادی از باتری می‌گیرند، مانند شیشه‌بالابر، همچنان خاموش می‌مانند تا از تخلیه باتری جلوگیری شود. موقعیت بعدی روشن است که سیستم‌هایی مانند پمپ بنزین، چراغ‌ها و غیره روشن می‌شوند؛ اما موتور همچنان خاموش است. موقعیت بعدی استارت است که برای راه‌اندازی خودرو است. در این حالت سوئیچ را می‌چرخانید و نگه می‌دارید تا خودرو روشن شود و بعد از اینکه آن را رها کردید به حالت ON یا روشن برمی‌گردد.

خرید و قیمت خودروی دست دوم و کارشناسی شده

promotion banner

علائم خرابی سوئیچ خودرو

برخی از علائم خرابی سوئیچ خودرو عبارت‌‌اند از:

۱. ماشین روشن نمی‌شود

همان‌طور که گفتیم فرایند روشن‌کردن ماشین باید در دو مرحله انجام شود. ابتدا سوئیچ باید روی وضعیت روشن قرار بگیرد و در مرحله بعد باید استارت بخورد. در مرحله دوم سوئیچ باید سیگنالی به موتور استارتر ارسال کند تا بچرخد. اگر سوئیچ مشکل پیدا کند، ماشین روشن نخواهد شد. بنابراین یکی از نشانه‌های خرابی سوئیچ می‌تواند روشن‌نشدن خودرو باشد.

حتما بخوانید: علت روشن نشدن ماشین در هوای سرد و نحوه روشن کردن آن

۲. ماشین در حین رانندگی متوقف می‌شود

اگر اتصالات سوئیچ خودرو معیوب باشد، ممکن است ناگهان روی موقعیت خاموش قرار بگیرد. به این ترتیب ماشین درحین رانندگی ناگهان خاموش می‌شود. اگر این اتفاق افتاد، به داشبورد نگاه کنید. اگر همه چراغ‌های داشبورد خاموش شده و موتور از کار افتاده است، می‌تواند یکی از نشانه‌های خرابی سوئیچ خودرو باشد.

۳. چراغ داشبورد یا سایر لوازم الکترونیکی چشمک می‌زند

یکی دیگر از علائم خرابی سوئیچ خودرو این است که چراغ‌های داشبورد یا سایر لوازم الکترونیکی چشمک می‌زنند یا هرازگاهی روشن و خاموش می‌شوند. این نشان می‌دهد که صفحه اتصال سوئیچ خراب است و ممکن است در اثر خوردگی یا سایش به این روز افتاده باشد. البته این مورد قابل‌تعمیر نیست، ولی نیازی به تعویض کل سیستم سوئیچ احتراق هم نیست. کافی است صرفا همان قطعه را تعویض کنید.

۴. کلید سوئیچ را روشن نمی‌کند

وقتی کلید را وارد کرده و می‌چرخانید اما سوئیچ روی موقعیت روشن قرار نمی‌گیرد، درصورتی‌که باتری شارژ کافی دارد، نشان‌دهنده خرابی سوئیچ است.

سوئیچ خودرو۵. کلید نمی‌چرخد

این مشکل در کلیدهایی که طراحی استوانه‌ای روی تیغه دارند رایج‌تر است. با گذشت زمان، شیارها و دندانه‌های روی سوئیچ گرد و صاف می‌شوند. این باعث می‌شود کلید نتواند سوئیچ را در موقعیت‌های درست قرار دهد. وقتی کلید نمی‌چرخد سوئیچ خودرو را روشن نمی‌کند.

حتما بخوانید: درباره سیستم کیلس استارت و امنیت آن بیشتر بدانید>

۶. صدای موتور استارتر را نمی‌شنوید

یکی دیگر از نشانه‌های مشکل در سوئیچ خودرو این است که هنگام چرخاندن کلید صدای کلیک‌مانند استارت را نمی‌شنوید.

۷. فرمان گیر کرده است

در سوئیچ خودرو یک قفل مکانیکی برای فرمان تعبیه شده است. اگر فرمان گیر می‌کند، سیلندر سوئیچ را بررسی کنید؛ شاید مشکل از آن باشد.

علت خرابی سوئیچ خودرو

  • گیرکردن کلید شکسته در داخل سوئیچ
  • خرابی شیارها و برش‌های درون سوئیچ به‌دلیل فرسودگی یا کثیف‌شدن
  • معیوب‌بودن سوئیچ نو از ابتدا
  • مشکل در رایانه خودرو

اگر سوئیچ خودرو خراب شد چه کنیم؟

روش‌های متعددی وجود دارد که اگر سوئیچ خودرو خراب شد بتوانید موقتا آن را روشن کنید. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

استفاده از مته و پیچ‌گوشتی

برای استفاده از این روش باید کمی مراقب باشید؛ زیرا ممکن است به سوئیچ بیشتر از چیزی که هست آسیب برسانید. یک مته فلزی را به اندازه طول کلید وارد سوراخ کلید کنید تا پین‌های داخلی را به سمت داخل فشار دهد. حالا یک پیچ‌گوشتی بردارید و درون سوراخ کلید قرار دهید و بچرخانید. اگر درست انجام داده باشید ماشین روشن می‌شود.

استفاده از کابل جامپر

کاپوت ماشین را باز کنید و با استفاده از کابل جامپر، پایانه مثبت باتری را به سر مثبت کویل یا سیم‌پیچ وصل کنید. این قدرت لازم برای راه‌اندازی موتور را فراهم می‌کند. حالا باید سلنوئید استارتر را پیدا کرده و آن را به پایانه مثبت باتری وصل کنید. سپس سیم سوئیچ را از سلنوئید جدا کنید. با استفاده از یک پیچ‌گوشتی پایانه مثبت سلنوئید را به پست متصل به سوئیچ اتصال دهید.

با این کار سلنوئید فعال شده و خودرو روشن می‌شود.

حتما بخوانید: علل استارت نخوردن ماشین و نحوه برطرف‌ کردن آن

key-wont-turn-in-ignitionاستفاده از سیم‌های خودرو

این راهکار بیشتر برای خودروهای قدیمی‌تر مناسب است. پوشش پلاستیکی میل فرمان را بردارید. حالا محل اتصال سیم‌کشی فرمان را پیدا کنید. بیشتر اوقات این سیم‌ها در مرکز میل فرمان قرار دارند. مابقی سیم و کابل‌ها به برف‌پاک‌کن، رادیو یا سایر لوازم جانبی خودرو مرتبط هستند.

حال محل اتصال باتری، احتراق و استارت را پیدا کنید. سیم‌های زرد و قهوه‌ای به سوئیچ مربوط‌اند. رنگ قرمز برای باتری است. حالا سیم باتری را به اندازه یک اینچ لخت کنید و به هم بپیچانید.

سپس سیم خاموش/ روشن سوئیچ را به سیم باتری متصل کنید و وقتی مشاهده کردید که چراغ‌ها و اجزای الکتریکی خودرو روشن شدند، سیم استارت را به اندازه نیم اینچ لخت کرده و به سیم باتری متصل کنید. موتور که روشن شد مدتی آن را نگه دارید تا دور موتور بالا برود و به‌طور کامل روشن شود.

فروش سریع خودروی شما راحت و بی‌دردسر

جمع‌بندی

سوئیچ خودرو یکی از بخش‌های مهم خودرو برای راه‌اندازی موتور آن است. اگر این بخش مشکل پیدا کند، ماشین روشن نمی‌شود. در این مطلب دلایلی را که ممکن است سوئیچ خراب شود و علل آن را توضیح دادیم. علاوه بر آن، روش‌هایی را برای زمانی که سوئیچ خراب شده است معرفی کردیم تا بتوانید به‌شکل موقت ماشین را روشن کنید و بعد سوئیچ را تعویض کنید. گاهی سوئیچ نیازی به تعویض کامل ندارد و کافی است قطعه‌ای از آن تعویض شده یا درصورت کثیفی تمیز شود.

آیا تاکنون با مشکلی در سوئیچ خودروتان مواجه شده‌اید؟ اگر بله، لطفا در دیدگاه‌ها برایمان بنویسید چه مشکلی داشت و آیا تعمیرشدنی بود یا آن را تعویض کردید.

منبع mechanicbase wikimotors
ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. رضا
    رضا می گوید

    باسلام این راهکارهای که برای روشن کردن دادید کمی خطرناک است چون با زیاد نگاهداشتن سر سیم هم استارت مرخص نشه هم احتمال قطعی داخل باطری وسوختن قسمتی از سمکشی ماشین من خودم باطری سازی دارم از این کارها که امکان سوزدن کامپیوتر واجزای حساس داره نباید کرد

  2. امیر از ارومیه
    امیر از ارومیه می گوید

    باتشکر لز توضیحات جامع وکامل شما
    پیروزو سربلند باشید

  3. مرتضی شاه محمدی
    مرتضی شاه محمدی می گوید

    سلام خودروی بنده که روآ میباشد اخیرا درحال حرکت ناگهان خاموش می‌شود و برق داشبورد کاملا قطع می‌شود ‌ولی بعدازچند بار استارت زدن روشن می‌شود به باطریساز نشان دادم نتوانست عیب یابی کند ممکن است ایراد از سوئیچ باشد

  4. نادر
    نادر می گوید

    آقا این راهکارها هم باید گفت و شنید ،چون یک وقتی هست به هیچ چیز دسترسی نیست و باید هر طوری روشن بشه و چاره ای نیست.اما به نظرم لخت کردن سیم‌های زیر فرمان بهترینشه.ولی راه بهتر و مشابه درآوردن سویچ از جایش و با پیچ گوشتی چرخاندن کلید الکتریکی هست و تازه اینطوری سیم‌های سویچ کاملا در دسترس هم هستند.و تشکر و سپاس از آموزش شما.شما استاد ما هستید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.