افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی تکذیب شد

0 882

در حالی در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ فهرست جدیدی از قیمت خودروهای داخلی منتشر شد که حکایت از افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات تولیدی خودروسازان داشت، حال اما ایران خودرو و سایپا هر دو افزایش قیمت محصولات خود را تکذیب کرده و اعلام کرده‌اند که صرفا نرخ بیمه خودروها براساس افزایش سالانه، به‌روزرسانی شده است.

پیش از تکذیب این افزایش قیمت‌ها توسط ایران خودرو و سایپا موجی از انتقادها به سمت این دو خودروساز راهی شد که چرا پیش از موافقت رسمی و اعطای مجوز از سوی شورای رقابت اقدام به افزایش قیمت محصولات تولیدی خود کرده و قیمت رسمی خودرو را در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ مجددا افزایش داده‌اند.

بررسی قیمت‌های موجود در بازار ادعای خودروسازان مبنی بر عدم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را تایید کرده و نشان می‌دهد که این افزایش قیمت نه از جانب خودروسازان که از جانب دولت بوده است. در سال جدید طبق روال هر ساله قیمت بیمه افزایش یافته و به همین جهت نیز قیمت نهایی خودروها بالاتر رفته است.

به عنوان نمونه محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸۰۰ هزار تومان گران‌تر شده و این گرانی با نرخ جدید بیمه نیز تطابق دارد.

آیا قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش خواهد یافت؟

شورای رقابت تا به امروز مجوزی برای افزایش قیمت خودروها صادر نکرده و با توجه به گفته‌های رئیس این شورا، قیمت‌های جدید براساس نرخ تورم بخشی و نظر بانک مرکزی مشخص خواهد شد. فعلا بانک مرکزی تورم بخشی را مشخص نکرده و به همین منظور نیز هنوز قیمت‌های جدید به خودروسازان ابلاغ نشده است.

پیش از این گمان می‌رفت که با توجه به عدم افزایش قیمت خودروها در طی ۶ ماه اخیر خودروسازان در فروردین‌ ماه مجوز افزایش مجدد قیمت‌ها را دریافت کنند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

برخی معتقد هستند که با توجه به انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو احتمالا سیاست ثبات قیمت از جانب مسئولین اتخاذ شده و دور از انتظار نیست که افزایش قیمت مجدد خودروها تابستان صورت پذیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.