اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

قسط بندی خلافی خودرو و تمام نکاتی که باید بدانید

اگر قبض‌های جریمه خود را پرداخت نکرده‌اید و حساب آن سر به فلک کشیده است، این مقاله مخصوص شماست. با ما همراه باشید تا با نحوه قسط‌بندی خلافی خودرو آشنا شوید.

پرداخت جریمه

تعارف که نداریم! تقریبا همه رانندگان دوست دارند به نحوی قوانین راهنمایی و رانندگی را دور بزنند و حتی فراتر از آن به شکلی از زیر بار پرداخت جریمه‌ها در بروند.

این مسئله از ابتدای روزهای تدوین و اجرای قوانین راهنمایی و رانندگی شروع شده است. البته متأسفانه باید بگوییم که این تمایل همیشه بدون نتیجه است و اگر شما هم جزو این دسته از رانندگان هستید، احتمالا تنها کاری که از دستتان برآمده، بی‌توجهی به پرداخت جریمه‌ها یا اصطلاحا خلافی خودرویتان بوده است. البته و با کمال تاسف، پاک کردن صورت مسئله، کاری از پیش نمی‌برد. بی‌توجهی به پرداخت جریمه‌ها تنها باعث تلنبار شدن میزان آن خواهد شد و حتما می‌دانید که دیرکرد در پرداخت جریمه موجب افزایش آن می‌شود.

از طرفی در گذشته این امکان وجود داشت که با شکایت از مراجع یا اعتراض به جریمه، کمی از مبلغ آن کم یا بخشی از جریمه را حذف کنید. اما امروزه با مکانیزه شدن روال جریمه خودروها، عملا کاری از دست شما برنمی‌آید و در هر صورت، باید جریمه‌ها را پرداخت کنید.

پس اگر تابه‌حال جریمه‌هایتان را پرداخت نکرده‌اید، دست بجنبانید و برای آن اقدام کنید.

شما اصولا دو راه برای پرداخت جریمه‌هایتان دارید. یا باید با مراجعه به اپلیکیشن‌های مخصوص و یا سایت راهور، جریمه‌هایتان را مشاهده و پرداخت کنید و یا اینکه اگر به هر دلیلی خودروی شما توقیف و به پارکینگ منتقل شد، برای خروج آن از پارکینگ جریمه‌هایتان را صفر کنید.

البته نگران نباشید. اگر استعلام خلافی انجام دادید و با جریمه چند میلیونی مواجه شدید، راهی برای پرداخت راحت‌تر جریمه پیش‌روی شماست. شما می‌توانید با تقسیط جریمه‌ها و پرداخت چند مرحله‌ای آن، کمی از بار مالی سنگین خلافی بکاهید.

اما چطور؟

قسط‌بندی جریمه خودرو

پلیس راهور برای رانندگانی که جریمه‌های تلنبار شده و خلافی پرداخت‌نشده زیادی دارند، راهی ابداع کرده است تا قسطی خلافی را صفر کنند. برای این کار از دستورالعمل زیر پیروی کنید:

قبل از هر چیزی باید به سایت پلیس راهور مراجعه کنید. این سایت با آدرس https://service.rahvar120.ir/page/infractions-police قابل دسترسی است. در صفحه اصلی سایت، نگاهی به نوار ابزار سمت راست بیندازید و از آنجا دنبال گزینه خدمات بگردید و روی آن کلیک کنید.توجه کنید در آخرین به روز رسانی سایت پلیس راهور ،نیاز است تا ابتدا از طریق سایت سخا وارد حساب کاربری خود شوید.(https://sakha.epolice.ir)

در این مرحله وارد قسمت استعلام میزان تخلفات رانندگی شوید. دقت کنید که در این مرحله باید کمی صبور باشید. معمولا در اکثر ساعات شبانه‌روز ترافیک بالایی در این بخش از سایت درخواست استعلام دارند و به همین دلیل احتمالا برای پاسخ به درخواستتان کمی وقت نیاز باشد. پس اگر پردازش با تأخیر انجام شد، تعجب نکنید.

بعد از آنکه این قسمت برایتان باز شد، از شما درخواست می‌شود که شماره ۸ رقمی بارکد پستی درج شده پشت کارت ماشین را وارد کنید. پس از وارد کردن تصویر امنیتی در کادر مورد نظر، نوبت به جست‌وجوی مشخصات خودرو و استعلام خلافی خواهد رسید.

در صفحه‌ای که برای شما باز خواهد شد، جزئیان تخلف، مبلغ تخلفات و تعداد تخلفات برای شما به نمایش درخواهد آمد.

در این قسمت می‌توانید نحوه پرداخت عوارض را انتخاب کنید. برای پرداخت اقساطی، کافی است هر کدام از جریمه‌هایی را که توانایی پرداختش را دارید، انتخاب و سپس روی گزینه پرداخت که در پایین صفحه است کلیک کنید. با انتخاب جریمه‌ای که می‌خواهید پرداخت کنید، تیک کنار آن فعال می‌شود.

پس از انتخاب جریمه یا جریمه‌هایی که توان پرداخت آن را دارید به صفحه بعد هدایت می‌شوید. در این‌ قسمت می‌توانید قبوض خود را چک کنید و اگر مشکلی نبود، روی گزینه بررسی قبوض بزنید. در این مرحله برای تأیید نهایی و پرداخت به صفحه بعد هدایت می‌شوید.

در پایان هم مانند هر پرداخت اینترنتی دیگر، با استفاده از یک کارت بانکی و وارد کردن اطلاعات آن در پایانه پرداخت، جریمه خود را پرداخت کنید.

در صورت پرداخت جرائم رانندگی از طریق این سایت، ۷۲ ساعت بعد مشخصات خودرو و میزان خلافی آن روی سایت راهور به‌روزرسانی خواهد شد. باید توجه داشته باشید که برای تغییر مالکیت سند خودرو و یا حتی برای ترخیص خودروی‌تان از پارکینگ راهنمایی و رانندگی بهتر است از طریق دستگاه‌های خودپرداز و یا شعبه‌های بانک ملی اقدام به پرداخت کنید؛ در این صورت می‌توانید همان روز رسیدی کاغذی دریافت کنید و به مراجع مربوطه تحویل دهید. اما با پرداخت الکترونیکی، ۷۲ ساعت طول می‌کشد تا در سیستم راهور به‌روزرسانی شود.

خودروهای مشمول طرح پرداخت قسطی جریمه

درواقع شرایط خاصی برای پرداخت اقساطی خلافی خودرو وجود ندارد و این طرح شامل تمام خودروها خواهد بود. البته بیشتر خودروهایی که بالای سه میلیون خلافی دارند می‌توانند از این شرایط استفاده کنند. مالکین این خودروها می‌توانند بدون هیچ پیش‌پرداختی، در مدت زمان یک سال، خلافی خودروی خود را تسویه کنند.

ترفند جریمه نشدن

هیچ راه و ترفندی وجود ندارد! بهترین ترفند، رعایت اصول و قوانین رانندگی است تا جریمه نشویم. اما اگر به هر دلیلی جریمه شدیم، بهتر است که در کمترین زمان ممکن آن را پرداخت و تسویه کنیم. بهترین راه این است که نگذارید میزان خلافی شما بیشتر از ۱ میلیون تومان شود؛ تا هم از خطر پارکینگ رفتن در امان بمانید و هم بتوانید از طرح‌های تخفیفی مناسبتی پلیس برخوردار شوید.

حتما بخوانید: استعلام خلافی خودرو؛ چگونه خلافی خودرو را کم کنیم؟

روش‌های دیگر پرداخت خلافی خودرو

سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ در پرداخت به شما کمک می‌کند. توجه داشته باشید که اگر ماشین شما توقیف شد، بهتر است از درگاه‌های پرداخت بانکی پرداخت انجام شود. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، در صورتی که از طریق وب‌سایت پلیس راهور اقدام به پرداخت جریمه کنید، ۷۲ ساعت بعد اطلاعات در سایت ثبت و به‌روز خواهد شد و اگر به مدرکی برای پرداخت خلافی دارید، باید سه روز منتظر بمانید. اما دستگاه‌های خودپرداز و روش‌های دیگر، در لحظه مدرک پرداخت را به شما خواهند داد.

در آخر

شما چه تجربه‌ای از پرداخت اقساطی جریمه خودرویتان دارید؟ آیا برایتان پیش آمده است که مبلغ کل خلافی خودرویتان به بالای سه میلیون برسد؟ اگر راهکار دیگری برای پرداخت سریع و بدون دردسر جریمه سراغ دارید، با ما و خوانندگان کارنامه به اشتراک بگذارید.

کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید