نگاهی به مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی محصول جدید سایپا

1 15,650

خط تولید P90 سایپا در بهمن‌ماه سال جاری (۱۴۰۱) شروع به کار می‌کند. این خودرو بر اساس پلتفرم ساندرو ساخته شده و به همین خاطر به آن رنو ساندرو ایرانی گفته می‌شود. از جمله مهم‌ترین مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی می‌توان به موتور ME16 اشاره کرد که یکی از جدیدترین پیشرانه‌های مگا موتور به حساب می‌آید.

بر اساس گزارش‌های به‌دست آمده، سایپا برنامه تولید ۵۴۰ هزار دستگاه P90 را در دستور کار قرار داده است. پیشرانه ME16 به‌کاررفته در رنو ساندروی ایرانیزه شده، همان موتور TU5 پلاس موجود در خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ ایران‌خودرو است و در واقع این موتور، حاصل همکاری سایپا با رقیب اصلی خود محسوب می‌شود. تغییرات و اصلاحات متعددی روی TU5 پلاس اعمال شده تا حاصل کار به نام ME16 شباهت بیشتری به نسخه اصلی فرانسوی داشته باشد.

با اینکه موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ME16 در اصل برای بازار روسیه ساخته شده، اما احتمال می‌رود سایپا در محصولات آینده مبتنی بر پلتفرم SP نیز از این پیشرانه استفاده کند. از دیگر مشخصات فنی رنو ساندرو ایرانی می‌توان به گیربکس ۵F18PE اشاره کرد که قدرت ۱۰۸ الی ۱۱۰ اسب بخاری موتور را به چرخ‌های جلو وارد می‌کند. سدان جدید و جذاب P90 از استانداردهای ۸۵گانه پیروی کرده و می‌تواند به یکی از خودروهای باکیفیت در بازار ایران تبدیل شود.

نمایش P90 بدون بدنه در نمایشگاه!

بد نیست بدانید که سایپا نخستین بار خودرو P90 را بدون بدنه در نمایشگاه رونمایی کرد. در آن زمان شایع شده بود که P90 همان تندر ۹۰ معروف است که قطعات آن در داخل کشور ساخته می‌شود. ولی پس از رونمایی از ظاهر، مشخص شد که پی ۹۰ سایپا در واقع فیس لیفت خودروی رنو ساندرو به حساب می‌آید و هیچ شباهتی به ال ۹۰ محبوب ندارد.

البته عرضه P90 به معنی ناامیدی از تولید تندر ۹۰ نیست. این شرکت کماکان قصد دارد تا با همکاری شریک روسی خود، فناوری ساخت L90 را وارد کشور کرده و نسخه ایرانیزه شده آن را برای بازار داخلی و همین‌طور بازار روسیه تولید کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی دنیای غمم
    علی دنیای غمم می گوید

    رو هر چی دست میزارن خراب میکنن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.