مفقودی پلاک خودرو؛ بعد از سرقت یا گم‌شدن پلاک خودرو چه کنیم؟

1 18,559

تابه‌حال برایتان پیش آمده است که وقتی خواسته‌اید سوار ماشین‌تان شوید ببینید که پلاک سر جایش نیست؟ شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما ممکن است اتفاق بیفتد! شاید پلاک جایی وسط راه افتاد باشد اما این احتمال هم وجود دارد که پلاک خودروی شما به سرقت رفته باشد. به همین دلیل خیلی سریع باید دست به‌کار شوید؛ چون ممکن است خدای نکرده مشکلات زیادی برایتان پیش بیاید. اگر روزی با جای خالی پلاک‌تان مواجه شدید، برای جلوگیری از پیامدهای بعدی مراحل زیر را دنبال کنید.

پس از مفقودی پلاک خودرو چه کنیم؟

۱. گزارش مفقودی پلاک خودرو

در ۴۸ ساعت اول مفقودی پلاک باید فرایند پیگیری را شروع کنید. اگر در مرکز استان ساکن هستید، فرایند پیگیری برایتان کمی آسان‌تر است. در واقع، کافی است که به مرکز تعویض پلاک استان خود مراجعه کنید. غرفه مربوط به اداره آگاهی که در این مراکز مستقر است، سرقت پلاک را با ثبت اظهارات مالک در قالب یک تعهدنامه استعلام کرده و پس از آن شماره پلاک را وارد لیست سیاه می‌کند. ‌به این ترتیب شما دیگر مسئول سوءاستفاده‌های احتمالی از پلاک نخواهید بود.

اما اگر در شهری غیر از مرکز استان زندگی می‌کنید، ابتدا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید. پس از مراجعه به کلانتری به‌همراه مدارک شناسایی و مدارک خودرو، گزارشی از مفقودی پلاک شما تهیه می‌شود. زمانی که صحت گزارش شما تأیید شود، پلاک خودروی شما در لیست سیاه ثبت می‌شود.

اگر فقط یکی از پلاک‌های خودرو مفقود شده است، مالک خودرو باید پلاک دیگر را نیز تحویل پلیس دهد.

۲. دریافت پلاک جدید

قدم بعدی این است که برای دریافت پلاک جدید اقدام کنید، چون حتی اگر پلاک قبلی پیدا شود، دیگر برای شما کارایی ندارد و برای همیشه وارد لیست سیاه شده است.

در این مرحله، با در دست داشتن مدارک لازم به‌همراه خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید تا مراحل دریافت پلاک جدید را انجام دهید.

البته باید این را بگوییم که تعویض پلاک تنها با دریافت نوبت اینترنتی از سامانه https://nobatdehi.epolice.ir انجام می‌شود. ساعت کاری مراکز تعویض پلاک از ۷ صبح تا ۱۵ است. شما می‌توانید از یک هفته قبل نوبت‌تان را ثبت کنید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت پلاک جدید

  • به همراه داشتن خودرو
  • کارت ماشین و سند خودرو
  • کارت معاینه فنی (برای خودروهایی با عمر بیش از ۴ سال)
  • بیمه‌نامه شخص ثالت
  • مدارک شناسایی: کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک احراز هویت محل سکونت (سند خانه یا اجاره‌نامه)
  • برگه عدم خلافی (در صورت داشتن خلافی باید آن را صفر کنید)

پس از انجام روال اداری، کارشناسان فنی پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو را وارسی می‌کنند و در صورت تأیید اصالت آن (همخوانی شماره‌های موتور، شاسی، رنگ بدنه و… با موارد مندرج در اسناد شناسایی)، یک شماره پلاک جدید به خودرو اختصاص داده و روی آن نصب می‌شود. کارت خودرو نیز طبق شماره پلاک جدید صادر و به آدرس مالک ارسال خواهد شد.

promotion banner

جرم کندن پلاک خودرو

کندن پلاک خودرو کار بسیار اشتباهی است و توصیه می‌کنیم که هیچ‌وقت چنین کاری انجام ندهید. چون در صورتی که خودتان پلاک را بکنید و بعد گزارش مفقودی آن را به پلیس بدهید، شماره پلاک‌تان وارد لیست سیاه می‌شود و دیگر نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

به همین دلیل، دفعه بعد که با همان پلاک در سطح شهر تردد کنید، پلیس راهنمایی و رانندگی با استناد به لیست سیاه شما را جریمه می‌کند.

برخی رانندگان نیز برای اینکه دوربین‌های راهنمایی و رانندگی شماره پلاک‌شان را ثبت نکنند، آن را می‌کَنند. اما این کار هم بدون دردسر نیست، چون این بار به‌خاطر نداشتن پلاک جریمه خواهید شد.

هزینه پلاک مفقودی خودرو چقدر است؟

هزینه و مدارک لازم برای دریافت پلاک خودرو جدید درست مثل زمانی است که برای اولین‌بار می‌خواهید برای خودروتان پلاک بگیرید.

هزینه تعویض پلاک خودرو در سال ۱۴۰۱، ۳۷۳ هزار تومان است، که با دستگاه کارت‌خوان پرداخت می‌کنید.

پیدا کردن پلاک خودرو

اگر یک پلاک گمشده را در خیابان پیدا کردید، هرگز از آن استفاده نکنید، چون به احتمال زیاد وارد لیست سیاه شده است و پیامدهای سنگینی برایتان خواهد داشت. بهترین کار این است که آن را به پلیس تحویل دهید.

نحوه تعویض پلاک آسیب‌دیده

اگر پلاک خودرویی به دلیل تصادف یا دیگر حوادث به‌گونه‌ای آسیب دیده که دیگر خوانا نیست، پلیس راهنمایی و رانندگی راننده را جریمه خواهد کرد. به همین دلیل باید آن را تعویض کنیم.

در چنین حالتی، مالک یا نماینده قانونی او باید با در دست داشتن مدارک زیر در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کند.

  • مدارک شناسایی و احراز هویت
  • سند مالکیت و کارت ماشین
  • برگ عدم خلافی در صورت نیاز
  • فیش پرداخت وجه تک یا جفت

سؤالات متداول درباره مفقودی پلاک خودرو

۱. آیا درصورت پیدا کردن پلاک، می‌توانم از آن استفاده کنم؟

جواب این سؤال به خودتان بستگی دارد. اگر بلافاصله پس از مفقودی پلاک به پلیس اطلاع داده باشید و وارد پروسه اعلام پلاک خودرو به لیست سیاه آگاهی شوید، دیگر قادر به استفاده از پلاک پیدا شده نخواهید بود.

همان‌طور که از نام آن پیداست، وقتی پلاک خودرو وارد لیست سیاه شود، یعنی کسی قادر به استفاده از آن نیست و درصورت مشاهده آن توسط پلیس، مطابق قانون با شما برخورد خواهد شد.

به همین دلیل اگر به پلیس اطلاع داده‌اید و پلاکتان وارد لیست سیاه شده است و تصادفا آن را پیدا کرده‌اید، باید پلاک را به پلیس تحویل دهید.

۲. من در شهر نیستم؛ آیا وکیل من می‌تواند مراحل تعویض پلاک یا گزارش آن را طی کند؟

بله. اگر از قبل به کسی به‌صورت قانونی وکالت داده باشید که به‌جای شما انجام این امور را برعهده بگیرد، می‌توانید به‌جای مراجعه حضوری به مراکز مورد نظر، از وکیلتان بخواهید که به جای شما مراجعه کند و پیگیر کارهای اداری تعویض پلاک باشد.

۳. اگر مفقودی پلاک خودرو را اطلاع ندهم چه اتفاقی می‌افتد؟

ممکن است بعد از آنکه فهمیدید پلاک خودروی شما مفقود شده است، به این فکر کنید که کمی دست نگه دارید تا شاید پلاک را پیدا کنید.

باید بدانید که این کار می‌تواند به‌صورت بالقوه شما را درگیر مسائل قانونی کند. اولین مسئله‌ای که مواجه خواهید شد، جریمه بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون تومان توسط راهنمایی و رانندگی خواهد بود.

مسئله بعدی که ممکن است دامن‌گیر شما شود، احتمال سوءاستفاده از پلاک تحت مالکیت شماست.

چنانچه شما مفقودی پلاک را به پلیس اطلاع ندهید، هرگونه سوءاستفاده از پلاک خودرو، به نام شما ثبت خواهد شد و ممکن است درگیری‌های زیادی برایتان ایجاد کند. به همین دلیل بعد از آگاهی از مفقودی پلاک خودرو، سریعا به مراجع ذی‌صلاح مراجعه و آن را به پلیس گزارش دهید.

سخن آخر

همان‌طور که در بالا گفتیم، در صورتی که متوجه شدید پلاک خودروی شما به سرقت رفته است، در اولین فرصت و طی ۴۸ ساعت پلیس را در جریان بگذارید. پس از آن نیز با مراجعه به مراکز تعویض پلاک، نسبت به دریافت پلاک جدید اقدام کنید. امیدواریم که با مراحل قانونی پس از مفقودی پلاک خودرو به‌خوبی آشنا شده باشید. اگر سؤالی در این زمینه دارید، حتما بپرسید. کارشناسان ما در کارنامه، آماده پاسخگویی به سؤالاتتان هستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. حمید
    حمید می گوید

    سلام خسته نباشید. برا ثبت مفقودی میگن باید حتما به کلانتری محل مفقودی مراجعه کرد. این درسته یا هر کلانتری میشه رفت؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.