اخذ مالیات از خودروهای لوکس، چه خودرویی لوکس تلقی می‌شود؟

0 1,648

براساس مصوبه‌ای که مجلس به تازگی تصویب کرده است دولت می‌تواند در سال جدید بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان از خودروهای لوکس مالیات کسب کند اما معیار تعیین خودروی لوکس چیست؟ آیا این مالیات شامل تمامی ۳۰۰ هزار خودروی وارداتی بالای یک میلیارد تومانی موجود در بازار کشورمان نیز می‌شود؟

مصوبه مجلس مشخص کرده است که مالکان خودروهای لوکس باید سالیانه مالیات مشخصی را به غیر از مالیات‌های جاری بپردازند و حالا سازمان امور مالیاتی کشور باید مشخص کند که معیار شناخت خودروی لوکس چیست.

این سازمان می‌گوید به‌طور سالانه ارزش هر خودرو را با جزئیات و سال ساخت اعلام و یک ضریب همگن را ارائه خواهد کرد تا به این ترتیب ضمن مشخص شدن معیار خودروهای لوکس میزان مالیات اخذ شده از آن‌ها نیز مشخص شود.

چه خودرویی لوکس است؟

در شرایط فعلی کشور با توجه به ممنوعیت واردات و همچنین اوج‌گیری نرخ ارز بیشتر خودروهای وارداتی موجود در بازار لوکس تلقی می‌شوند.

در تعدادی از کشورها محصولات برندهای خاصی همچون بنز و لکسوس یا بی‌ام‌و به‌عنوان خودروهای لوکس شناخته می‌شوند. در برخی کشورها نیز خودروهای بالای ۷۵ هزار دلار لقب لوکس را یدک می‌کشند. کشورهایی هم هستند که بعضی امکانات را در کنار برند ملاک لوکس بودن یک خودرو قرار می‌دهند.

در کشور ما ملاک‌هایی همچون حجم موتور بالای ۲۵۰۰ سی‌سی معیاری برای سنجش لوکس بودن خودروهاست. به‌علاوه قیمت نیز معیار دیگری در این زمینه محسوب می‌شود. این در حالی است که از سال ۹۷ و پس از اعمال تحریم‌ها نرخ ارز تاثیر مستقیم و شدیدی بر روی بازار خودروهای وارداتی گذاشته و در واقع در کشور ما قیمت‌گذاری محصولات خارجی بسیار خاص است.

با توجه به وجود ۳۰۰ هزار خودرو خارجی بالای یک میلیارد دلار در کشورمان به نظر می‌رسد دولت درآمد خوبی را در این زمینه کسب خواهد کرد.

هرچند نباید این نکته را نادیده گرفت که اخذ مالیات از خودروهای لوکس در کنار مزایایی که برای دولت دارد تبعاتی را نیز به همراه دارد. این تبعات به خصوص با وجود ممنوعیت واردات، بیشتر نیز خواهند شد. از جمله این تبعات می‌توان به کاهش انگیزه خرید خودروهای خارجی و فراهم آمدن زمینه افزایش قیمت این خودروها اشاره کرد. به هر روی این مالیات نمی‌تواند منبع درآمد پایداری برای دولت تلقی شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.