متناسب‌سازی قیمت و کیفیت خودروها در طرح ساماندهی بازار خودرو

0 1,355

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در طرح ساماندهی بازار خودرو مورد پیگیری قرار گرفته است موضوع متناسب‌سازی قیمت و کیفیت خودروهاست.

نمایندگان مجلس می‌گویند که خودروهای تولیدی خودروسازان باید براساس کیفیتشان قیمت‌گذاری شوند تا در این حالت رضایت مصرف‌کنندگان نیز تامین شود. ضمن آنکه در این صورت ملاک اصلی رضایت نهایی مصرف‌کنندگان است. به عبارت بهتر نمایندگان می‌گویند اگر خودرویی نمی‌تواند رضایت مصرف‌کنندگان خود را بدست آورد یا باید قیمت آن متناسب با کیفیت تعدیل شود و یا باید از خط تولید خارج شود.

کلید اصلی شفافیت بیشتر است

گفته می‌شود اگر نحوه قیمت‌گذاری خودروها مشخص شود شاهد شفافیت بیشتر بازار خودرو خواهیم بود. اگر فرمول قیمت‌گذاری خودروها و میزان سود خودروسازان و قطعه‌سازان مشخص شود به طور قطع نظارت نیز افزایش قابل‌توجهی یافته و متعاقبا از آشفتگی بازار خودرو کاسته می‌شود.

البته نباید این نکته را نادیده گرفت که قیمت خودرو را پارامترهای مختلفی تعیین می‌کنند. به عنوان نمونه یکی از اصلی‌ترین این پارامترها قیمت مواد اولیه و نحوه تامین قطعات خودروهاست که البته این موارد نیز پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

به طور کلی در یک سال گذشته با وجود آنکه قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یافته اما هیچ تغییری در کیفیت آن‌ها رخ نداده است. این در حالی است که خودروسازان هنوز مدعی هستند که در ضرر قرار داشته و تولید خودرو برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. از طرف دیگر تحلیل رفتارهای مشتریان بازار خودرو نشان می‌دهد که کیفیت خودروهای صفرکیلومتر نسبت به گذشته کاهش قابل‌توجهی یافته و تمایل کمتری برای دادوستد این خودرو وجود دارد.

عده‌ای از کارشناسان بر این باور هستند که به علت انحصاری که در بازار قطعه‌سازان و خودروسازان موجود است عده‌ای از آن‌ها تمایلی به شفافیت بیشتر نداشته و از شرایط فعلی سود می‌برند. در واقع به نظر می‌رسد که سود این دسته از فعالان بازار خودرو در عدم شفافیت است.

اگر مشخص شود که خودروسازان از هر خودرو به چه صورت و بر مبنای چه فرمولی سود خواهند برد قیمت‌گذاری راحت‌تر خواهد بود و به این ترتیب تناسب میان قیمت و کیفیت نیز صورت خواهد پذیرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.