ایران خودرو با پژو پارس خداحافظی خواهد کرد؟

0 3,011

استانداردهای جدید خودرویی در سال ۱۴۰۲ از سال گذشته مشخص شده و وزارت صمت، ضرب‌الاجلی را برای پیاده‌سازی آن‌ها در محصولات داخلی، مونتاژی و وارداتی تعیین کرده است. تمامی خودروها تا پایان تیرماه سال جاری باید به آیتم‌های جدید مجهز شوند.

بر اساس گزارش وزارت صمت، چراغ روشنایی در روز یا همان دی‌لایت، چراغ اتوماتیک یا همان سنسور نور، نشانگر تعویض دنده (GSI)، نشانگر فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، استاندارد حفاظت از عابرین پیاده و سیستم کنترل پایداری، استانداردهایی هستند که باید تا پایان مهلت تعیین‌شده، به تمام محصولات خودروسازان و مونتاژکارها اضافه شوند.

بسیاری از خودروهای عرضه‌شده در اواخر سال گذشته، به آیتم‌های جدید مجهز بوده‌اند. اگر به خاطر داشته باشید، چراغ‌های دی‌لایت به‌کاررفته در پژو پارس سروصدای زیادی به پا کرد. با این حال استانداردسازی خودروهای جدید به هر نحوی باید اجرا شود، در غیر این صورت مجوز تولید آن‌ها باطل و از خط تولید خارج می‌شوند.

برای پژو پارس، قضیه فرق می‌کند

اکثر خودروهای جدید تولیدی سایپا و ایران‌خودرو مثل ری‌را، آریا، TF21 و … به‌طور پیش‌فرض از این امکانات برخوردار بوده و پیروی استانداردهای جدید خودرویی در سال ۱۴۰۲ هستند. ولی برای یک خودروی قدیمی و البته پرطرفدار مثل پژو پارس، قضیه فرق می‌کند.

نصب چراغ‌های دی‌لایت و سنسور نور و همین‌طور سیستم‌های کوچکی مثل نشانگر تعویض دنده یا سیستم پایش باد تایرها شاید پروسه زمان‌بر و هزینه‌بری نباشد، اما جاسازی سیستم کنترل پایداری هزینه و سرباری زیادی دارد و از لحاظ اقتصادی به‌صرفه نیست. به همین خاطر احتمال دارد این خودروی پرطرفدار که در واقع بازوی اصلی ایران‌خودرو به حساب می‌آید، در سال جاری از خط تولید خارج شود مگر اینکه شرکت ایرانی چاره‌ای برای استانداردسازی پژو پارس‌های جدید پیدا کند.

باید خاطرنشان کرد که اکثر خودروهای مونتاژی به امکانات و تجهیزات متنوعی مجهز هستند که شامل استانداردهای جدید خودرویی در سال ۱۴۰۲ هم می‌شوند. از این رو ضرب‌الاجل وزارت صمت، چالش خاصی برای مونتاژکارها به‌وجود نمی‌آورد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.