طرح ورود خودروهای دست دوم به زودی به رأی مجلس درمی‌آید

0 1,060

یکی از دلایل مؤثر در کاهش قیمت اخیر خودروها، امید خریداران به ورود خودروهای استعمالی و کارکرده است. اگر رأی مجلس به ورود خودروهای دست دوم نتیجه مثبت به همراه داشته باشد، تحول محسوس و قابل‌توجهی در بازار خودرو کشور رقم می‌خورد.

طبق اظهارات اخیر سرپرست موقت وزارت صمت، مجلسی‌ها به‌زودی درباره ورود خودروهای دست دوم به کشور تصمیم‌گیری می‌کنند. اگر طرح ورود خودروهای استعمالی با حداکثر ۵ سال به رأی مجلس برسد و سپس توسط نهادهای ذی‌ربط بالاتر تصویب نهایی شود، به دلیل آمادگی کامل برای اجرای آن، خیلی سریع شاهد ریزش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو خواهیم بود.

در حال حاضر اگرچه واردات خودرو به کُندی پیش می‌رود، اما تعداد مناسبی خودرو در گمرکات کشور وجود دارند که باید مراحل ترخیص آن‌ها طی شود تا در دسترس خریداران قرار گیرند. به گفته مدیرعامل وزارت صمت، هم‌اکنون حدود ۱۰۰۰ دستگاه خودرو در شرف ترخیص از گمرک هستند.

برنامه سه‌گانه دولت برای کاهش قیمت خودرو

وزارت صمت در تلاش است تا برنامه سه‌گانه خود را برای بهبود بازار خودرو و کاهش و ثبات قیمت‌ها به بهترین نحو ممکن پیش ببرد. این برنامه شامل افزایش تیراژ خودروسازان داخلی، افزایش عرضه خودروهای وارداتی دست‌اول و همین‌طور ورود خودروهای کارکرده باکیفیت با حداکثر سن ۵ سال می‌شود. البته مورد آخر مشروط به مثبت بودن رأی مجلس برای ورود خودروهای دست دوم و همین‌طور تصویب این طرح توسط دستگاه‌ها و نهادهای بالاتر است.

خودرو به عنوان کالای مصرفی در چند سال اخیر به یک محصول سرمایه‌ای و کمیاب تبدیل شده است، به نحوی که خودروسازان داخلی به دلایل مختلف از تأمین نیاز متقاضیان عاجز مانده‌اند. همین موضوع باعث گرانی غیرمعقولانه قیمت خودرو در بازار آزاد شده، هرچند که از اواسط فروردین‌ماه سال جاری، قیمت خودروها وارد سیر نزولی شده است. رئیس موقت وزارت صمت با نگاه خوش‌بینانه نسبت به آینده صنعت خودرو، از تداوم کاهش قیمت‌ها خبر داده و گفته که در صورت موافقت با واردات خودروهای کارکرده، دیگر هیچ مشکلی در تأمین نیاز بازار و پاسخ‌دهی به عطش متقاضیان وجود نخواهد داشت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.