اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

آیین‌نامه جدید سن فرسودگی خودروها به زودی ابلاغ می‌شود

در آیین‌نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک دیگر سن خودرو تنها ملاک موثر در فرسودگی آن تلقی نشده و تعریف‌های جدیدی تحت عنوان “سن مرز فرسودگی” و “سن فرسودگی” مشخص‌کننده وضعیت فرسودگی خودروها خواهد بود.

بر اساس آیین‌نامه جدید زمانی که خودرویی به “سن مرز فرسودگی” می‌رسد، باید به تعداد دفعات بیشتری به مراکز معاینه فنی مراجعه کند و همچنین عوارض پرداختی سالیانه آن نیز افزایش می‌یابد. هدف از این کار دستیابی به کارکرد بیشتر و همچنین کاهش آلایندگی خودرو است.

اگر خودرویی که در “سن مرز فرسودگی” قرار دارد نتواند آزمون‌های معاینه فنی را پشت سر بگذارد به “سن فرسودگی” رسیده و فرسوده تلقی می‌شود.

مطابق قانون حمل بار و مسافر، ‌صدور گواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع است. خودروهای فرسوده باید اسقاط شده و از رده خارج شوند.

در قانون جدید خودروهای دولتی به علت کارکرد بیشتر و مراقبت کمتر نسبت به خودروهای شخصی “سن مرز فرسودگی” کمتری دارند. این موضوع بدین معنی است که خودروهای دولتی باید در سن کمتر در دفعات بیشتری به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده و از لحاظ عملکرد و کیفیت قطعات آلایندگی و ایمنی مورد بررسی قرار گیرند.

سرانجام اسقاط ناوگان فرسوده

چندی پیش دیوان عدالت اداری با شکایت یکی از شهروندان و بر اساس نظر فقهای شورای نگهبان، آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (مصوب ۱۸ مهرماه ۱۳۹۷) را ابطال کرد و با این کار در خصوص اسقاط ناوگان فرسوده مشکلات متعددی پدید آمد که در نهایت منجر به تهیه آیین‌نامه جدید شد.

در آیین‌نامه جدید که با پیشنهاد سازمان حفاظت از محیط‌ زیست و سایر دستگاه‌های ذیربط تهیه شده، سن فرسودگی خودرو با در نظر گرفتن عوامل متعددی مشخص خواهد شد که این موضوع در نهایت سبب می‌شود سن تنها ملاک تشخیص‌دهنده فرسودگی خودروها نباشد.

آیین‌نامه جدید که در کمیسیون‌های هیئت دولت مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است، به زودی ابلاغ خواهد شد.

/blog/new-regulations-age-vehicle-wear/amp/
اخبار مقررات جدید
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (1)
نظر بدهید
  • رضا عباسی

    با سلام یعنی دیگه ماشین مدل ۸۵ به پایین خریدش مناسب نیست؟و اینکه اگر حتی ماشین معاینه بتونه بگیره فرضا اگه ۲۰ سال سن مجاز رو در نظر بگیریم یه ماشین ۸۴ ۴ سال دیگه باید اسقاط بشه؟