آیا افزایش قیمت خودرو زیان خودروسازان را جبران خواهد کرد؟

0 1,210
شایعات مطرح شده در فضای مجازی حکایت از آن دارد که به‌زودی شاهد افزایش ۱۰ درصدی قیمت کارخانه‌ای خودروها خواهیم بود اما به‌نظر می‌رسد این افزایش قیمت نمی‌تواند زیان تولید خودروسازان را جبران کند و به همین جهت نیز احتمالا شاهد کاهش تولید و عرضه خودرو خواهیم بود.

افزایش قیمت خودرو در طی ۳ ماه گذشته حواشی زیادی را به‌همراه داشته است. به‌نظر می‌رسد برخلاف وعده وزیر صمت مبنی بر عدم افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو تا پایان سال، ستاد تنظیم بازار ناچار است برای کاهش زیان تولید خودروسازان و بهبود شرایط بازار قیمت خودروها را کمی افزایش دهد.

پر واضح است که در شرایط فعلی تولید خودرو با زیان همراه است و به همین جهت نیز ستاد تنظیم بازار ناچار است که قیمت کارخانه‌ای محصولات خودروسازان را افزایش دهد اما به‌نظر می‌رسد میزان درصد مطرح‌شده از سوی ستاد تنظیم بازار مورد موافقت خودروسازان نیست.

یکی از مدیران فعال در حوزه تولید یکی از شرکت‌های خودروسازی کشور معتقد است زمانی که متوسط تورم بخشی ۱۸ درصد است افزایش ۱۰ درصدی قیمت خودرو نمی‌تواند موجب توقف زیان تولید شود و به همین جهت نیز روند زیان‌ده بودن فعلی برای خودروسازان ادامه خواهد یافت.

خودروسازان وعده داده‌اند که اگر قیمت کارخانه‌ای خودروها متناسب با تورم بخشی افزایش یابد میزان عرضه خودرو را به‌حدی افزایش دهند که بازار با شک قیمتی مواجه نشود و قیمت‌ها به‌سمت متعادل‌شدن حرکت کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.