از سال آینده تردد وسایل نقلیه کاربراتوری ممنوع خواهد شد

0 4,118
هیأت وزیران مصوبه ممنوعیت تردد وسایل نقلیه کاربراتوری اعم از تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها برای سال ۱۴۰۱ را تصویب کرد و این مصوبه از ابتدای سال آینده در هشت کلان‌شهر کشور اجرایی خواهد شد.

مطابق با ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب هیأت وزیران، از ابتدای سال ۱۴۰۱ شاهد ممنوعیت تردد وسایل‌نقلیه کاربراتوری در ۸ کلان‌شهر تهران، کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، اراک، تبریز و اهواز خواهیم بود.

گفتنی است در حال حاضر ۱۰ میلیون وسیله‌نقلیه فرسوده در کشور در حال تردد هستند که البته تعداد آن‌ها نیز پیوسته در حال افزایش است. از آنجا که این خودروها سهم قابل‌توجهی در انتشار آلاینده‌های هوا دارند مسئولین به‌دنبال آن هستند که با حذف این خودروها و به‌خصوص جایگزینی ناوگان حمل‌ونقل عمومی فرسوده قدمی در راستای کاهش انتشار آلاینده‌ها و بهبود کیفیت هوا بردارند.

مطالعه سیاهه انتشار آلایندگی شهر تهران نشان می‌دهد که سهم ناوگان موتورسیکلت در تولید آلودگی در شهر تهران در میان منابع آلاینده دیگر از جمله ناوگان‌های حمل‌ونقلی، نیروگاه‌ها، صنایع، پالایشگاه و منابع خانگی و تجاری حدود ۱۷ درصد است.

کارشناسان می‌‌گویند هر ۱۰ موتورسیکلت کاربراتوری در هر کیلومتر به اندازه یک اتوبوس دیزلی قدیمی، ذرات معلق تولید می‌کنند. این در حالی است که می‌توان با تبدیل موتور کاربراتوری به موتور انژکتوری، تعداد ذرات معلق را تا ۹۰ درصد کاهش می‌دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

//