شروط جدید عرضه خودرو در بورس کالا؛ عرضه قطره‌چکانی ممنوع است

0 2,871
در جلسه علنی امروز مجلس نمایندگان یک سری شروط جدید برای شرکت‌های خودروسازی داخلی و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا تعیین کردند تا عملا خرید خودرو توسط دلالان غیرممکن شود.

بر اساس این مصوبه شرکت‌های خودروسازی داخلی و واردکنندگان خودروهای خارجی صرفا با رعایت شروط جدید زیر می‌توانند نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا اقدام نمایند:

۱- شورای رقابت موظف است وفق بند ۵ ماده ۵۸ قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی تا پایان فروردین ۱۴۰۲ قیمت جدید خودروها را بر اساس آنالیز هزینه قیمت تمام شده و با در نظر گرفتن هزینه‌های تحقیق و توسعه و هزینه‌های مالی مرتبط با فعالیت تولیدی (مورد تأیید حسابرس) و بر اساس قیمت ارز خریداری شده توسط واردکننده و یا کارخانجات خودروساز محاسبه و در بازه‌های حداکثر سه ماهه مجدداً به‌روزرسانی نماید.

۲- شرکت‌های خودروساز داخل مکلفند همه تولیدات خود را یکجا با تاریخ‌های تحویل متفاوت عرضه و از عرضه قطره‌چکانی پرهیز کنند.

۳- امکان عرضه به قیمت بیش از یک‌دوم برابر قیمت پایه ممکن نیست، برای تاریخ‌های تحویل عقب‌تر نرخ تعدیل می‌شود. شرکت‌های خودروساز داخلی و عرضه‌کنندگان خودروهای خارجی بایستی شرایطی برای خودروهای عرضه‌شده در بورس تعیین کنند که عملا خرید خودرو توسط واسطه غیرممکن باشد، از جمله محرومیت در خدمات و پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه به غیر خریدار، عدم امکان ثبت اسناد، انتقال از جمله وکالت، انسداد و محدودیت در ارائه خدمات بانکی برای افراد واسطه و اخذ جرائم سنگین مالی برای ایشان. آئین‌نامه این بند توسط وزارت صمت و وزارت اقتصاد تنظیم و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی پس از تصویب این پیشنهاد اصلاح کل، تأکید کرد که بخش هزینه‌ای این پیشنهاد مجدد در زمان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.