آیا کاهش ۴۵ درصدی قیمت خودرو نتیجه سیاست‌های دولت است؟

0 1,285

مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت، کاهش ۴۵ درصدی قیمت خودرو در بازار را نتیجه اجرای سیاست افزایش تولید و شفافیت عرضه در سامانه یکپارچه فروش می‌داند. به عقیده وی، ادامه این روند موجب رقابتی شدن بازار خودرو کشور می‌شود.

افزایش عرضه در سه ماه نخست سال جاری باعث شده قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش پیدا کند. بر اساس گزارش‌های به دست آمده، در فصل بهار حدود ۳۲۵ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت‌های دولتی و خصوصی تولید شده و آمار خودروهای ناقص تقریبا صفر بوده است. اگر این روند تا پایان سال ادامه پیدا کند و واردات خودروهای دست‌اول و دست‌دوم اجرایی شود، هدف ۱.۶ میلیون خودرویی برای سال ۱۴۰۲ محقق می‌شود و بازار بالاخره به تعادل می‌رسد.

از ابتدای سال تاکنون، قیمت خودرو بین ۳۵ تا ۴۵ درصد در بازار آزاد کاهش یافته است و بدون شک افزایش تولید و عرضه خودرو در سامانه یکپارچه فروش، نقش بسزایی در این کاهش ایفا می‌کنند. با این حال، کاهش ۴۵ درصدی قیمت خودرو در سه ماه گذشته تنها به این دو عامل مربوط نمی‌شود، مخصوصا اینکه عرضه در سامانه یکپارچه، نوعی عرضه نامرئی به حساب می‌آید.

واردات خودرو علت اصلی کاهش قیمت‌ در بازار خودرو

از ابتدای سال جاری تاکنون، نرخ دلار در محدوده ۴۸ هزار تومان باقی مانده و این عامل، یکی از دلایل ثبات و افزایش نیافتن قیمت خودرو در چند ماه اخیر است. اما مهم‌تر از بهای دلار، رکود در معاملات خودرویی مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در کاهش ۴۵ درصدی قیمت خودرو محسوب می‌شود که باعث شده فروشندگان از سودهای کلان چشم‌پوشی کنند و قیمت خودرو را به نزدیکی قیمت کارخانه برسانند تا بلکه مشتری ترغیب به خرید شود. دلیل این رکود هم مشخص است؛ واردات خودروهای دست‌اول و دست‌دوم.

در واقع بسیاری افراد ترجیح می‌دهند به‌جای خودروهای دست‌اول داخلی، بودجه خود را صرف خرید خودروهای وارداتی نو یا حتی دست‌دوم کنند و به همین خاطر، معاملات خودرویی در بازار نزدیک به صفر شده است. البته بخشی دلایل از رکود بازار به وضعیت اقتصادی حاکم بر کشور بازمی‌گردد. علیرغم کاهش ۴۵ درصدی قیمت خودرو در بازار، هنوز هم قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه از توان کافی برای خرید خودرو برخوردار نیستند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.