راهکار پیشنهادی کمیسیون بودجه برای سرعت بخشی به واردات خودرو

0 776

واردات خودرو با کسب جوازهای لازم از ستاد رفع تحریم‌ها، در شهریورماه به تصویب رسید و از آذرماه سال گذشته وارد فاز اجرایی شد. با این وجود تاکنون محموله‌های کوچکی از خودروهای خارجی وارد کشور شده‌اند و فرایند واردات به کُندی صورت می‌گیرد. دلیل اصلی این مشکل، افزایش تقاضای ارز و یکی از راه‌حل‌های مؤثر برای رفع آن، پذیرش ارز واردات با منشأ خارجی از سوی بانک مرکزی است.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، ضمن اشاره به نیاز شدید بازار به افزایش تولید و عرضه خودرو، راهکاری را برای حل این مشکل و سرعت‌بخشی به فرایند واردات خودرو مطرح کرده است. به گفته وی، با توجه به نوسانات فعلی ارز، بانک مرکزی باید ارز واردات با منشأ خارجی را قبول کند. به‌واسطه ظرفیت افرادی که در بانک‌های خارجی پول داشته و مایل به واردات هستند، می‌توان واردات خودرو را به‌نحوی انجام داد که ارز از کشور عزیزمان خارج نشود. تنها کافیست بانک مرکزی، این افراد و پول خارجی آن‌ها را مورد تأیید قرار دهد تا بتوانند اقدام به واردات خودرو کنند.

بودجه واردات چقدر است؟

واردات خودرو در سال گذشته با بودجه ۱ میلیارد یورویی و در سال جاری با بودجه ۲ میلیارد یورویی انجام می‌شود. اگرچه تمرکز واردات بیشتر روی ورود خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت است، اما با توجه به نیاز شدید بازار به خودرو، حداقل سالی ۲ میلیون دستگاه باید در دسترس خریداران قرار گیرد تا عرضه و تقاضا در بازار به تعادل برسد. با توجه به سقف قیمت ۲۰ هزار یورویی، واضح است که بودجه ۲ میلیاردی کفاف واردات خودرو به تیراژ کافی را نمی‌دهد. کمبود ارز در مقابل افزایش تقاضای آن برای واردات، باعث کُندی فرایند شده و در نتیجه هیچ بهبودی در بازار خودرو احساس نمی‌شود.

طبق پیشنهاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، پذیرش ارز واردات با منشأ خارجی توسط بانک مرکزی می‌تواند مشکل کمبود ارز را جبران کند و موجب تسهیل و سرعت‌بخشی به این فرایند ضروری و حیاتی برای بازار خودرو کشور شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.