سه عامل اصلی در مدیریت بازار خودرو کدام‌اند؟

0 1,723

سخنگوی وزارت صمت در گفتگوی اخیر خود، به سه عامل اصلی در کاهش التهابات بازار و تعدیل قیمت خودرو اشاره کرد. به گفته وی، رشد تولید، واردات خودرو و تداوم عرضه از طریق بورس کالا مثلث تعدیل قیمت خودرو را تشکیل می‌دهند.

افزایش تولید منوط به تقاضا است. به بیان بهتر، تولید باید با توجه به میزان تقاضا تنظیم شود. در حال حاضر ظرفیت خودروسازان کشور به ۳ میلیون دستگاه در سال می‌رسد، حال آنکه تقاضای کشور حدود ۱ میلیون و ۶۰۰ دستگاه در سال است. با این وجود مشکلات و گلوگاه‌هایی وجود دارند که مانع تولید ۳ میلیون دستگاه توسط شرکت‌های خودروسازی می‌شود. از جمله این مشکلات می‌توان به کمبود نقدینگی به سبب اجبار به پیروی از سیاست قیمت‌گذاری دستوری و همین‌طور کمبود قطعات به سبب تحریم‌ها اشاره کرد.

با این وجود طبق آمار به دست آمده، میزان تولید در ۹ ماه امسال حدود ۱۸ درصد افزایش داشته و تاکنون حدود ۱ میلیون خودرو توسط شرکت‌های خودروسازی کشور تولید شده است. افزایش عرضه یکی از اضلاع اصلی مثلث تعدیل قیمت خودرو به حساب می‌آید که در صورت تداوم آن می‌توان به کاهش قیمت‌ها در بازار امیدوار بود.

سهم واردات خودرو را نیز باید در نظر گرفت

از طرف دیگر، عرضه تنها محدود به تولیدکنندگان نمی‌شود. واردات خودرو نیز نقش بسزایی در کاهش اختلاف بین عرضه و تقاضا در بازار دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا پایان سال جاری حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی وارداتی روانه بازار داخلی می‌شود که با توجه به تولید حداقل ۱ میلیون خودرو تا این لحظه، تنها به تولید ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر جهت پاسخ‌دهی به تقاضای واقعی بازار احتیاج است.

بورس کالا نیز ضلع سوم مثلث تعدیل قیمت خودرو در نظر گرفته می‌شود. فروش محصول در این بستر مزایده‌ای با قیمتی بیشتر از قیمت کارخانه (قیمت دستوری) و کمتر از قیمت بازار صورت می‌گیرد که هم به نفع فروشنده است و هم به نفع خریدار. بازار با افزایش تولید و اشباع عرضه به تعادل خواهد رسید و بورس کالا به سبب حذف دلالان، بستر مناسبی برای فروش خودرو به نظر می‌رسد.

بنابراین تعدیل بازار خودرو به سه عامل مهم، یعنی رشد تولید و عرضه خودرو متناسب با تقاضای واقعی بازار، تداوم واردات خودرو و همین‌طور استفاده از بورس کالا به‌عنوان بستر فروش خودرو بستگی دارد. با تحقق این سه عامل، عمده مشکلات خودروسازان حل شده و صنعت خودروی کشور جان تازه‌ای به خود می‌گیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.