توان مالی زر ماکارون برای تولید خودرو زیر سؤال رفت

0 903
حدود سه هفته پیش، تولید خودرو توسط زر ماکارون به یکی از خبرهای تعجب‌برانگیز در حوزه خودروسازی کشور تبدیل شد. فعالیت زر ماکارون در این عرصه پررقابت، حاصل تفاهم‌نامه‌ای بوده که در راستاd اجرای سیاست‌های مبنی بر اقتصاد مقاومتی در بهار سال گذشته منعقد شد. ولی افشاسازی‌های اخیر، توان مالی زر ماکارون برای تولید خودرو را زیر سؤال برده است.

شرکت زر ماکارون در دولت قبلی مجوز تولید خودرو را دریافت کرده و مدعی تولید ۱ میلیون دستگاه در سال شده است. این شرکت در دهه ۶۰ با ساخت سرسیلندر و میل‌لنگ در حوزه قطعه‌سازی فعالیت داشته و به همین بهانه توانسته رضایت مسئولین را جهت ورود به عرصه خودروسازی به دست آورد.

ولی ورود به صنعت خودروسازی، نیازمند سرمایه کلانی است و علیرغم گزارش‌های متعدد مبنی بر استارت ساخت کارخانه در یک زمین ۴۴۰ هکتاری، ابهامات متعددی در خصوص توان مالی زر ماکارون برای تولید خودرو مطرح شده است.

طبق افشاسازی‌های اخیر، زر ماکارون مبلغی معادل ۱۰۰ میلیون یورو به بانک صادرات بدهکار است و قصد دارد با فروش بخشی از سهام زرنام، بدهی سنگین خود را تسویه و اعتبار کاربری خود را نزد بانک صادرات و همین‌طور بانک‌های دیگر حفظ کند. از آنجا که این شرکت به فروش دارایی‌های خود روی آورده، می‌توان حدس زد که فعلا پولی در بساط ندارد تا با استفاده از آن بتواند تدارکات لازم را جهت تولید خودرو و تحقق ادعای عرضه یک میلیون دستگاه در سال فراهم آورد.

بسیاری افراد بر این عقیده‌اند که اقدام زر ماکارون برای ورود به عرصه خودروسازی، تنها یک سوژه انحرافی برای تفکر عمومی بوده و این شرکت در وهله اول قصد داشته ارزش سهام خود را بالا ببرد. با توجه به اوضاع مالی زر ماکارون و اقتصاد فعلی شرکت، بعید است حداقل تا پنج سال آینده خبری از تولید محصولی تحت برند زر خودرو به گوش رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.