تکذیب واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد

0 4,390

واردات خودروها با کارکرد زیر ۵ سال بالاخره مورد تصویب کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفت. بدین ترتیب وزارت صنعت، معدن و تجارت کشور می‌تواند خودروهای دست دوم متناسب با بندهای قیدشده در آیین‌نامه را وارد کشور کند.

تکذیب واردات خودروهای دست‌دوم از مناطق آزاد – ۱۹ بهمن

دبیر شورای عالی مناطق آزاد گفت: «خبرهای خوبی در ارتباط با حل مسئله خودرو در مناطق آزاد در راه است و این به اعتبار مصوبه قبلی دولت است تلویحاً اجازه داد واردات خودرو از مناطق آزاد انجام شود. جزئیات و شرایط واردات خودرو از مناطق آزاد با همکاری وزارت صمت، تنظیم شده است.»

براساس گفته‌های وی خودروهای سواری صفر کیلومتر از طریق مناطق آزاد وارد کشور خواهد شد و قرار نیست خودرو دست دوم وارد مناطق آزاد شود.

واردات خودروهای کارکرده آزاد خواهد شد اما صبور باشید – ۱۹ بهمن

در پی موافقت اعضای کمیسیون تلفیق بودجه با واردات خودروهای کارکرده زیر پنج سال در سال آینده، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فعلا واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود، معتقد است که تا زمان تصویب نهایی قانون بودجه و ابلاغ و اجرای آن هیچ موردی قطعی نیست و باید منتظر ماند.

در این رابطه  سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن تاکید بر صبوری تا زمان تصویب نهایی این موضوع، اظهار کرد: «باید منتظر ماند تا لایحه بودجه سال آتی در قالب قانون در وهله اول تصویب شود. تا مصوب شدن بودجه سال آینده ، کار بسیار است و پس از آن نیز اجرا و ابلاغ آیین‌نامه مصوب به این زودی‌ها نخواهد بود و طول خواهد کشید؛ بنابراین موردی را تا نمایندگان مجلس در صحن علنی تصویب نکنند، قطعی نیست.»

وی تاکید کرد در هر صورت واردات خودروهای دست دوم از مناطق آزاد انجام می‌شود.

promotion banner

بالاخره با واردات خودرو دست دوم موافقت شد – ۱۱ بهمن

خودروهای کارکرده نیازی به سفارش ساخت ندارند و فرایند واردات آن‌ها با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد. به علاوه به‌دلیل دست دوم بودن، قیمت این خودروها کمتر است و با توجه به بودجه تخصیص‌یافته چه در سال ۱۴۰۱ و چه در سال ۱۴۰۲، می‌توان تعداد بیشتری خودرو وارد کشور کرد.

با تصویب واردات خودروها با کارکرد زیر ۵ سال همچنین می‌توان منتظر تنوع بیشتر در بازار بود. به علاوه، مصرف‌کنندگان نیز حق انتخاب‌های بیشتری داشته و می‌توانند از خودروهای باکیفیت خارجی، مدل دلخواه خود را خریداری کنند. خودروهای باکیفیت ولی دست دوم خارجی ضمن کمک به توسعه حمل‌ونقل، مصرف سوخت را پایین می‌آورند.

قیمت خودروهای خارجی و نحوه عرضه آنها

واردات خودرو پس از تقریبا پنج سال از سر گرفته شده و عرضه خودروهای خارجی به کشور شور و شوق بسیاری را در بین مصرف‌کنندگان به وجود آورده است. با این حال علیرغم تأکید دولت روی ورود خودروهای اقتصادی قابل دسترس برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه، خودروهای خارجی به‌محض ورود به کشور به‌دلایل متعددی مثل تخصیص عوارض، مالیات و …، با قیمت بالایی عرضه می‌شوند.

به علاوه، این خودروها در بورس کالا به فروش و در حقیقت به مزایده گذاشته می‌شوند و در نتیجه مشتریانی قادر به خرید آن‌ها هستند که بیشترین قیمت را پیشنهاد دهند. بدین ترتیب به نسبت عطش مصرف‌کنندگان، خودروها با قیمت بالایی در بورس کالا فروخته می‌شوند. واردات خودروهای کارکرده با کارکرد زیر ۵ سال می‌تواند چاره‌ای برای این مشکل در نظر گرفته شود. با وفور خودرو در بازار، عطش مصرف‌کنندگان فروکش می‌کند. زمانی که عرضه پاسخگوی نیاز مشتریان شود، قیمت‌ها ثبات پیدا کرده و وابستگی آن‌ها به عواملی همچون بهای دلار کمتر می‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.