ابهام متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی از سامانه یکپارچه

1 1,347

ابهام متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی از طریق سامانه یکپارچه فروش هر روز بیشتر می‌شود، چراکه شورای رقابت و خودروسازان بخش خصوصی هنوز به توافق قطعی درباره قیمت خودروها نرسیده و هر کدام ساز خود را می‌زنند.

ثبت نام در نوبت دوم طرح فروش جامع خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش به‌زودی آغاز می‌شود. ولی برخلاف نوبت اول، قیمت بسیاری از خودروها در نوبت دوم هنوز مشخص نشده و متقاضی در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این مرحله از فروش شامل خودروهای گروه سایپا و خودروهای مونتاژی می‌شود که بسیاری از آن‌ها با قیمت غیرقطعی و برخی حتی بدون قیمت (!) در دسترس خریداران قرار گرفته‌اند.

به‌طور خاص، خودروهای مونتاژی به‌تازگی توسط شورای عالی رقابت قیمت‌گذاری شده و بسیاری از آن‌ها به‌طور چشمگیری ارزان شده‌اند. این موضوع، موج عظیمی از انتقادها و نگرانی خودروسازان بخش خصوصی را به همراه داشت و تاکنون جلسات متعددی در خصوص تنظیم قیمت‌ها بین نماینده خودروسازان بخش خصوصی، سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اعضای شورای عالی رقابت و سایر مقامات ذی‌ربط برگزار شده است. این جلسات هنوز به نتیجه خاصی نرسیده و بعید نیست قیمت خودروهای مونتاژی هر لحظه تغییر کند. این شرایط، باعث ابهام متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی از سامانه تخصیص شده است.

آیا شورای رقابت عقب‌نشینی می‌کند؟

به نظر نمی‌رسد شورای عالی رقابت قصد داشته باشد از موضع خود جهت تغییر قیمت خودروهای مونتاژی عقب‌نشینی کند. به عقیده این نهاد، بازار خودروهای مونتاژی یک بازار انحصاری است و به تنظیم و اصلاح نیاز دارد. از طرف دیگر، گفته می‌شود دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری با توجه به اطلاعات شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ و نرخ دلار ۲۸۵۰۰ تومانی نوشته شده و منصفانه این است که در سال جدید، حداقل نرخ دلار ۴۳ هزار تومانی و صورت حساب مالی شش‌ماهه دوم سال ۱۴۰۱ و افزایش کارمزدها و … در فرمول قیمت‌گذاری مد نظر قرار گیرند.

در میان این کشمکش‌ها، سامانه یکپارچه به‌زودی فاز ثبت نام را شروع می‌کند و ابهام متقاضیان خرید خودروهای مونتاژی کماکان پابرجا است، مگر اینکه ظرف دو سه روز آینده، خبری امیدوارکننده و شفاف از سوی شورای عالی رقابت درباره تنظیم قیمت‌ها به گوش رسد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. فرسام
    فرسام می گوید

    خودرو ساز میخواد جنس انبارش به قیمت جدید بده .. آقا افزایش باید قبل طرح تو اسفند میدادین نه اینکه طرح اولو بدی طرح دومو بونی تو پاچه ملت .. یا ماشینتو بردار از طرح خارج کن یا همون قیمت عرضه کن

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.