کاهش ۳۰ درصدی قیمت خودروهای چینی از ابتدای سال

بررسی شاخص قیمت و تقاضا در مردادماه سال ۱۴۰۲

0 6,575

از اردیبهشت‌ماه سال جاری تاکنون محبوبیت خودروهای چینی کاهش یافته و قیمت آن‌ها روی روند نزولی قرار گرفته است. البته کاهش قیمت تنها مربوط به خودروهای چینی نمی‌شود، بلکه اکثر تولیدات داخلی هم دچار افت قیمت شده‌اند. کارنامه با استناد به بیش از ۴ میلیون آگهی فروش خودروهای نو و دست‌دوم و همچنین ده‌ها هزار معامله خودرویی که در آن حضور داشته، شاخص‌های قیمت، عرضه و تقاضای بازار خودرو را مورد بررسی و محاسبه قرار داده است.

افت شاخص قیمت خودروهای چینی در مقایسه با تولیدات داخلی

از ابتدای سال جاری تاکنون، خودرو به دلایل متعدد ازجمله ثبات نسبی نرخ دلار، عرضه جامع در سامانه یکپارچه فروش، واردات خودروهای نو و موافقت با واردات خودروهای کارکرده و از همه مهم‌تر، رکود حاکم بر بازار، ارزان شده است. طبق بررسی‌های کارنامه، خودروهای چینی از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ درصد افت قیمت داشته‌اند که این رقم بیشتر از ریزش قیمت خودروهای داخلی است.

با توجه به معاملات خودرویی، شاخص قیمت خودروهای چینی و داخلی در مردادماه به ترتیب ۶۹ و ۸۲ واحد است، حال آنکه شاخص قیمت کل بازار به رقم ۷۹ واحد اشاره می‌کند.

ریزش قیمت خودروهای چینی و همین‌طور کاهش محبوبیت و معاملات آن‌ها باعث شد برخی فروشندگان به‌منظور جلب‌توجه و ترغیب افراد به خرید، قیمت آن‌ها را تا حد قیمت کارخانه پایین آورند. افت قیمت خودروهای چینی با انصراف متقاضیان آن‌ها در سامانه یکپارچه فروش، شدت گرفت.

شاخص قیمت خودرو

promotion banner

شاخص تقاضای خودروهای چینی در مقایسه با خودروهای داخلی

بررسی معاملات خودرویی همچنین نشان می‌دهد شاخص تقاضای خودروهای داخلی در مردادماه، بیش از خودروهای مونتاژی بوده است. ظاهرا اخبار مربوط به واردات خودروهای خارجی به کشور و ریزش پیوسته مونتاژی‌های چینی، رغبت مشتریان به خرید آن‌ها را کاهش داده است. درحالی‌که شاخص تقاضای کل در بازار خودرو مردادماه حدود ۱۵ درصد بیشتر از ماه گذشته بوده و متقاضیان خودروهای داخلی حدود ۱۵ درصد بیشتر شده‌اند، خودروهای چینی از قافله عقب مانده‌اند و شاخص تقاضای آن‌ها کاهش یافته است. شاخص تقاضای خودروهای داخلی در تیرماه هم بیشتر از خودروهای چینی بود.

شاخص تقاضای بازار خودرو

رونق دوباره خودروهای داخلی در بازار

با اینکه قیمت خودروهای چینی بیش از خودروهای داخلی کاهش یافته، ولی این موضوع باعث نشده تقاضا برای این محصولات افزایش پیدا کند. در واقع نه‌تنها خودروهای نو، بلکه خودروهای کارکرده داخلی هم تقاضای بیشتری نسبت به خودروهای چینی دارند. بررسی شاخص تقاضا برای برندهای داخلی، این ادعا را ثابت می‌کند.

هنوز هم خودروهای قدیمی پیکان، پژو ۴۰۵ و پژو آردی و پراید با کارکرد بین ۷ تا ۱۰ سال، جزو خودروهای داخلی پرتقاضا به حساب می‌آیند. از بین محصولات جدیدتر هم پژو پارس ELX، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو ۲۰۷ دنده دستی و دنا دستی، در صدر جدول خودروهای پرطرفدار در بازار ایران قرار دارند و بیشتر معاملات خودرویی حول آن‌ها می‌گردد.

مقایسه وضعیت قیمت خودروهای پرطرفدار داخلی و چینی

با اینکه شاخص کلی قیمت در بازار خودرو در مردادماه کاهشی بوده، ولی برخی خودروها نسبت به تیرماه گران‌تر شده‌اند. افزایش قیمت، بیشتر مربوط به محصولات ایران‌خودرو بوده است. دنا پلاس ساده و دنا پلاس دنده‌ای توربو به ترتیب ۲۵ و ۳۵ میلیون تومان گران‌تر از ماه قبل شده‌اند. همچنین پژو پارس مجهز به موتور TU5 حدود ۳۰ میلیون تومان گران‌تر شده و نسخه اتوماتیک ۲۰۷ و همین‌طور نسخه مجهز به موتور  TU5 پژو ۲۰۷ هم به ترتیب افزایش ۵۵ و ۵۰ میلیون تومانی را تجربه کرده‌اند.

شاخص قیمت خودرو چینی و داخلی

برعکس خودروهای داخلی، روند ریزشی بازار تأثیر منفی روی قیمت اکثر خودروهای مونتاژی گذاشته است. در مقایسه با تیرماه، خودروهای چینی فونیکس تیگو ۷ پرو و ام‌وی‌ام ۳۱۵ مدیران خودرو به ترتیب ۹۰ و ۵۰ میلیون تومان ارزان شده‌اند. خودروهای کی‌ام‌سی K7 کرمان موتور حدود ۶۰ میلیون تومان، جی‌ام‌سی ۲۰۰ میلیون تومان، فیدلیتی پرایم ۷ سرنشین حدود ۴۰ میلیون تومان و مکث کلوت اتوماتیک ۲۰۰ میلیون تومان کاهش قیمت داشته‌اند. البته موارد استثنا هم وجود دارد که مربوط به برخی مدل‌های هایما، ام‌وی‌ام و دیگنیتی می‌شود. در مقایسه با قیمت تیرماه، این محصولات بین ۲۰ الی ۴۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.