آیین نامه واردات خودروهای کارکرده تصویب و برای هیئت دولت ارسال شد

0 1,094

وزارت صمت بالاخره آیین نامه واردات خودروهای کارکرده را به تصویب رسانده و آن را برای هیئت دولت ارسال کرده است. خوشبختانه تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده چندان به درازا نکشید و حالا نوبت هیئت دولت است که ادامه فرایند را برعهده گیرد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس به‌تازگی از تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت خبر داده و از دولت خواسته در تسریع فرایند کمک کند. مزایای ورود خودروهای دست‌دوم به بازار کشور باعث شده نهادهای مختلف دست به دست هم دهند تا این راهکار هرچه سریع‌تر به اجرا درآید.

مهم‌ترین شرط ورود خودروهای دست‌دوم چیست؟

مهم‌ترین شرط ورود خودروهای دست‌دوم، کارکرد حداقل ۵ سال است. واردات کارکرده‌ها علاوه‌بر کاهش ارزبری و تنظیم و ساماندهی بازار، موجب رقابت‌پذیری خودروسازان داخلی و درنتیجه افزایش کیفیت تولیدات و نزدیک شدن قیمت آن‌ها به ارزش واقعی در بازار می‌شود. با توجه به شروط شورای رقابت، اگر عرضه در بازار افزایش یابد و رقابت‌پذیری بین خودروسازان به‌وجود‌ آید، بازار از انحصار خارج شده و می‌توان سیاست قیمت‌گذاری دستوری را حذف کرد. بنابراین جای تعجب ندارد که حتی مخالفان سرسخت واردات خودرو نیز تلاش خاصی برای جلوگیری از ورود خودروهای خارجی نمی‌کنند.

طبق وعده وزیر صمت، آیین نامه واردات خودروهای کارکرده با تمرکز روی ورود خودروهای پلاگین هیبرید و برقی و همین‌طور بهبود وضعیت خودروهای وارداتی تدوین شده است. علیرغم تصویب آیین نامه واردات خودروهای کارکرده توسط وزارت صمت، دستورالعمل‌های آن هنوز به‌طور رسمی اعلام نشده‌اند. ولی با استناد به گفته‌های قبلی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، محدودیت‌های کمتری برای ورود خودروهای دست‌دوم در نظر گرفته شده که از جمله آن‌ها می‌توان به کارکرد حداقل ۵ سال، امکان واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی دارای کارت بازرگانی، نبود لزوم پیروی از استانداردهای ۸۵گانه و تأیید استانداردهای کشور سازنده توسط سازمان ملی استاندارد و سازمان حفاظت از محیط‌زیست اشاره کرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.