خودروهای مونتاژی به قیمت بهمن ۱۴۰۱ برگشتند

7 70,676

اخبار ضدونقیض متعددی درباره قیمت تولیدی خودروهای مونتاژی در چند روز اخیر منتشر شده است. جدیدترین گزارش، به صدور جواز فروش خودروهای مونتاژی با قیمت بهمن ۱۴۰۱ به خودروسازان بخش خصوصی اشاره می‌کند.

طی آخرین جلسه برگزارشده بین اعضای شورای رقابت، مدیران ارشد وزارت صمت، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، نمایندگان خودروسازان بخش خصوصی و سایر مقامات ذی‌ربط، تصمیم بر این شد که مونتاژکاران به‌مدت یک سال، محصولات خود را نه با قیمت جدید، بلکه با قیمت قدیمی بهمن ماه سال ۱۴۰۱ به فروش برسانند.

دلیل این عقب‌گرد چیست؟

به گفته مدیرعامل گروه صنعتی کرمان موتور و به نقل از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، قیمت‌گذاری جدید شورای رقابت بر اساس دلار ۲۸۵۰۰ تومانی و صورت‌های مالی شش‌ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ انجام شده، درحالی که نرخ دلار باید ۴۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته شود. شورای رقابت، سهو در محاسبات را پذیرفته و قرار است با توجه به دلار ۴۳ هزار تومانی، افزایش دستمزدها و …، در قیمت خودروهای مونتاژی تجدیدنظر کند. ولی تا آن زمان، تولیدکنندگان بخش خصوصی قادر به فروش خودروهای مونتاژی با قیمت بهمن ۱۴۰۱ هستند. به‌علاوه، اگر قیمت‌گذاری جدید اختلاف بسیاری با قیمت بهمن ماه داشت، شرکت‌های خودروسازی تا یک سال فرصت دارند قیمت خود را به قیمت تکلیفی شورای رقابت نزدیک کنند.

تقریبا هفته گذشته بود که شورای رقابت با اعلام قیمت جدید خودروهای مونتاژی، موجب انتقاد و نگرانی خودروسازان بخش خصوصی شد. قیمت مصوب برخی محصولات حتی تا ۷۰۰ میلیون تومان کاهش یافته بود. علیرغم گله‌مندی و شکایات متعدد، شورای رقابت در تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه از قیمت‌گذاری خود دفاع کرد و مونتاژکاران را ملزم به تبعیت از آن دانست.  اما سه روز بعد، شورای عالی رقابت از احتمال تجدیدنظر در قیمت‌ها خبر داد و چند ساعت بعد، مجددا به موضع قبلی خود بازگشت و اعلام کرد قیمت‌گذاری جدید، قطعی و غیرقابل تغییر است. در نهایت در طی جلسه اخیر، مشخص شد که شورای رقابت تا زمانی که قیمت خودروهای مونتاژی را بر اساس اطلاعات مناسب (صور مالی جدید، دلار ۴۳ هزارتومانی، افزایش قیمت‌ها و …) محاسبه کند، اجازه فروش خودروهای مونتاژی با قیمت بهمن ۱۴۰۱ را به شرکت‌های بخش خصوصی داده است. حال باید دید که آیا تصمیم شورای رقابت دوباره عوض می‌شود یا مونتاژکاران با تکیه بر قیمت بهمن ماه محصولات خود، به تدریج فرصت تطابق با قیمت‌گذاری جدید را پیدا می‌کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
7 نظرات
  1. ایرانی
    ایرانی می گوید

    لطفا قیمت های خودروهای شرکت دولتی سایپا وایران خودرا را نیز بررسی کنید.چطور میشه کوییک میشه ۲۵۰میلیون یا شاهین ۴۲۵میلیون .۴۰درصد افزایش نسبت به سال قبل غیر منطقیه.افزایش حقوق ها ۲۰ درصد بوده .این افزایشها برچه مبناییه؟؟؟؟

  2. فرسام
    فرسام می گوید

    تاریخ ویرایش هارو خواهشا بزنین مردم بدونند این متن برای چه تاریخی هستش ممنون

  3. م
    م می گوید

    باسلام وخسته نباشید حداقل قیمت بهمن هم زیر همین مطالب میزاشتید که خودروهای عرضه شده تویکپارچه دوم این قیمتهاش ن فقط بنویسد

  4. وطنی
    وطنی می گوید

    این حرفا چیه اگر بادلار ۵۰تومنی هم حساب کنیم میشود سه برابر قیمت اصلی پس کی میخوان جلوی گرانفروشی بگیرن

  5. بهزاد
    بهزاد می گوید

    اگر توانستید خودرو با نرخ مصوب پیدا کنید جایزه خوبی پیش من دارید

  6. مسعود
    مسعود می گوید

    خودرو ساز هم یکسال در سامانه نمیفروشد تا شما تجدید نظر کنید. تو بازار از طریق واسطه های نمایندگی به قیمت دلخواه خودش میفروشد . جالبه که اخیرا خودرو سازان میلی به عرضه خودرو در سامانه ندارند.

  7. نیما اذربایجان
    نیما اذربایجان می گوید

    اگه این ماشین چینیارو با پول چینی حساب کنیم به پول ایران چن برابر بیشتر از قیمت چین پرداخت میکنیم یکی جواب بده ؟

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.