حضور کیا، رنو و ولوو در عراق؛ کاهش احتمال حضور خودروساز فرانسوی در ایران

0 1,303

با توجه به ویدیوهای تبلیغاتی‌ای که به تازگی در فضای مجازی منتشر شده، گویا از چند ماه پیش تولید و مونتاژ خودروهایی مانند کیا اپتیما و محصولات کاری و تجاری رنو تراک و ولوو تراک در کشور عراق آغاز شده است.

به این ترتیب به نظر می‌رسد رنو، ولوو و کیا به سراغ شرکت‌های خودروسازی عراقی رفته‌اند و دیگر تمایلی برای حضور در بازار ایران ندارند. در این حالت صنعت خودروسازی کشور همسایه ما که عملاً با سرمایه و مشارکت خودروسازان ایرانی در دولت‌های هشتم و نهم تجهیز و راه‌اندازی شده است، حالا به یکی از رقبای جدی برای ما تبدیل شده است.

جالب است بدانید خط تولید خودروسازی بابل عراق که با همت و سرمایه ایرانی‌ها در این کشور ساخته شده، هم‌اکنون در حال مونتاژ کیا اپتیما اتاق JF به روش SKD است. این خط تولید در ابتدا با تولید محصولات اقتصادی خودروسازان ایرانی در عراق، فعالیت خود را آغاز کرد و حال به سراغ تولید محصولات چینی، کره‌ای و اروپایی رفته است.

در صورت تصویب برجام چه اتفاقی رخ خواهد داد؟

برای ورود سرمایه‌ خارجی به هر کشوری تامین امنیت و ثبات حرف اول را می‌زند. اقتصاد عراق هنوز به ثبات نرسیده و از پیامد‌های جنگ‌های طولانی‌مدت واقع شده در این کشور رنج می‌برد. با این وجود به نظر می‌رسد خودروسازی بابل توانسته نظر مساعد کیا و همچنین رنو تراک و ولوو تراک را جذب کند و امتیاز مونتاژ محصولات این خودروسازان در عراق را بدست آورد. کاملا محتمل است که در طی سال‌های آینده محصولات دیگری نیز به خطوط تولید این خودروسازی راه پیدا کرده و راهی بازار کشور عراق شوند.

تعدادی از کارشناسان می‌گویند که با توجه به اینکه رنو، ولوو و کیا توانسته‌اند خط تولید محصولات خود در عراق را راه‌‌اندازی کنند، حتی در صورت تصویب برجام نیز دیگر حضور آن‌ها در ایران برایشان صرفه اقتصادی نداشته و احتمال بازگشت آن‌ها برای سرمایه‌گذاری تولید گسترده محصولاتشان در کشورمان بسیار کم است.

البته خودروسازان عراقی از نظر زیرساخت‌های تولید، تجربه و نیروی انسانی متخصص هنوز فاصله زیادی با خودروسازان ایرانی دارند و همین موضوع یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های رقابتی صنعت خودروسازی کشور ما نسبت به کشورهای همسایه محسوب می‌شود. 

به این ترتیب به نظر می‌رسد که زنگ خطر برای خودروسازان ایرانی به صدا درآمده است و اصلا دور از انتظار نیست که حتی در صورت تصویب برجام نیز دیگر خبری از محصولات اروپایی مونتاژ داخل در کشورمان نباشد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.