چرا خودروسازان حامی آزادسازی واردات خودرو شده‌اند؟

0 856
خودروسازان همواره یکی از بزرگترین منتقدان واردات خودرو به کشور بوده‌ و تامین منافع خود را در گرو ایجاد یک بازار انحصاری در داخل می‌دیدند. اما حالا ورق برگشته است و خودروسازان حامی آزادسازی واردات خودرو به کشور آن‌ هم با تعرفه پایین شده‌اند اما چرا؟

با دلار ۲۲ هزار تومانی خودروهای داخلی همچنان محبوب‌تر هستند

نخستین دلیل این نرمش به افزایش قابل‌توجه بهای ارز در طی ۳ سال اخیر مربوط است. تا پیش از اعمال تحریم‌ها کشور درآمد ارزی قابل‌توجهی داشت و بهای ارز نیز در بازار آزاد پایین بود. اما حالا شرایط فرق کرده است. قیمت ارز بسیار بالا رفته و منابع ارزی کم شده است و دولت ارز مرجع را در اختیار واردکنندگان قرار نمی‌دهد.

در این شرایط برای خریداران چندان به‌صرفه نیست که با ارز آزاد اقدام به واردات خودرو کنند. به طور قطع حتی اگر تعرفه واردات نیز کم شده و ممنوعیت واردات خودرو به کشور برداشته شود خودروهای وارداتی فاصله قیمتی بسیار زیادی با محصولات داخلی خواهند داشت.

انحصار شکسته شود قیمت‌گذاری دستوری برداشته می‌شود

دومین دلیلی که سبب شده خودروسازان حامی واردات خودرو شده و خواهان آزادسازی آن شوند به موضوع قیمت‌گذاری خودروهای داخلی ارتباط دارد. در شرایط فعلی خودروهای پرتیراژ‌ داخلی به صورت دستوری قیمت‌گذاری می‌شوند و اعتراض‌های پی‌درپی خودروسازان نیز برای لغو این روش تاکنون تاثیرگذار نبوده است.

یکی از دلایل اصلی مخالفت سیاست‌مداران با خودروسازان در این حوزه، به بازار انحصاری آن‌ها در داخل کشور باز می‌گردد. بازاری که به واسطه ممنوعیت واردات خودرو و وضع تعرفه‌های بالای واردات ایجاد شده است.

بنابراین اگر ممنوعیت واردات خودرو برداشته شود خودروسازان می‌توانند با فشار بیشتری مبحث قیمت‌گذاری دستوری را لغو کنند. ضمن آنکه در طی سال‌های اخیر انتقادهای فراوانی در خصوص دریافت حمایت‌های پیوسته دولتی و بازار انحصاری داخلی به خودروسازان وارد شده است که این انتقادها با آزادسازی واردات خودرو آن هم با تعرفه پایین دیگر مطرح نخواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.