دلیل ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به ایران چیست؟

0 1,308

با اینکه فرایند واردات خودرو به دلایل متعدد از جمله سیاست‌های سخت‌گیرانه، کمبود بودجه، دخالت نهادها و دستگاه‌های مختلف در امر عرضه خودرو و … به کُندی هرچه تمام‌تر پیش می‌رود، در این میان خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای موجب نارضایتی متقاضیانی شده که مدت‌هاست چشم انتظار عرضه مدل‌های اقتصادی کیا و هیوندای به داخل کشور هستند.

ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای به درخواست وزارت امور خارجه کشور و به سفارش شورای عالی امنیت، بدون هیچ درنگی توسط وزارت صمت در دستور کار قرار گرفت. گفته می‌شود دلیل صدور این دستور، ۷ میلیارد دلار پول بلوکه‌شده در کره جنوبی است. دولت این کشور به‌تازگی اعلام کرده پول بلوکه‌شده تنها از کانال صادرات اقلام بشردوستانه (مواد غذایی و دارو) به ایران بازگردانده می‌شود. ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای هم در واکنش نسبت به این تصمیم مطرح شده و به تصویب وزارت صمت رسیده است.

ممنوعیت واردات خودرو دوباره احیا می‌شود؟

البته به نظر می‌آید با برکناری فاطمی امین، وزارت صمت نیز چندان تمایلی به ادامه فرایند واردات خودرو نداشته باشد. گفته می‌شود دولت سیزدهم برای باقی ماندن فاطمی امین در کابینه، امتیازات بسیاری (از جمله آزادسازی واردات) داده و حالا که وی از سمت خود برکنار شده، این امتیازات نیز یکی پس از دیگری لغو می‌شوند. بنابراین جای تعجب ندارد اگر ممنوعیت‌ها نیز احیا شوند و بازار خودرو مجددا در باتلاق چینی‌ها به دام بیفتد، چراکه در حال حاضر، واردات محصولات کره جنوبی، خودروهای آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی به کشور مجاز نیست و تنها خودروهای چینی برای ورود به بازار باقی می‌مانند. ناگفته نماند که واردات خودروهای چینی هرگز ممنوع نبوده و آزادسازی ظاهری واردات، شامل محصولات چینی نمی‌شود.

تصمیم ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای در حالی گرفته شده که تعدادی خودروی متعلق به برندهای هیوندای و کیا از قبل ثبت سفارش شده‌اند. این خودروها بدون هیچ مشکلی وارد بازار می‌شوند، ولی امکان ثبت سفارش خودروهای کره‌ای جدید وجود ندارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.