شروع روند صعودی قیمت خودروها و افزایش تمایل خریداران

0 3,120
بررسی اخیر نوسانات بازار نشان‌دهنده شروع روند صعودی قیمت خودروها است. با توجه به افزایش بهای دلار در چند روز اخیر، قیمت محصولات داخلی و مونتاژی هرچند جزئی، اما روزبه‌روز بیشتر می‌شود. این موضوع در کنار دلایل دیگر باعث شده تا صبر خریداران خودرو به پایان برسد.

علیرغم وعده‌های مختلف در خصوص سرانجام نیک مذاکرات برجام، ظاهرا راه زیادی تا توافقات بین‌المللی باقی مانده است. امیدواری‌های قبلی در مورد توافقات هسته‌ای باعث شده بود که در سه ماه اخیر، وضعیت بازار در حالت باثبات و راکدی باقی بماند. در یک برهه طولانی، تغییر چندانی در قیمت دلار مشاهده نمی‌شد. اما حالا وضعیت فرق کرده و ارزش دلار مجددا در حال فاصله گرفتن از ارزش ریال است.

قیمت دلار در چند روز اخیر روند افزایشی داشته و همین امر باعث افزایش قیمت کالاهای مختلف در بازار، از جمله خودرو شده است. به علاوه، علیرغم تصویب آیین‌نامه و تعیین زمان احتمالی برای ورود نخستین محموله خودروهای خارجی، خبرهای متعددی درباره احتمال لغو یا تعویق اجرای واردات به گوش می‌رسد.

از طرف دیگر، مرحله سوم عرضه خودرو در سامانه یکپارچه تخصیص با انتقادهای بی‌شماری از سوی مشتریان معمولی روبه‌رو شد. از یک طرف ظرفیت خودروهای عرضه‌شده نسبت به دو دوره قبلی بسیار کمتر بود و از همه مهم‌تر، شانس برنده شدن مشتریان عادی در لاتاری به سبب لحاظ شدن طرح خودروهای اسقاطی، از ۵۰ به ۳۰ درصد کاهش پیدا کرد.

افزایش قیمت دلار و شروع روند صعودی قیمت خودروها به‌علاوه مبهم بودن وضعیت واردات خودرو، کاهش تعداد خودروهای عرضه‌شده در سامانه تخصیص و همین‌طور کاهش شانس برنده شدن مشتریان عادی در قرعه‌کشی، همگی منجر به افزایش تمایل افراد به خرید خودرو شدند.

وضعیت بازار نشان می‌دهد که دیگر نه خریداران و نه فروشندگان امیدی به بهبود قیمت‌ها در آینده نزدیک نداشته و از ترس ضرر بیشتر و از دست رفتن سرمایه خود، به سمت انجام معاملات روی آورده‌اند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.