افزایش قیمت یا نداشتن قطعه؟ چرا خودروها ناقص تولید می‌شوند؟

0 943
در حال حاضر برخی از نهادهای حاکمیتی مانند دستگاه قضا و حتی برخی از نمایندگان مجلس معتقد هستند که خودروسازان به‌عمد محصولات خود را ناقص تولید می‌کنند. اما نفع خودروسازان از تولید محصولات ناقص در چیست؟

خودروسازان در پاسخ به این اتهام کمبود قطعات را بهانه کرده و همواره تأکید دارند که علاوه‌بر قطعات داخلی که به‌دلیل بدهی به قطعه‌‌سازان امکان دسترسی به آن‌ها میسر نیست با بحران جهانی ریزتراشه نیز روبه‌رو هستند. به گفته آن‌ها کمبود نقدینگی هم یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب شده میزان خودروهای ناقص دپویی افزایش یابد.

در حال حاضر تولید خودروهای ناقص بیش از ۲۱ درصد رشد کرده و این در حالی است که خودروسازان مجوز افزایش قیمت ۱۸ درصدی را کمتر از یک ماه پیش دریافت کردند و وعده دادند که میزان عرضه خودرو را افزایش خواهند داد.

گفته می‌شود در حال حاضر چیزی در حدود ۱۷۸ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ دو خودروساز بزرگ کشور موجود است که نقص قطعه دلیل زمین‌گیر شدن آن‌ها عنوان شده است.

عده‌ای معتقدند که خودروسازان با تولید ناقص محصولات خود به‌دنبال کاهش عرضه خودرو در بازار و فشار به مسئولین بوده تا مجددا امتیاز افزایش قیمت خودروها را دریافت و پس از آن مسیر عرضه محصولات خود به بازار را عریض کنند. البته که قطعا سیاستگذاران خودرویی به این زودی‌ها در قیمت‌های کارخانه‌ای خودروها بازنگری نخواهد کرد.

در این حالت به نظر می‌رسد ادعای اینکه خودروسازان به‌عمد محصولات خود را تجاری نمی‌کنند تا قیمت‌ها افزایش یابد و سپس اقدام به تجاری کردن خودروهای ناقص کنند چندان منطقی نیست.

عده‌ای از کارشناسان مدعی هستند علت افزایش تعداد خودروهای ناقص تولیدی خودروسازان به آمارسازی‌های وزارت صمت بازمی‌گردد و در این میان خودروسازان نفع خاصی از تولید محصولات خود به‌صورت ناقص نمی‌برند. به عقیده آنها اصرار وزارت صمت برای افزایش میزان تولید خودرو و آمارسازی به‌قدری زیاد است که خودروسازان ناچارند محصولات خود را حتی برخلاف میل و توان خود به‌صورت ناقص تولید کنند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.