در چه صورت توافق بین آمریکا و ایران به نفع خودروسازی کشور تمام می‌شود

0 1,086

زمزمه‌هایی از پیشرفت در پرونده هسته‌ای ایران به گوش می‌رسد و همین موضوع باعث ریزش قیمت دلار و متعاقبا قیمت خودرو شده است. بدون شک صنایع مختلف از توافقات هسته‌ای بین ایران و آمریکا منتفع می‌شوند، ولی نفع خودروسازی از توافقات هسته‌ای در چه صورت خواهد بود؟

از آنجا که صنعت خودرو ایران علاوه بر قطعه‌سازان داخلی به قطعه‌سازان خارجی هم وابسته است، طبیعتا تغییرات نرخ ارز روی قیمت محصولات آن‌ها تأثیر می‌گذارد. به همین خاطر است که با گران شدن بهای دلار، قیمت تمام‌شده خودرو هم افزایش پیدا می‌کند و بالعکس، کاهش مداوم ارزش دلار به‌تدریج موجب کاهش قیمت خودرو می‌شود.

از طرف دیگر، نباید فراموش کرد که نرخ دلار تحت‌الشعاع تحولات سیاسی و بین‌المللی قرار دارد و رسیدن به توافق هسته‌ای، یک نقطه قوت برای صنایع مختلف و همین‌طور اقتصاد کشور به حساب می‌آید، البته به شرطی که توافقات به‌سادگی نقض نشده و اعتبار و پایداری داشته باشند. به بیان بهتر، نفع خودروسازی از توافقات هسته‌ای منوط به پایداری، اعتبار و اطمینان در مذاکرات است، به نحوی که با تغییر حاکمیت از سوی هر کشور، ثبات قرارداد حفظ شود.

تنها در این صورت می‌توان چشم‌انتظار بهبود صنایع مختلف از جمله صنعت خودروسازی کشور بود. البته نباید انتظار داشت که شرکت‌های مطرح و سرمایه‌گذاران بزرگ جهانی به یک‌باره دست همکاری به‌سمت ایران دراز کنند، بلکه ارتقا و پیشرفت به‌صورت تدریجی حاصل می‌شود.

در صورت توافق ایران و آمریکا چه اتفاقی می‌افتد؟

حتی اگر بخواهیم بدبینانه به توافقات نگاه کنیم، باز هم احتمال ایجاد یک توافق موقتی بسیار خوشایند به نظر می‌رسد، چراکه مطمئنا با برداشت محدودیت‌های داخلی و خارجی، وضعیت صنایع مختلف کشور رو به بهبودی می‌رود. قیمت دلار کاهش می‌یابد و خودروسازان می‌توانند با استفاده از ارز ارزان، تکانی در تیراژ و بهبود کیفیت محصولات خود ایجاد کنند. با افزایش عرضه، تعادل به بازار بازمی‌گردد و قیمت خودرو پایین می‌آید. ولی به سبب ماهیت موقتی توافقات بدیهی است که سرعت حرکت خودروسازان کُند خواهد بود، چراکه باید اهداف خود را بر اساس ریسک‌های احتمالی برنامه‌ریزی کرده و با احتیاط قدم بردارند.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.