فواید تخصیص بنزین به هر کد ملی چیست؟

0 461
راهکار سهمیه‌بندی بنزین برای هر شخص نخستین بار در بهمن‌ماه سال گذشته مطرح شد. طبق این راهکار، حتی افراد بدون ماشین نیز از بنزین یارانه‌ای برخوردار می‌شوند. حال پس از گذشت بیش از شش ماه، مجددا بحث تخصیص بنزین به هر کد ملی به میان آمده و فواید متعدد آن بازگو شده‌اند.

مالک شریعتی، یکی از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به تازگی در اظهارات خود ضمن انتقاد از تصمیم‌گیری‌های اخیر دولت در محدودیت استفاده از کارت جایگاه، به فواید اجرایی شدن راهکار تخصیص بنزین به هر کد ملی اشاره کرده است.

مهم‌ترین مزیت تخصیص بنزین به هر کد ملی از نظر عضو کمیسیون انرژی مجلس، تشخیص الگوی مصرفی و پیاده‌سازی نظام الگوی مصرف است. درست همانند رویه‌ای که در خصوص مصرف آب و برق وجود دارد، افرادی که مصرف بنزین آن‌ها بیش از الگوی مصرف است می‌بایست هزینه بیشتری پرداخت کنند. این شیوه هم به کنترل و مدیریت مصرف سوخت کمک می‌کند و هم تمایل افراد به سوءاستفاده از بنزین را کاهش می‌دهد.

در حقیقت جلوگیری از قاچاق بنزین یکی دیگر از فواید تخصیص بنزین به هر کد ملی به حساب می‌آید، چراکه با توجه به پرداخت هزینه اضافی بابت مصرف مازاد، قاچاق بنزین دیگر صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

سهمیه‌بندی یارانه‌ای بنزین به هر کد ملی نیازی به گران کردن بنزین نداشته و تأثیر تورمی به همراه ندارد. نظام الگوی مصرف، یک نظام عادلانه است که افراد را وادار به مصرف بهینه سوخت می‌کند. به علاوه، حدود ۵۰ درصد از خانواده‌های ایرانی فاقد خودرو هستند و پس از اختصاص سهمیه بنزین، حق فروش آن را دارند. بدین ترتیب، واریز یارانه‌ای بنزین می‌تواند کمک‌خرجی برای این دسته اشخاص در نظر گرفته شود.

شریعتی همچنین استفاده از کارت‌های بانکی را بهترین روش توزیع بنزین اعلام کرده، چون سیستم بانکی کشور یک شبکه قابل نظارت، قابل‌کنترل و قابل‌اطمینان بوده که به سبب سود عایدی از انجام تراکنش‌ها، مخالفتی با تأمین زیرساخت و امکانات اجرایی نخواهد داشت. بنابراین هزینه‌ای بر دوش دولت تحمیل نمی‌شود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.