انحصار واردات خودرو شکسته خواهد شد؟

0 703

اگر مصوبه آزادسازی مشروط واردات خودرو توسط شورای نگهبان تایید شود شاهد شکست انحصار واردات در کشور خواهیم بود چرا که براساس این مصوبه هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند براساس شرایط خاصی نسبت به واردات اقدام کند.

در متن این مصوبه آمده است هر شخص حقیقی و حقوقی می‌تواند به‌ازای صادرات خودرو یا قطعات خودرو یا سایر کالاها و خدمات مرتبط با انواع صنایع نیرومحرکه و یا از طریق واردات بدون انتقال ارز نسبت به واردات خودروی تمام ‌برقی یا هیبریدی و یل واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی B و بالاتر و یا دارای شاخص ایمنی ۳ ستاره و یا بیشتر برحسب گواهی‌های استاندارد معتبر معادل ارزش صادراتی خود اقدام نماید.

تا پیش از اعلام ممنوعیت واردات خودرو انحصار واردات در دست نمایندگی‌ها بود اما در صورت تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو شاهد شکست انحصار موجود خواهیم بود.

با تصویب طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو قیمت‌ها شکسته خواهد شد

به طور کلی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی از موافقان طرح ساماندهی بازار خودرو و به خصوص ماده ۴ این طرح یعنی ماده مربوط به آزادسازی واردات بوده و معتقد هستند که در صورتی که تعداد مشخصی از خودروهای خارجی به کشورمان وارد شود شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت‌ها خواهیم بود.

قیمت خودروهای خارجی در بازار کشورمان گاها تا ۷ برابر قیمت جهانی آن‌ها بوده و قطعا با تصویب نهایی مصوبه آزادسازی واردات خودرو شاهد کاهش قابل‌توجه قیمت این خودروها خواهیم بود. ضمن آنکه با کاهش قیمت خودروهای خارجی، بازار خودروهای داخلی نیز تاثیر پذیرفته و قیمت محصولات تولید داخل  نیز ریزشی خواهد شد.

همین موضوع سبب شده است که تعدادی از خودروسازان داخلی مخالفت خود با طرح آزادسازی مشروط واردات خودرو را اعلام کنند. عده‌ای از فعالان حاضر در صنعت خودروسازی داخلی معتقد هستند که آزادسازی واردات خودرو به معنی عدم حمایت از کالای ایرانی است. اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که اتفاقا آزادسازی واردات سبب ایجاد یک بازار رقابتی و بهبود وضعیت صنعت خودروسازی کشورمان خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.