در بورس کالا خودمان خودرو بخریم یا به کارگزاری بسپاریم؟

0 3,285
نخستین مرحله حراج خودرو در بورس کالا با عرضه وانت‌های کارا به پایان رسید. به سبب استقبال گرم از این روش، قرار بود مرحله دوم خرید خودرو در بورس کالا نیز امروز برگزار شود که به تعویق افتاد البته این فرآیند نیز توسط کارگزاری‌ها اجرایی خواهد شد.

بهمن موتور به عنوان شرکت پیشگام قرار است ۱۵۰ دستگاه خودروی فیدلیتی ۷ نفره، ۱۵۰ خودروی فیدلیتی ۵ نفره و ۱۳۰ دستگاه دیگنیتی پرایم را از طریق بورس به حراج بگذارد. متقاضیان با تهیه مدارک لازم و مراجعه به کارگزاری دلخواه می‌توانند در این روش خرید شرکت کنند.

خرید خودرو در بورس کالا مستلزم برآورد چند شرط مهم است که از جمله آن‌ها می‌توان به حداقل ۱۸ سال سن، داشتن حساب وکالتی با حداقل موجودی ۳۰ درصد قیمت خودروی موردنظر و کد بورس کالا اشاره کرد. توجه داشته باشید که کد بورس کالا با کد بورسی و سجام فرق می‌کند.

ولی آیا افراد عادی می‌توانند به تنهایی نسبت به خرید خودرو در بورس کالا اقدام کنند یا این کار باید توسط کارگزاری‌ها صورت پذیرد؟

مشتری به طور مستقیم نمی‌تواند در حراج خودرو در بورس کالا شرکت داشته باشد، و این کارگزار بورس است که تمام مراحل مربوط به معامله را انجام می‌دهد.

روال کار بدین ترتیب است که در هنگام ورود به تالار، خودروهای قابل‌عرضه با قیمت پایه در سایت به نمایش درمی‌آیند. اگر تعداد مشتریان یک  خودرو کمتر یا مساوی با تعداد عرضه‌شده در سایت باشد، آن خودرو با قیمت پایه به فروش می‌رسد و خودرو از طریق کارگزار برای مشتری خریداری می‌شود.

ولی اگر تعداد متقاضیان یک خودرو بیش از ظرفیت عرضه باشد، روند حراج به راه می‌افتد و هر ۱۵ ثانیه یک‌بار، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان به قیمت خودرو اضافه می‌شود. عامل کارگزار در این بازه زمانی محدود فرصت دارد سفارش خرید خودرو را با قیمت جدید به ثبت برساند. روند حراج تا زمانی ادامه می‌یابد که تعداد مشتریان باقی‌مانده با تعداد خودروهای موجود در سایت برابر شود. بدین ترتیب، بخش اول خرید خودرو در بورس کالا به پایان می‌رسد و بورس کالا وجه خرید را برداشت می‌کند.

سپس نوبت خریدار واقعی است تا ظرف مدت سه روز، عملیات تسویه‌حساب با فروشنده اصلی (خودروساز) را انجام داده و سپس فیش‌های واریزی را به کارگزاری منتخب ارائه دهد تا در نهایت بتواند ماشین خود را تحویل بگیرد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.