عدم شماره‌گذاری سمند و تیبا به سبب وجود عیوب پرتکرار

0 2,041
طبق گزارش جدید سازمان استاندارد، سه خودروی پرطرفدار سمند، تیبا و تیبا ۲ به سبب داشتن مشکلات فنی متعدد تا اطلاع ثانوی از فهرست تمدید اعتبار حذف می‌شوند. عدم شماره‌گذاری سمند و تیبا و همین‌طور تیبا ۲ از پیامدهای این تصمیم است.

تأییدیه شماره‌گذاری خودروهای مذکور تنها به شرطی صادر می‌شود که ایران‌خودرو و سایپا مشکلات و عیوب پرتکرار و خطرآفرین در آن‌ها را برطرف کنند. عمده این مشکلات با توجه به ارزیابی‌های شرکت‌های بازرسی سازمان استاندارد، آمار و اطلاعات حاصل از مراکز تعمیر، خدمات پس از فروش و شکایات مردمی، به سیستم انتقال قدرت در موتور، سیستم فرمان، بدنه، رنگ‌آمیزی و چراغ‌ها مربوط می‌شوند.

طبق قوانین جدید، ایمنی COP به جای روال سالانه، به‌طور ماهانه برای انواع خودروها مورد بررسی قرار می‌گیرد تا بدین ترتیب، نظارت بیشتری روی کیفیت اعمال شود. خودروهای تیبا ۲، تیبا و سمند اگرچه حین عرضه به بازار موفق به اخذ جواز COP شده‌اند، ولی با مرور زمان عملکرد و کیفیت آن‌ها به حدی کاهش یافته که دیگر تطابقی با الزامات کیفی و استانداردهای مربوطه ندارند. به همین خاطر، سازمان استاندارد آن‌ها را از لیست تمدید اعتبار حذف کرده است.

عدم شماره‌گذاری سمند و تیبا نتیجه این تصمیم سازمان استاندارد و البته اهمال خودروسازان بوده و تا رفع معایب پرتکرار، جواز لازم برای ثبت شماره و آزادسازی آن‌ها از دپو صادر نمی‌شود.

در بازار آشفته امروزی، دپوی خودروهایی همچون سمند، تیبا و تیبا ۲، اختلاف بین عرضه و تقاضا را تشدید می‌کند و نتیجه‌ای به غیر از نوسان بازار به همراه نخواهد داشت. در ضمن، تحویل این محصولات به مشتری نیز با تعویق مواجه شده و به‌زودی باید منتظر شکایات مردمی از خودروسازهای داخلی باشیم.

حال باید دید که ایران‌خودرو و سایپا چه اقداماتی را برای رفع نواقص و افزایش کیفیت ماشین‌های خود انجام می‌دهند و آیا می‌توانند طبق روال هرساله، به توافق موقت با سازمان استاندارد دست پیدا کنند یا خیر.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.