بررسی دقیق آمار واردات خودرو از سال گذشته تاکنون

0 1,399

بررسی ریزآمار واردات خودرو تا خردادماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که از زمان اجرایی شدن فرایند تا پایان بهار سال جاری، تنها ۲۸۰ خودرو از گمرک خارج شده و واقعا وارد کشور شده‌اند. در حال حاضر هم تعداد خودروهای موجود در گمرک به هزار دستگاه نمی‌رسد!

درحالی‌که طبق وعده سیاست‌گذار خودرویی، قرار بود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱ و ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی دیگر تا پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ وارد بازار شوند، تاکنون تنها ۲۸۰ خودرو قادر به ترخیص از گمرکات کشور بوده‌اند و هنوز در دسترس خریداران قرار نگرفته‌اند. جالب اینکه اواخر سال گذشته، ۳۴ هزار متقاضی برای تحویل خودروی وارداتی اولویت‌بندی شدند!

از زمان اجرایی شدن فاز واردات تا پایان اسفندماه سال ۱۴۰۱، فقط ۳۹ دستگاه خودرو از گمرکات کشور خارج شدند. با ورود به سال جاری، ریزآمار واردات خودرو تا خردادماه ۱۴۰۲ هم نشان می‌دهد که تنها ۲۴۱ دستگاه خودرو از گمرک ترخیص شده‌اند که عمده آن‌ها آمبولانس، محصولات زوتی، چانگان و در این میان بنز (!) بوده‌اند.

گذشته از وارداتی‌های واقعی، در حال حاضر ۷۶۸ خودرو هم در گمرکات کشور قرار دارند که در مرحله تدارک برای ترخیص به سر می‌برند. از بین ۷۶۸ دستگاه، ۳۰۰ خودرو متعلق به کرمان موتور، ۳۲۷ خودرو متعلق به گروه صنعتی سایپا، ۵۳ خودرو متعلق به کوشا خودرو، ۳۶ خودرو متعلق به گروه صنعتی ماموت و ۳۰ خودرو نیز متعلق به پارس‌خودرو هستند. پارسیان موتور هم ۸ دستگاه خودرو در گمرک دارد.

چه خبر از خودروی بازیکنان تیم ملی؟

ریزآمار واردات خودرو تا خردادماه ۱۴۰۲ همچنین بیانگر ترخیص نشدن خودروی ۱۱۵,۵۵۰ دلاری علیرضا بیرانوند، خودروی ۱۰۹,۷۵۰ دلاری مسعود جعفرزادگان و خودروی ۸۱,۵۵۰ دلاری محمدحسین کنعانی‌زادگان در گمرکات کشور است.

باقی خودروها به خودروسازی فردا (۲ دستگاه خودرو)، سازمان بهداشت و درمان آموزش پزشکی (۱ دستگاه آمبولانس)، گروه ایمن خودرو شرق (۵ دستگاه)، ملیکا تجارت آرکا (۱دستگاه) و سایپا خمین (۱ دستگاه) تعلق دارند. قیمت این مجموعه خودروها، بیشتر از سقف تعیین‌شده در آیین‌نامه است.

با توجه به اعداد فوق می‌توان گفت از ابتدای فاز اجرایی واردات خودرو تاکنون، به جای ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی، تنها ۱۰۴۸ خودرو پا به خاک ایران گذاشته و فقط ۲۸۰ مورد از آن‌ها از گمرکات کشور خارج شده‌اند. اگر هرچه سریع‌تر برای حل این مشکل و حرکت لاک‌پشتی واردات خودرو چاره‌اندیشی نشود، سازمان صمت باید به فکر پاسخی توجیه‌پذیر برای ۳۴ هزار متقاضی باشد که در سال گذشته برای خرید خودروی وارداتی ثبت‌نام کرده و اولویت تحویل برای آن‌ها مشخص شده است!

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.