بی‌اعتنایی به بندهای آیین‌نامه واردات خودرو

0 526

حدود چهار ماه از تصویب نهایی و اجرایی شدن واردات خودرو می‌گذرد، ولی هنوز خبری از ورود محموله‌های پرتیراژ به بازار کشور نیست. وزارت صمت شرکت‌های متعددی را مجاز به واردات خودرو کرده که برخی آن‌ها فاقد نام و نشان پرسابقه در کشور هستند. واردات خودرو بدون توجه به آیین‌نامه نتیجه رویکرد فعلی وزارت صمت در راستای تسریع این فرایند است.

برخی شرکت‌ها بدون رعایت بندهای آیین‌نامه، درصدد واردات خودرو هستند. یکی از مهم‌ترین شروط قیدشده در این مصوبه، ایجاد نمایندگی‌ها و مراکز خدمات پس از فروش در نقاط مختلف کشور است. وجود مراکز خدمات پس از فروش اهمیت بسیاری نزد مشتریان دارد و در اصل یکی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها به حساب می‌آید. ولی راه‌اندازی این مجموعه پشتیبان گسترده آن هم در مدت‌زمان کوتاه، تقریبا غیرممکن بوده و به وقت و هزینه چشمگیری احتیاج دارد. همین موضوع باعث شده برخی شرکت‌ها بدون توجه به این شرط مهم آیین‌نامه، اقدام به واردات خودرو کنند. البته اهمال و اصرار وزارت صمت برای سرعت‌بخشی به فرایند واردات خودرو نیز در این رویه بی‌تأثیر نیست.

خودروهای وارداتی سقف واردات را رد می‌کنند

واردات خودرو بدون توجه به آیین‌نامه تنها مختص به خدمات پس از فروش نمی‌شود. امروزه اخبار متعددی در مورد ورود خودروهای مطرح خارجی به گوش می‌رسد که قیمت برخی آن‌ها در بازار جهانی از سقف تعیین‌شده در واردات بیشتر است، حال آنکه تأکید اصلی روی ورود خودروهای اقتصادی با سقف ۱۰ هزار یورو بوده و قرار بود بخش اعظم واردات خودرو برای قشر متوسط و کم‌درآمد جامعه باشد.

البته خودروهای گران‌قیمت نیز برای ورود به بازار با دردسر همراه هستند. برای کاهش قیمت این خودروها و رساندن آن به سقف ۲۰ هزار یورو، واردکننده چاره‌ای به‌جز حذف آپشن‌ها ندارد. بنابراین خودروهای مطرح اروپایی با سطح آپشن‌های پایین روانه بازار می‌شوند، در حالی که چینی‌های جذاب و ارزان‌قیمت با امکانات و تجهیزات کامل در دسترس مشتریان قرار می‌گیرند. همین موضوع باعث شده واردکنندگان تمایل خاصی به واردات خودروهای باکیفیت اروپایی نداشته باشند، چرا که شانس فروش این خودروها در مقایسه با رقبای چینی پرآپشن بسیار پایین است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.