آمار ناامیدکننده از واردات خودرو؛ تنها ۲۴۱ خودرو در سه ماه!

0 3,733

بر اساس آمارهای گمرک در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۴۱ دستگاه خودرو به ارزش ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است .

عمده خودروهای وارداتی در این مدت شامل آمبولانس و اکثر خودروهای سواری متعلق به برند زوتی (ZOTYE)، چانگان و بنز (آمبولانس) بوده است.

آمار خودروهای در حال ترخیص

گمرک ایران همچنین در خصوص خودروهای در جریان تشریفات ترخیص اعلام کرده است از اول بهمن ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲ بر اساس آخرین اطلاعات استخراج‌شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، تعداد ۷۶۸ دستگاه خودرو به ارزش ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به‌دلیل دریافت نکردن مجوزهای ترخیص، صادر نشدن کد رهگیری بانک یا پرداخت نشدن حقوق ورودی، هنوز در حال انجام تشریفات ترخیص هستند.

همچنین عمده خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص در این مدت متعلق به گمرکات شهید باهنر بندرعباس، غرب تهران و گمرک تهران هستند که به ترتیب سهم هر یک از این گمرک‌ها ۴۸، ۳۰ و ۷ درصد از ارزش دلاری خودروهاست.

درحالی‌که هر روز اخبار جدیدی از تغییرات قوانین مرتبط با واردات خودرو به گوش می‌رسد، اما در عمل حتی در واردات خودروهای ارزان چینی هم موفقیتی حاصل نشده است. برخلاف وعده‌های مکرر مسئولین درباره بهبود وضعیت بازار خودرو، از سال گذشته تاکنون کمتر از ۲۰۰۰ دستگاه خودرو وارد کشور شده‌ که حتی همین تعداد هم علی‌رغم تسویه حساب مشتریان، به آن‌ها تحویل داده نشده است. مشکلات تأمین ارز، انتقال پول، محدودیت خرید از شرکت‌های مادر به‌دلیل تحریم‌ها، قیمت‌گذاری دستوری شورای رقابت، تغییرات پی‌در‌پی قوانین و محدودیت‌های سختگیرانه استاندارد موجب کاهش انگیزه فعالین حوزه خودرو برای ورود جدی به بحث واردات شده‌است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.