مقاومت عجیب خودروها در برابر تغییر قیمت در نیمه خردادماه ۱۴۰۲

0 6,169

قیمت خودرو از اواسط فروردین‌ماه به دلایل مختلف از جمله عرضه جامع در سامانه یکپارچه فروش و ثبات نسبی قیمت دلار، یک روند کاهشی را در پیش گرفت. البته بررسی وضعیت بازار خودرو ۱۶ خردادماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد متقاضیان هنوز رغبت چندانی به معامله خودرو ندارند.

قیمت خودرو در چند هفته اخیر به‌طور قابل‌توجهی کاهش پیدا کرده است و حالا به نظر می‌رسد به یک ثبات نسبی رسیده است. ولی ظاهرا رکود بازار خودرو به سبب عدم انجام معاملات، کماکان ادامه دارد. برخی دلیل این رکود را گرانی بیش‌ازحد قیمت خودروها و برخی دیگر علت آن را امیدواری متقاضیان به ورود خودروهای خارجی کارکرده و دست‌دوم می‌دانند.

البته ثبات قیمت در چند روز اخیر چندان هم توجیه‌ناپذیر نیست چراکه به سبب تعطیلات، عملا فعالیتی در بازار انجام نمی‌شد. طبیعتا این رکود تا روز جمعه  ۱۹ خردادماه ادامه پیدا می‌کند. ولی با ورود به هفته چهارم، احتمالا شاهد جنب‌وجوش در بازار خودرو و تغییر قیمت خودروها باشیم.

گفتنی است که برخی کارشناسان حوزه خودرو، کاهش یا دست‌کم ثبات قیمت اخیر خودروها را تا پایان خردادماه پیش‌بینی کرده‌اند. بخشی از این ثبات به نرخ دلار مربوط می‌شود که از ابتدای سال تاکنون نوسان چندانی پیدا نکرده است. بخش دیگر به پرونده باز واردات خودروهای دست‌دوم بازمی‌گردد که در صورت موافقت با آن، بازار خودرو با تکان چشمگیری مواجه می‌شود و به‌محض ورود خودروهای دست‌دوم ارزان‌قیمت، متقاضیان بسیاری برای خرید و انجام معامله صف می‌کشند.

به هر حال، این رؤیاپردازی به زمان آینده مربوط می‌شود و آینده تنها تا حدی قابل‌پیشگویی است. در زمان حال، رکود بازار چندان اتفاق خوشایندی برای فروشندگان به حساب نمی‌آید. برخی قیمت خودروها را تا نزدیکی قیمت کارخانه پایین آورده‌اند، اما باز هم استقبالی از خودروها نشده است. وضعیت بازار خودرو ۱۶ خردادماه و قیمت آزاد خودروهای پرطرفدار را در ادامه مشاهده می‌کنید. نسبت به قبل از تعطیلات، تقریبا تمام محصولات ایران‌خودرو دچار کاهش قیمت شده‌اند.

لیست قیمت خودروهای پرطرفدار در ۱۶ خردادماه

مدل خودرو قیمت خودرو در بازار آزاد ۱۶ خردادماه
پراید ۱۱۱ مدل ۱۳۹۹ ۳۵۵ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ مدل ۱۳۹۹ ۳۳۵ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۴۰۲ ۳۴۵ میلیون تومان
کوییک اتوماتیک ۱۴۰۲ ۴۱۵ میلیون تومان
تیبا هاچبک ۱۴۰۱ ۳۵۱ میلیون تومان
ساینا دنده‌ای ۱۴۰۱ ۳۳۵ میلیون تومان
شاهین ۱۴۰۲ ۵۹۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ ۵۲۳ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ دنده‌ای ۱۴۰۲ ۶۸۰ میلیون تومان
پژو پارس سال ۱۴۰۱ ۵۰۵ میلیون تومان
تارا اتوماتیک ۱۴۰۲ ۸۳۰ میلیون تومان
سمند ال ایکس ۱۴۰۱ ۵۳۰ میلیون تومان
دنا پلاس تیپ ۱ دنده‌ای ۱۴۰۲ ۶۴۰ میلیون تومان
دنا پلاس اتوماتیک ۱۴۰۲ ۸۹۰ میلیون تومان
رانا پلاس ۱۴۰۲ ۵۰۲ میلیون تومان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.