بازار خودرو چه روزهایی را در آبان‌ماه پشت‌سر گذاشت؟

تحلیل بازار خودرو در ماهی که گذشت

0 956

بازار خودرو در آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ روزهای پرفراز و نشیبی رو پشت‌سر گذاشت. در روزهای ابتدایی ماه قیمت‌ها در تعدادی از مدل‌ها کاهشی شده و در تعدادی از مدل‌ها شیب صعودی به خود گرفت.

به‌عنوان نمونه قیمت پراید در مدل‌های ۱۱۱ و ۱۳۲ با یک میلیون تومان کاهش مواجه شده و مدل ۱۵۱ این خودرو چند میلیون تومان گران‌تر در بازار داد و ستد شد. قیمت پژو ۲۰۶ تیپ دو مدل ۱۴۰۰ نیز تا ۲۴۵ میلیون تومان کاهش یافت و قیمت ۲۰۶ صندوقدار در مدل ۱۴۰۰ به ۳۰۷ میلیون تومان رسید.

به همین ترتیب قیمت خودروهای داخلی در تعدادی از مدل‌ها شیب صعودی به خود گرفته و در تعدادی از مدل‌ها با ریزش مواجه شد. در کل در روزهای ابتدایی آبان‌ماه نمودار قیمتی کاهشی بود. روندی که پایدار نمانده و در روزهای انتهایی آبان تغییر جهت کامل به خود داد.

تلاش مجلس و دولت برای مدیریت بازار خودرو با شکست مواجه شد

در این آشفته بازار مجلس تلاش کرد با تصویب طرح ساماندهی بازار خودرو و آزادسازی مشروط واردات کمی شرایط بازار را بهبود بخشد. تلاشی که فعلا به ثمر ننشسته است. همچنان طرح آزادسازی واردات خودرو تا پیاده‌سازی کامل مسیر طولانی‌ای را در پیش دارد و فعلا نمی‌توان برای مدیریت بازار خودرو چندان روی این طرح حساب باز کرد.

در کنار مجلس دولت نیز تلاش کرد که بازار خودرو را مدیریت کند. در طی یک ماه گذشته وزیر صمت پیوسته وعده افزایش تولید خودرو و تعدیل قیمت‌ها را داد که در نهایت نیز عکس این وعده‌ها عملیاتی شد. درست زمانی که فاطمی‌امین وعده کاهش قیمت خودروها را مطرح کرد، قیمت پراید ۱۱۱ رکورد زده و به ۱۶۰ میلیون تومان رسید.

رفت و برگشت قیمت کارخانه‌ای خودروها تاثیر خود را بر روی بازار گذاشت

در حال حاضر و در روزهای انتهایی آبان‌ماه سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش نسبتا شدید قیمت خودرو در بازار آزاد هستیم. یکی از دلایل این افزایش قیمت‌، کنترل و کاهش عرضه خودروها به بازار عنوان شده است. البته نباید افزایش یک‌باره قیمت کارخانه‌ای محصولات ایران‌خودرو و سایپا و دستور لغو این افزایش قیمت را نیز از قلم انداخت.

افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات تولید داخل دو روز نیز دوام نیاورد و با دستور مستقیم رئیس‌جمهور لغو شد. البته که این افزایش قیمت و لغو آن تأثیر خود را بر روی بازار گذاشته و سبب بالا رفتن قیمت‌ها شد.

جالب است بدانید که احتمالا در آینده‌ای نزدیک نیز شاهد افزایش قیمت مجدد خودروها در بازار آزاد خواهیم بود چراکه شنیده‌ها حاکی از آن است که قرار است به زودی و در آذر ماه قیمت کارخانه‌ای خودرو به دستور ستاد تنظیم بازار افزایش یابد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.