دلار ۳۰ هزار تومانی چه بلایی سر بازار خودرو می‌آورد؟

0 2,871
نتیجه مذاکرات وین چندان مثبت به نظر نمی‌رسد و دلار ۳۰ هزار تومانی و نوسانات قیمتی بازار خودرو نیز به‌خوبی این ادعا را تأیید می‌کند. قیمت‌ها در بازار خودرو مجددا سیر صعودی به خود گرفته و شرایط فعلی بازار به نفع هیچ‌کس، نه تولیدکننده، نه فروشنده و نه مشتری نیست.

در حال حاضر چشم‌ همه به مذاکرات وین است. به‌طور قطع روند مثبت در مذاکرات نه‌تنها می‌تواند تب و تاب این روزهای بازارهای معاملاتی اعم از ارز و خودرو را بگیرد که حتی اصلاح قیمت‌ها و تعدیل آن‌ها را نیز با خود به‌همراه خواهد داشت. به همین جهت نیز امید می‌رود مذاکرات بتواند در مسیر ثمربخش حرکت کند.

وضعیت در سمت تولید چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد. در حال حاضر ۱۸ هزار خودروی ناقص کف پارکینگ ایران‌خودرو و سایپا در حال خاک خوردن است و خط و نشان کشیدن‌های وزیر صمت برای ترخیص ۲ ماهه این خودروها نیز چندان فایده نکرده است. هر گشایی که در مذاکرات وین رخ دهد می‌تواند سبب احیای اساسی صنعت خودروسازی کشور به‌خصوص در بخش تولید شود.

به هر صورت با وجود دلار ۳۰ هزار تومانی نمی‌توان چندان انتظار داشت که بازار خودرو و صنعت خودروسازی به‌سمت متعادل شدن حرکت کنند. در این شرایط حتی در صورت آزادسازی واردات خودرو نیز چندان احتمال تغییر قیمت‌ها مطرح نیست.

به‌طور قطع به ثمر رسیدن مذاکرات وین می‌تواند شرایط بازار را در ابعاد بزرگ تغییر دهد. در حوزه واردات از یک طرف مناسبات و تعاملات بین‌المللی راه را برای ورود خودروهای خارجی به کشور باز خواهد کرد. از طرف دیگر نیز قیمت دلار کاهش قابل‌توجهی یافته و شرایط صادرات و واردات با گشاده  دستی و بدون دور زدن‌های هزینه‌بر اتفاق خواهد افتاد.

در بخش تولید نیز به‌طور قطع کاهش نرخ ارز و همکاری شرکت‌های خارجی برای واردات قطعات خودرو تیراژ نهایی خودروسازان را بهبود قابل‌توجهی خواهد بخشید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.