پیش بینی وضعیت بازار خودرو در هفته‌های آتی

0 3,232

قیمت خودروها در سه هفته اخیر روزبه‌روز کمتر می‌شود و پیش‌بینی بازار خودرو خرداد ۱۴۰۲ به تداوم این روند کاهشی اشاره می‌کند. کارشناسان حوزه دلایل متعددی را برای پیش بینی خود مطرح کرده‌اند.

قیمت خودرو کمتر می‌شود؟

به گفته یکی از آن‌ها، دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها و تداوم این روند کاهشی، فروش مستقیم و بدون واسطه خودرو از طریق سامانه یکپارچه تخصیص به متقاضیان است. طرح جامع فروش خودرو با عرضه ۴۰۰ هزار دستگاه در اسفند سال گذشته، تا حدی تعداد تقاضا در سال جدید را کاهش داده و همین امر موجب کاهش قیمت‌ها شده ‌است. برگزاری نوبت دوم فروش خودرو در سامانه نیز مزید بر علت شده و عامل مؤثری در تداوم ارزانی به حساب می‌آید.

از طرف دیگر، دولتمردان به این نتیجه رسیده‌اند که واردات خودرو موجب کاهش التهاب در بازار شده و همانند قبل مخالفت قطعی با این فرایند ندارند. اگرچه واردات خودرو هم‌اینک روند بسیار کُندی در پیش گرفته، اما شکسته شدن این تابو که از سال ۱۳۹۷ سایه شوم خود را بر سر صنعت خودروسازی انداخته، بدون شک نقش بسزایی در کاهش قیمت خودروها ایفا می‌کند. امید به عرضه خودروهای خارجی در بازار و کاهش بیشتر قیمت خودروهای داخلی باعث شده خریداران به ندرت دست به معامله زده و در نتیجه بازار در یک وضعیت آرام و راکد به سر می‌برد.

پیش بینی بازار خودرو خرداد ۱۴۰۲ مبنی بر کاهش قیمت خودروها را می‌توان به عملکرد شورای عالی رقابت در چند ماه اخیر نیز ربط داد. افزایش قیمت تولیدی محصولات سایپا و ایران‌خودرو و همین‌طور کاهش قیمت تولیدی محصولات مونتاژی و جلوگیری از گران‌فروشی شرکت‌های بخش خصوصی، یکی دیگر از دلایل ایجاد روند کاهشی قیمت خودروها به حساب می‌آید که باعث آرامش بازار در چند هفته اخیر و پیش بینی تداوم آن در هفته‌های آینده شده است.

ناگفته نماند که نرخ دلار نیز روی قیمت خودروها تأثیر می‌گذارد. ورود نرخ ارز به کانال ۵۰ هزار تومانی تا حدی در ایجاد روند کاهشی قیمت‌ها مؤثر بوده، با این حال نمی‌توان پیش بینی بازار خودرو خرداد ۱۴۰۲ را بر اساس قیمت فعلی دلار انجام داد، چراکه با کوچک‌ترین اتفاق سیاسی، نوسان شدیدی در قیمت ارز به وجود می‌آید.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.