با وجود افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، بازار خودرو ثابت است

0 765

۱۳ اردیبهشت ماه امسال شورای رقابت با هدف متعادل‌سازی بازار خودرو اقدام به افزایش قیمت محصولات پرتیراژ‌ دو خودروساز بزرگ کشور کرد. اما تاکنون این افزایش قیمت تاثیری در بازار خودرو نداشته و بازار همچنان راکد است. رکودی که با وجود ثبات قیمت‌ها در بازار آزاد کم‌سابقه است.

لازم به یادآوری است که خودروسازان با این میزان از افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها موافق نبوده و خواستار آن بودند که شورای رقابت مصوبه اخیر خود را تغییر دهد. اما در نهایت ناچار شدند پس از ۲۰ روز مقاومت از ابتدای هفته گذشته قیمت کارخانه‌ای محصولات خود را افزایش دهند.

تا پیش از این، هر زمان که خودروسازان نسبت به افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات خود اقدام می‌کردند بازار نیز همسو با این افزایش قیمت نوسان می‌کرد اما این‌بار بازار خودرو واکنشی از خود نشان نداده و همچنان راکد است.

نباید این نکته را نیز نادیده گرفت که رکود حاکم بر بازار به ثبات نرخ ارز در طی هفته‌های گذشته نیز مرتبط است. در حال حاضر نوسانات خاصی در بازار ارز رخ نمی‌دهد و همین موضوع سبب شده که تقاضای کاذبی (چه به لحاظ سرمایه‌گذاری و چه به لحاظ معامله) در این بازار شکل نگیرد.

تعداد فروشندگان بازار خودرو از خریداران بیشتر است

فعلا تعداد فروشندگان بازار خودرو از تعداد خریداران آن بیشتر است و نبود معاملات حقیقی در بازار نیز ریشه در همین موضوع دارد. این در حالی است که قیمت‌ها در طی ۲۰ روز اخیر تغییرات خاصی را تجربه نکرده و مشابه هفته‌های پایانی اردیبهشت ماه است.

در این شرایط اگر میزان عرضه خودرو در بازار توسط خودروسازان افزایش یابد، شاهد کاهش فاصله‌ قیمتی کارخانه و بازار خودروها خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.