چه خبر از بازار؟ بررسی وضعیت بازار خودرو

0 5,528
بازار خودرو در روزهای اخیر با نوسانات متعددی مواجه شده و حذف پژو ۲۰۶ از روی خط تولید نیز تأثیر محسوسی در این نوسانات داشته‌اند. همچنین با نزدیک شدن به پایان سال، بازار خودرو هفته آخر بهمن ماه ۱۴۰۱ به تکاپو افتاده و نرخ معاملات افزایش یافته است.

با این وجود در مقایسه با هفته گذشته، تقریبا تمام خودروها گران‌تر شده‌اند. پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما رکورددار این گرانی به حساب می‌آید که از ۷۹۵ به ۸۵۷ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت چشمگیر، به خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ ربط دارد. در مقایسه با سایر محصولات ایران‌خودرو، دنا معمولی مدل ۱۴۰۱ کم‌ترین افزایش قیمت را تجربه کرده و در حال حاضر با قیمت ۶۳۸ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

خودروهای خانواده پژو ۲۰۶ نیز پس از انتشار خبر توقف تولید، به طور قابل‌ملاحظه‌ای گران شده‌اند. پژو ۲۰۶ در تیپ‌های ۲ و ۵ به ترتیب حدود ۱۹ و ۲۰ میلیون تومان افزایش یافته و حالا به قیمت ۴۸۸ و ۵۲۰ میلیون تومان رسیده‌اند.

افزایش قیمت در بازار خودرو هفته آخر بهمن ماه ۱۴۰۱ شامل محصولات سایپا نیز می‌شود. البته خودروهای سایپا در مقایسه با محصولات ایران‌خودرو دچار جهش قیمت کمتری شده‌اند. پراید ۱۱۱ نسبت به هفته گذشته تنها ۱ میلیون تومان گران‌تر شده و باقی محصولات بین ۴ الی ۸ میلیون تومان افزایش قیمت داشته‌اند. البته شاهین ۵۳۲ میلیون تومانی در هفته قبل، امروز با قیمت ۵۵۹ میلیون تومان در دسترس خریداران قرار گرفته است.

گفته می‌شود دلیل افزایش تمایل به خرید خودرو، مبهم بودن آینده بازار و از همه مهم‌تر، خبرهای جسته‌وگریخته مربوط به گرانی سرسام‌آور خودروها در سال‌ آینده است. البته به‌تازگی زمزمه‌هایی از شروع مجدد مذاکرات برجام به گوش می‌رسد و همین موضوع می‌تواند باعث کاهش قیمت هرچند ناچیز خودروها شود. بازار خودرو هفته آخر بهمن ماه ۱۴۰۱ و مقایسه آن با هفته گذشته را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

مدل خودرو قیمت امروز قیمت هفته گذشته (۱۹ بهمن‌ماه)
پژو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۱ ۴۸۸ میلیون تومان ۴۶۹ میلیون تومان
پژو ۲۰۶ تیپ ۵ مدل ۹۹ ۵۲۰ میلیون تومان ۵۰۰ میلیون تومان
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما ۱۴۰۱ ۸۵۷ میلیون تومان ۷۹۵ میلیون تومان
پژو پارس اتوماتیک ۶۴۰ میلیون تومان ۶۳۲ میلیون تومان
دنا معمولی مدل ‍۱۴۰۱ ۶۳۰ میلیون تومان ۶۳۸ میلیون تومان
تارا اتوماتیک ۱۴۰۱ ۸۳۵ میلیون تومان ۸۰۶ میلیون تومان
پراید ‍۱۱۱ ۲۹۹ میلیون تومان ۲۹۸ میلیون تومان
پراید ۱۳۱ ۲۹۰ میلیون تومان ۲۸۶ میلیون تومان
ساینا EX‌ مدل ۱۴۰۱ ۳۲۵ میلیون تومان ۳۱۹ میلیون تومان
تیبا هاچبک پلاس ۱۴۰۰ ۳۲۰ میلیون تومان ۳۱۴ میلیون تومان
کوییک دنده‌ای ۱۴۰۱ ۳۲۸ میلیون تومان ۳۱۶ میلیون تومان
شاهین G مدل ۱۴۰۱ ۵۵۹ میلیون تومان ۵۳۲ میلیون تومان

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.