بازار خودرو هم‌پای بازار دلار رشد کرد

0 2,398
به سبب سیاست‌های غلط، خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده که قیمت آن بسته به بهای دلار افزایش یا کاهش پیدا می‌کند. بررسی قیمت خودرو هفته دوم اسفند ۱۴۰۱ نشان می‌دهد خودروهای پرطرفداری مثل پارس، تارا اتوماتیک و شاهین در مدت‌زمان بسیار کوتاهی به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای گران‌تر شده‌اند. افزایش باورنکردنی قیمت دلار در روزهای اخیر، موجب گرانی اکثر کالاهای موجود در بازار شده و خودرو در این میان، بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است. بسیاری از خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، تارا اتوماتیک، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، پژو ۲۰۷، شاهین و … نه‌تنها نسبت به هفت روز، بلکه نسبت به ۲۴ ساعت گذشته به‌طور چشمگیری گران شده‌اند. به عقیده کارشناسان حوزه، تنها چاره توقف قیمت خودرو، کاهش نرخ ارز است که با توجه به شرایط فعلی، چندان شدنی به نظر نمی‌رسد.

بررسی قیمت خودرو هفته دوم اسفند ۱۴۰۱ به گرانی قابل‌توجه اکثر محصولات ایران‌خودرو و سایپا اشاره می‌کنند. سه محصول پرطرفدار ایران‌خودرو، یعنی پژو پارس مجهز به موتور TU5، تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ نسبت به روز گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان گران‌تر شده‌اند. قیمت فعلی پژو پارس، تارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷ به ترتیب۷۴۰، ۹۹۰ و ۹۲۰ میلیون تومان اعلام شده است.

و اما پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش نرخ ۲.۷ درصدی به ۵۷۵ میلیون تومان رسیده و سمند با افزایش ۵ میلیون تومانی، با قیمت ۵۴۰ میلیون تومان در بازار معامله می‌شود.

شاهین سایپا را می‌توان رکورددار افزایش قیمت خودرو هفته دوم اسفند ۱۴۰۱ دانست. این خودرو در مدت ۲۴ ساعت حدود ۱۰ درصد گران شد و از ۵۹۰ به ۶۵۰ میلیون تومان رسید. رانا پلاس ایران‌خودرو نیز در جایگاه دوم قرار گرفته و با رشد قیمتی ۹.۷ درصدی، به ۵۶۵ میلیون تومان رسید. این خودرو نسبت به روز گذشته ۵۰ میلیون تومان گران‌تر شده و پس از شاهین، بیشترین رشد قیمت را تجربه کرده است.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.