از همکاری خودرویی ایران و روسیه چه خبر؟

0 2,456

تاکنون شایعات و گزارش‌های متعددی در مورد تعاملات خودرویی بین دو کشور روسیه و ایران منتشر شده‌اند که اکثر آن‌ها فاقد صحت هستند. در این مقاله، خلاصه‌ای از وضعیت همکاری خودرویی ایران و روسیه را از زبان دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی و همین‌طور سفیر جمهوری اسلامی در این کشور بازگو می‌کنیم.

دبیر انجمن صنایع همگن نیروی محرکه و قطعه‌سازی به‌تازگی جلسه آنلاینی را با سفیر ایران در روسیه برگزار کرده و پیرامون موضوعات مختلف از جمله همکاری خودرویی ایران و روسیه به بحث نشسته‌اند. بر اساس گفته‌های دبیر انجمن صنایع همگن، از آنجا که زیرساخت‌های خودروسازی روسیه بیشتر معطوف به محصولات فرانسوی است و قطعه‌سازان ایرانی نیز سابقه همکاری با خودروسازان فرانسوی را در کارنامه خود دارند، روسیه می‌تواند جهت برآورد نیازهای خود روی تجارب و مهارت‌های صنعتگران ایرانی حساب باز کند. در صورت توافق همکاری میان این دو کشور، طراحی و تولید خودرو مشترک چندان دور از انتظار نیست.

مخاطب دیگر، یعنی سفیر ایران در روسیه نیز در گفته‌های خود، ضمن اشاره بر شرایط بحرانی حاکم بر این کشور به سبب تحریم‌های بین‌المللی و تمایل روس‌ها برای همکاری با کشورهای ایران، ترکیه و چین، جایگاه ویژه صنعتگران ایرانی را مورد تأیید قرار داد. از آنجا که خودروسازان و قطعه‌سازان ایرانی قبلا با شرکت‌های فرانسوی همچون پژو و رنو همکاری داشته‌اند، از فرایند ساخت و مهندسی محصولات آن‌ها آگاهی دارند. این مزیت بدون شک نقش بسزایی در ایجاد همکاری خودرویی ایران و روسیه خواهد داشت.

نمایشگاه مسکو نقطه آغاز همکاری دو کشور بوده است

عرضه نمایندگان ایران‌خودرو و سایپا در نمایشگاه بین‌المللی مسکو ۲۰۲۲ نظر فعالان صنعت خودروسازی روسیه را جلب کرده و می‌تواند به‌عنوان نقطه سرآغاز تعامل خودرویی بین ایران و روسیه در نظر گرفته شود. در حال حاضر پیگیری‌های لازم توسط مسئولین مربوطه از جمله وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی کشور، وزارت امور خارجه و سفارت ایران در روسیه و همین‌طور ایران‌خودرو و سایپا به انجام رسیده و نتیجه امر به تصمیم‌گیری مسئولین و مقامات روسی بستگی دارد.

به گفته سفیر ایران، پس از طی مراحل طبیعی حوزه‌های استانداردسازی و بازاریابی و …، همکاری خودرویی ایران و روسیه عملا آغاز شده و شاهد صادرات خودروهای ایرانی به بازار مسکو خواهیم بود.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.