اپلیکیشن کارنامه

خرید و فروش مطمئن خودرو

نصب کنید

بانک مرکزی مخالف سرسخت واردات خودرو در ازای صادرات است

آیین‌نامه واردات خودرو هنوز به تصویب نرسیده است. مسئولین و نهادهای وابسته کماکان در حال بررسی بندها و مفاد آیین‌نامه هستند تا به یک توافق نهایی دست پیدا کنند. در این میان، مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو موضوع نگران‌کننده‌ای است که می‌تواند مانع ورود خودروهای خارجی شود.

بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی برخی نمایندگان مجلس، واردات خودرو در دو سقف ۱۰ و ۲۰ هزار دلاری صورت می‌گیرد، هرچند دولت روی ورود خودروهای اقتصادی تمرکز کرده است تا کمبود خودروهای ارزان‌قیمت در بازار را جبران کرده و تعادلی را بین میزان عرضه و تقاضا برقرار کند.

میزان تعرفه نیز به صورت پلکانی تعریف شده و هر چه قیمت خودرو بالاتر باشد، تعرفه بیشتری به آن اختصاص داده می‌شود. یک خودروی ارزان‌قیمت ۶ هزار دلاری با تعرفه ۱۰ درصدی و ارز نیمایی با قیمتی حدود ۱۸۰ میلیون تومان و یک خودروی ۱۰ هزار دلاری با تعرفه ۲۰ درصدی و ارز نیمایی با قیمت ۳۲۵ میلیون تومان در بازار ایران فروخته می‌شود. بنابراین علیرغم اینکه تعداد مجاز خودروهای واردات هنوز مشخص نیست، ولی با توجه به نرخ فعلی ارز، قیمت خودروهای سقف ۱۰ هزار دلار بین ۱۸۰ تا ۳۲۵ میلیون تومان خواهد بود.

تأثیر مثبت واردات خودرو بر بازار در صورتی مشهود و قابل‌لمس است که محدودیتی روی تیراژ وجود نداشته باشد. در واقع بازار خودرو زمانی به رونق می‌نشیند که حداقل چند صد هزار ماشین خارجی وارد شود.

با این وجود، مخالفت بانک مرکزی با واردات خودرو یک عامل بازدارنده مهم به حساب می‌آید که البته دلیل توجیه‌پذیری دارد. به سبب کمبود منابع ارزی، بانک مرکزی به هیچ وجه با خروج گسترده ارز از کشور موافق نیست.

بانک مرکزی به طور خاص با شرط واردات خودرو در ازای صادرات برخی محصولات مخالفت دارد. این بند با هدف تأمین منابع ارزی برای واردات خودرو تعریف شده، ولی چندان باب میل بانک مرکزی نیست. البته اگر مذاکرات برجام به سرانجام خوشایندی منتهی شود، بدون شک نظر بانک مرکزی نیز تغییر می‌کند، چون با آزاد شدن صادرات، منابع ارزی کشور نیز تأمین خواهد شد.

/blog/news-central-bank-opposed-import-cars-exchange-exports/amp/
اخبار واردات خودرو
کارشناسی رنگ،بدنه،فنی و بیش از 430 نقطه در خودرو
ثبت درخواست
نظرات (0)
نظر بدهید